دلایل خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷

0

جلوبندی ماشین چیست؟

خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای رانندگان این نوع وسیله نقلیه پیش می آید.

این بخش از خودرو آنقدر مهم است که در صورت خرابی و داشتن هر گونه مشکلی، مشتریان خودرو به شدت کم می شوند. برای تعمیر این سیستم نیز مراکز تخصصی جدایی با عنوان “جلوبندی سازی” وجود دارند.

پس حالا که به اهمیت و حساسیت این سیستم حیاتی پی بردید، با ما تا آخر این مقاله همراه باشید. ما قصد داریم شما را با ساختمان کلی جلوبندی و سیستم تعلیق و نشانه ها و دلایل خرابی آن آشنا کرده و با به اشتراک گذاشتن مطالب مفید در این زمینه، از هزینه های هنگفتی که ممکن است در آینده برای خودروی شما پیش بیاید، جلوگیری کرده باشیم.

و اما منظورمان از سیستم جلوبندی چیست؟ از چه قطعاتی تشکیل شده و هر کدام چه نقشی را ایفا می کنند؟

اگر بخواهیم یک توضیح کلی بدهیم، سیستم جلوبندی به یک مجموعه از قطعاتی گفته می شود که تعادل خودرو را چه در زمان حرکت و چه درحالت سکون حفظ می کنند. پس حالا که صحبت از “تعادل” شد، احتمالا بیشتر به اهمیت این مجموعه پی بردید.

حتی اگر با انواع لوازم یدکی خودرو و مشخصات آنها به هیچ عنوان آشنایی نداشته باشید، با شنیدن نام “سیستم جلوبندی” می توانید حدس بزنید که این سیستم متعلق به قسمت جلویی خودرو است. بله! درست حدس زدید! در واقع جلوبندی به کل قسمت جلویی و زیرین خودرو گفته می شود.

یکی از دلایلی که جلوبندی، یک سیستم مهم در خودرو محسوب می شود، این است که چرخهای جلوی ماشین در هدایت خودرو به طرفین نقش زیادی دارند. بنابراین سیستم تعلیق در بخش جلویی خودرو که شامل کل سیستم فرمان نیز است، مهمتر از سیستم تعلیق عقب بوده و به همین دلیل با نام اختصاصی “جلوبندی” آن را می شناسیم.

در این مقاله ما قصد داریم به طور اختصاصی به بررسی خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ پرداخته و نشانه ها و دلایل آنرا به شما معرفی کنیم. قبل از پرداختن به این موضوع باید بدانیم قطعات تشکیل دهنده جلوبندی پژو ۲۰۶ چه چیز هایی هستند، که احتمالا نام برخی از آنها که بیشتر نام آشنا تر هستند، به گوشتان خورده باشد.

تعمیر جلوبندی پژو 405 جلوبندی پژو 206 عیب یابی جلوبندی پژو قیمت لوازم جلوبندی پژو 206 اجزای جلوبندی پژو 206 تعمیر جلوبندی 206 تعویض سیبک پژو 206 علائم خرابی پلوس 206 علائم خرابی شاسی پژو 206 آموزش تعمیر جلوبندی پراید آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر خودرو

اجزای تشکیل دهنده سیستم جلوبندی پژو ۲۰۶ به صورت زیر هستند:

  • سیبک فرمان
  • اکسل
  • سیستم تعلیق در جلو
  • سیبک ها
  • فنر و کمک فنر های جلو
  • طبق
  • سگ دست و شغال دست
  • میل تعادل و میل موجگیر
  • بلبرینگ و توپی چرخها
  • سیستم جرخها
  • رام

هر کدام از قطعات فوق نقش بسزایی در عملکرد کل سیستم جلوبندی دارند و بنابراین خرابی هر کدام از آنها می تواند موجب خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ بشود.

توجه داشته باشید که این خرابی ها هم چنین از شایع ترین اتفاقاتی هستند که برای انواع خودرو های خارجی نظیر بنز، هیوندا و … نیز ممکن است رخ بدهند. بنابراین توجه به آنها راننده را از پرداخت هزینه های هنگفت نجات می دهد.

اگر خودروی شما هر روز در حال فعالیت بوده و از مسیر های ناهموار و خراب خیلی در رفت و آمد هستید، عمر متوسط جلوبندی آن حدود ۶ ماه است. اما در صورتی که با خودروی خود مسافت های کم و داخل شهری را بیشتر طی می کنید، عمر جلوبندی تا ۱.۵ سال افزایش می یابد. اما حتما پس از آن باید تعمیر و یا تعویض شود.

