سیروس گرجستانی از متهم گریخت تا شهریار + بیوگرافی و علت فوت

0

سیروس گرجستانی بازیگر سریال‌هایی چون شهریار، متهم گریخت و شاهگوش امروز (۱۲ تیرماه) بر اثر سکته قلبی فوت کرد.

علی اکبر محمودزاده گرجستانی با نام هنری سیروس گرجستانی سال ۱۳۲۵ در بندرانزلی متولد شد. آغاز سال‌های دبستان او همزمان بود با مهاجرت خانواده‌اش به تهران، گرجستانی کودکی را در ناصر خسرو گذراند و در تهران رشد کرد. اما همیشه دلش هوای شمال داشت و حتی گفته بود اگر بازیگر نبودن قطعاً در شمال زندگی می‌کردم.

او کار خود را از تئاتر آغاز کرد و سپس به تهران آمد تا تجربه‌ای جدید در عرصه سینما و تلویزیون به دست آورد. گرجستانی فعالیت در تئاتر را در سال ۱۳۴۹ و فعالیت در تلویزیون را در سال ۱۳۵۶ شروع کرد و پس از آن به استخدام وزارت فرهنگ و هنر سابق و ارشاد کنونی درآمد. آغاز فعالیت‌های سینمایی او با فیلم “فریاد مجاهد” در سال ۱۳۵۸ اتفاق افتاد، او در این فیلم به عنوان بازیگر ایفا نقش کرد.

بیوگرافی سیروس گرجستانی همسر سیروس گرجستانی فیلم های سیروس گرجستانی سیروس گرجستانی اهل کجاست علت فوت سیروس گرجستانی بیوگرافی بازیگران دنیای سینما بهترین بازیگران ایرانی

سیروس گرجستانی ۲۵ ساله بود که به سال ۱۳۴۸ وارد اداره تئاتر شد و سپس نخستین تئاترش را در (سنگلج) بازی کرد. در آن زمان هنرمندان بزرگی چون عزت‌الله انتظامی و محمدعلی کشاورز نیز در این اداره رفت و آمد داشتند و بارها گرجستانی از خاطرات مشترکشان با هم گفته بود.

فیلم‌های سیروس گرجستانی

گرجستانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ در سینما فعال شد. او در سال ۱۳۵۸ در فیلم “چوپانان کویر” به کارگردانی حسین محجوب ایفا نقش کرد. در دو سال پایانی دهه ۱۳۵۰ او در چند فیلم سینمایی دیگر نیز ایفا نقش کرد. در دهه ۱۳۶۰ گرجستانی اوج گرفت و با کارگردانان بسیار مطرح سینما ایران از جمله کیومرث پوراحمد و رخشان بنی اعتماد همکاری داشت.

تیغ و ابریشم به کارگردانی مسعود کیمیایی، تنور دیو به کارگردانی کیانوش عیاری، زرد قناری به کارگردانی رخشان بنی اعتماد، دوران سربی به کارگردانی خسرو معصومی، شکار خاموش به کارگردانی کیومرث پوراحمد و آپارتمان شماره ۱۳ به کارگردانی یدالله صمدی از جمله آثار او در این دهه هستند.

بیوگرافی سیروس گرجستانی همسر سیروس گرجستانی فیلم های سیروس گرجستانی سیروس گرجستانی اهل کجاست علت فوت سیروس گرجستانی بیوگرافی بازیگران دنیای سینما بهترین بازیگران ایرانی

در دهه ۱۳۷۰ نیز او با بزرگانی از جمله داوود میرباقری همکاری داشت و دو فیلم مسافر ری و آدم برفی ایفا نقش کرد. همچنین در آن سال‌ها در طوفان شن جواد شمقدری بازی کرد. در سال آخر این دهه گرجستانی در یکی بود یکی نبود به کارگردانی ایرج طهماسب حاضر شد.
در دهه ۱۳۸۰ نیز او در فیلم‌های آکواریوم و شبکه به کارگردانی ایرج قادری حاضر شد. همچنین در شرط اول مسعود اطیابی نیز ایفا نقش کرد.
گرجستانی در آخرین دهه زندگی خود یعنی دهه ۱۳۹۰ نیز در سینما فعال بود. او برای رامبد جوان در قانون مورفی بازی کرد. همچنین در ما همه با هم هستیم کمال تبریزی همبازی بازیگران مطرحی چون لیلا حاتمی و مهران مدیری شد. شاید مهم‌ترین اثر سینمایی او در این دهه نهنگ عنبر باشد.

