آشنایی با حسگر دمای سیال خنک کننده موتور و مدار آن

0

حسگردمای سیال خنک کننده موتور ومدار آن:

حسگر دمای‌ سیال‌ خنک‌کننده‌ موتور بر‌ روی محفظه ترموستات قرار دارد و با افزایش ‌دما مقاومت‌ آن کاهش‌ می یابد.

حسگردمای سیال‌خنک کننده‌ با اندازه گیری دمای سیال شرایط وارتی موتور را به صورت‌ تغییر ولتاژ به پردازشگر موتور ECU ارسال می کند.

مشکلات فن پراید علت دیر روشن شدن فن پراید قیمت فشنگی فن پراید محل نصب فشنگی فن پراید تعمیرات تخصصی خودرو تعمیرات تخصصی پراید آموزش مکانیک و برق خودرو

۱ -سوئیچ‌ اصلی موتور را‌ در حالت off قرار دهید

۲ -پین های کانکتور حسگردمای سیال خنک کننده را از لحاظ‌ ضعیف‌شدن، خرابی، خارج شدن وخوردگی بررسی کنید.

۳- کانکتور دسته سیم حسگر دمای مایع خنک کننده را با آزادکردن خارضامن جداکنید.

۴ -اگر با انجام دادن اعمال بالا مشکل برطرف شد سیستم خنک کاری موتور (رادیاتور) را هواگیری کنید

در غیر اینصورت؛

-مقدار مقاومت الکتریکی حسگردمای سیال خنک کننده موتور را اندازه گیری کنید:

۱-حسگر دمای سیال خنک کننده را از محل نصب روی هوزینگ پیاده کنید مطابق شکل داخل ظرف آزمایش قراردهید.

۲ -داخل ظرف آزمایش آب بریزید تا دماغه حسگر غوطه ور شود.

۳ -دماسنج را داخل ظرف قرار دهید.

۴-مولتی‌متر را در وضعیت اهم قرار دهید.

۵ -دمای آب را افزایش دهید.

۶-پراپ های مولتی متر رابه پایه های حسگر وصل‌کرده ومقدار مقاومت‌حسگر را اندازه‌گیری کنید. باتوجه‌به افزایش‌دما؛

مشکلات فن پراید علت دیر روشن شدن فن پراید قیمت فشنگی فن پراید محل نصب فشنگی فن پراید تعمیرات تخصصی خودرو تعمیرات تخصصی پراید آموزش مکانیک و برق خودرو

توجه: مقدار دما مثبت می باشد.

دما ۱۰ مقاومت=۳.۵۳ الی ۴.۱۰کیلواهم

دما ۴۰   مقاومت=۱.۰۸۵ الی۱.۲۳کیلواهم
دما ۸۰ مقاومت=۲۹۲ الی ۳۲۶  کیلواهم

دما۱۰۰ مقاومت = ۱۶۵ الی ۱۹۰ کیلواهم

اگر با توجه‌ به افزایش دما مقدار مقاومت با اندازه های بالا برابر بود ومشکل‌برطرف نشد به مرحله بعد بروید.

-دسته سیم حسگر دمای سیال‌خنک‌کننده موتور را از لحاظ قطع‌بودن بررسی کنید.

۱ -کابل باتری راجدا کنید.

۲ -کانکتور دسته سیم حسگر دمای‌ سیال خنک کننده موتور را جدا کنید.

۳-مولتی متر را در وضعیت اندازه‌گیری اهمی یا تست دیودی قرار دهید.

۴ -چگونگی ارتباط ‌مدار در دسته سیم و ترمینال ها را بررسی کنید.

۵-مابین‌ ترمینال ۱ کانکتور‌ دسته‌ سیم ‌حسگر و ترمینال A۲ از کانکتور خاکستری رنگ ECU

۶ -مابین ‌ترمینال۲ کانکتور دسته‌ سیم‌ حسگر و ترمینال C۲از کانکتور خاکستری رنگ ECU

توجه؛ خرابی ‌یا عملکرد نامطلوب دمای‌ سیال خنک کننده موتور وضعیت های‌ زیر را‌ ایجاد میکند:

۱- موتور در هوای سرد روشن نمی شود.

۲- مصرف سوخت زیاد.

۳- دورآرام نا پایدار.

۴- خروج دودسیاه از اگزوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.