آشنایی با حسگر دمای سیال خنک کننده موتور و مدار آن
حسگردمای سیال خنک کننده موتور ومدار آن:
حسگر دمای سیال خنککننده موتور بر روی محفظه ترموستات قرار دارد و با افزایش دما مقاومت آن کاهش می یابد.
حسگردمای سیالخنک کننده با اندازه گیری دمای سیال شرایط وارتی موتور را به صورت تغییر ولتاژ به پردازشگر موتور ECU ارسال می کند.
۱ -سوئیچ اصلی موتور را در حالت off قرار دهید
۲ -پین های کانکتور حسگردمای سیال خنک کننده را از لحاظ ضعیفشدن، خرابی، خارج شدن وخوردگی بررسی کنید.
۳- کانکتور دسته سیم حسگر دمای مایع خنک کننده را با آزادکردن خارضامن جداکنید.
۴ -اگر با انجام دادن اعمال بالا مشکل برطرف شد سیستم خنک کاری موتور (رادیاتور) را هواگیری کنید
در غیر اینصورت؛
-مقدار مقاومت الکتریکی حسگردمای سیال خنک کننده موتور را اندازه گیری کنید:
۱-حسگر دمای سیال خنک کننده را از محل نصب روی هوزینگ پیاده کنید مطابق شکل داخل ظرف آزمایش قراردهید.
۲ -داخل ظرف آزمایش آب بریزید تا دماغه حسگر غوطه ور شود.
۳ -دماسنج را داخل ظرف قرار دهید.
۴-مولتیمتر را در وضعیت اهم قرار دهید.
۵ -دمای آب را افزایش دهید.
۶-پراپ های مولتی متر رابه پایه های حسگر وصلکرده ومقدار مقاومتحسگر را اندازهگیری کنید. باتوجهبه افزایشدما؛
توجه: مقدار دما مثبت می باشد.
دما ۱۰ مقاومت=۳.۵۳ الی ۴.۱۰کیلواهم
دما ۴۰ مقاومت=۱.۰۸۵ الی۱.۲۳کیلواهم
دما ۸۰ مقاومت=۲۹۲ الی ۳۲۶ کیلواهم
دما۱۰۰ مقاومت = ۱۶۵ الی ۱۹۰ کیلواهم
اگر با توجه به افزایش دما مقدار مقاومت با اندازه های بالا برابر بود ومشکلبرطرف نشد به مرحله بعد بروید.
-دسته سیم حسگر دمای سیالخنککننده موتور را از لحاظ قطعبودن بررسی کنید.
۱ -کابل باتری راجدا کنید.
۲ -کانکتور دسته سیم حسگر دمای سیال خنک کننده موتور را جدا کنید.
۳-مولتی متر را در وضعیت اندازهگیری اهمی یا تست دیودی قرار دهید.
۴ -چگونگی ارتباط مدار در دسته سیم و ترمینال ها را بررسی کنید.
۵-مابین ترمینال ۱ کانکتور دسته سیم حسگر و ترمینال A۲ از کانکتور خاکستری رنگ ECU
۶ -مابین ترمینال۲ کانکتور دسته سیم حسگر و ترمینال C۲از کانکتور خاکستری رنگ ECU
توجه؛ خرابی یا عملکرد نامطلوب دمای سیال خنک کننده موتور وضعیت های زیر را ایجاد میکند:
۱- موتور در هوای سرد روشن نمی شود.
۲- مصرف سوخت زیاد.
۳- دورآرام نا پایدار.
۴- خروج دودسیاه از اگزوز