سریال‌های سیروس گرجستانی

با تمام آثار سینمایی شاید سیروس گرجستانی را به خاطر بازی در سریال‌ها بشناسیم. او در تلویزیون با رضا عطاران و متهم گریخت حسابی محبوب شد. او از نوروز ۱۳۶۳ که با مخمصه به خانه‌های مردم رفت در دل آن‌ها ماند تا همین امروز و با سریال شاهرگ (که همچنان پخش آن ادامه دارد) همچنان در قلب مردم مانده است.

متهم گریخت، صاحب دلان، مأمور بدرقه، شاهگوش، دندون طلا، درخت دوستی، هشت بهشت، امام علی، همسران، هتل، پشت کنکوری‌ها، گاو صندوق، زن بابا، خوش نشین‌ها، کلاه پهلوی، سه دونگ سه دونگ، جاده چالوس، نوار زرد، آنام و دنگ و فنگ روزگار تنها بخشی از سریال‌های او هستند.

بیوگرافی سیروس گرجستانی همسر سیروس گرجستانی فیلم های سیروس گرجستانی سیروس گرجستانی اهل کجاست علت فوت سیروس گرجستانی بیوگرافی بازیگران دنیای سینما بهترین بازیگران ایرانی

سیروس گرجستانی و ساناز نظام دوست

سیروس گرجستانی در نقش شهریار

شاه نقش سیروس گرجستانی در این سال‌ها مربوط به سریال شهریار می‌شود. جایی که او نقش میانسالی تا پیری شهریار را بازی کرد. او در این باره گفته بود: “مرا برای این نقش انتخاب کردند و اولین گزینه بودم. من هم چون این نقش برایم جذابیت داشت، آن را انتخاب کردم. شعرهای استاد را حفظ کردم. روی شخصیت او مطالعه داشتم و در کل سعی کردم به انحای مختلف او را بشناسم.”

وی در بخش دیگری اظهار کرده بود: “من گزینه اول و آخر برای ایفای نقش شهریار بودم. برای اینکه به استاد شهریار به لحاظ ظاهری نزدیک شوم، گریم سختی روی من انجام می‌شد. شهریار یکی از بزرگترین شعرای ایران است و به همین دلیل شخصیتش برای من جذاب بود. هر چه بیشتر درباره او مطالعه می‌کردم، بیشتر به او جذب می‌شدم. کارگردان هم کاست‌هایی به من راجع به استاد داد که آن‌ها را گوش کردم. جالب اینکه وقتی درباره استاد شهریار مطالعه کردم متوجه شدم که او شباهت عجیبی به لحاظ فیزیکی، راه رفتن، نوع نگاه و گویش با پدر من دارد. اینگونه بود که بیشتر از قبل مجذوبش شدم. با ایفای نقش شهریار، گویی نقش پدر خودم را بازی کردم. من از تهران برای بازی در نقش شهریار به تبریز رفته بودم و برخی از بازیگران هم آذری بودند. وقتی با الهام از پدرم یکسری کارها را انجام می‌دادم، برای آن‌ها عجیب بود و می‌گفتند که شهریار هم دقیقاً همین کارها را انجام می‌داد.”

سیروس گرجستانی اهل گرجستان بود؟

در سومین شب از ماه مبارک رمضان در سال ۱۳۹۶، رامبد جوان در برنامه خندوانه میزبان مردمان کشور گرجستان (گرجی‌ها) بود و به گفت‌وگو با مسعود فروتن مجری و کارگردان رسانه ملی پرداخت. جوان به ورود گرجی‌ها در ایران اشاره و در بین تماشاگران، یک نفر از اصالت گرجی بودن هنرمندانی چون؛ محمدعلی کشاورز، سیروس گرجستانی و نعمت‌الله گرجی بیان کرد.

بیوگرافی سیروس گرجستانی همسر سیروس گرجستانی فیلم های سیروس گرجستانی سیروس گرجستانی اهل کجاست علت فوت سیروس گرجستانی بیوگرافی بازیگران دنیای سینما بهترین بازیگران ایرانی

مرحوم سیروس گرجستانی در کنار همسر و عروسش

علت درگذشت سیروس گرجستانی

سیروس گرجستانی از شب پیش (۱۱ تیرماه) به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهید لواسانی تهران بستری شد و صبح امروز به دلیل سکته قلبی از دنیا رفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.