دلایل خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶

از آنجایی که جلوبندی خودرو یک سیستم است، و از آنجایی که سیستم یعنی مجموعه ای از قطعاتی که با هم در ارتباط و تعامل بوده و هدف یکسانی را دنبال می کنند، بنابراین خرابی هر کدام از این اجزا می تواند عملکرد دیگر قطعات را مختل کرده و در نتیجه باعث خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ بشود.

خرابی یک سری از اجزای جلوبندی بسیار شایع است. ما در ادامه به معرفی و بررسی این خرابی ها خواهیم پرداخت.

خرابی در قسمت فرمان:

یکی از دلایل خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ می تواند خرابی سیستم فرمان باشد. اجزای اصلی سازنده این سیستم شغال دست و سیبک فرمان هستند.

خرابی این قطعات باعث مختل شدن فرمان پذیری خودرو می شود.

وظیفه سیبک فرمان تنظیم زاویه محوری چرخها و انتقال نیروی فرمان به لاستیک است. اگر این قطعه خراب شود، باعث خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ شده و به تبع آن، شما شاهد به یک طرف کشیده شدن خودرو، افزایش خلاصی و فرمان پذیری چرخها، حرکت راحتتر فرمان به یک سو و … خواهید بود. (برای آشنایی بیشتر با این قطعه، مقاله علائم خرابی سیبک خودرو را مطالعه کنید).

خرابی در قسمت موجگیر:

میل موجگیر قطعه ای از جنس فولاد است که سطح مقطع آن دایره ای بوده و میان دو چرخ قرار می گیرد.

وظیفه اصلی آن انتقال بخشی از حرکت عمودی یک چرخ پژو ۲۰۶ به چرخ دیگر است. این قطعه توسط لاستیک چاکدار و بسط، به شاسی خودرو وصل شده و به واسطه رابط موجگیر، به چرخها متصل می شود.

میل موجگیر از چپ کردن خودرو هنگام فرمان گیری های شدید جلوگیری می کند.

اگر خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ به دلیل خرابی میل موجگیر باشد، یعنی احتمالا این قطعه شکسته که البته این شکستگی نشانه هایی دارد. اگر صدای شدیدی از قسمت جلوبندی شنیدید و احساس کردید که موقع پیچیدن خودرو گیج می خورد و اتاق بر روی چرخها بازی می کند، یعنی میل موجگیر شکسته!

هم چنین از نشانه های خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ می تواند تغییر ارتفاع گرفتن خودرو هنگام شروع حرکت و شتاب گیری باشد. در این مورد اصطلاحا می گویند خودرو نوک بلند کرده است. در صورتی که این علائم را احساس کردید، یعنی میل موجگیر خودروی شما شکسته است.

خرابی در قسمت طبق:

طبق یک قطعه فلزی است که از یک طرف به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگر به شاسی ماشین وصل می شود.

این قطعه بسیار سخت بوده و قدرت تحمل آن بالاست، ولی در صورتی که با جسم سختی مانند سنگ برخورد کند و نیروی شدیدی به آن وارد شود، تغییر شکل می دهد. پس در صورت تغییر شکل و خرابی این قطعه، شما با خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ مواجه خواهید بود.

خرابی های ذکر شده در فوق، از شایع ترین خرابی هایی بود که رانندگان پژو ۲۰۶ با آن مواجه می شوند. با در ذهن سپردن این علائم، از خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ خود جلوگیری کنید.

خرابی طبق می تواند موجب شکستگی اهرم ها و تغییر زاویه چرخ و جدا شدن چرخها از خودرو بشود. از طرفی، خرابی موجگیر هم می تواند پایداری خودرو را به شدت کاهش داده و در پیچها، خودروی شما از کنترل خارج شود. علاوه بر آن، در هنگام ترمز گیری، وزن خودرو به طور صحیح بین چرخها تقسیم نشده و این امر بسیار خطرناک است.
علائم خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶

حالا که با انواع خرابی های مربوط به خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ آشنا شدید، وقت آن رسیده که نشانه ها و علائم کلی آن را نیز بدانید.

به طور کلی، خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ دارای نشانه های زیر است:

  1. سواری خشک و خشن خودرو
  2. عدم برابری آجها روی تایر ها
  3. کشیده شدن خودرو در پیچها بر خلاف فرمان راننده
  4. روغن زدگی در کمک فنر و دیگر قطعات
  5. پاسخ نامناسب خودرو در هنگام آزمون تکان

در ادامه در مورد موارد فوق، توضیح مختصری خواهیم داد.

سواری خشک و خشن خودرو:

در صورت خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶، سواری خشک شده و ناهمواری های جاده به کابین منتقل می شود. در این مورد، صدای تق تق به گوشتان می رسد.

عدم برابری آجها روی تایر ها:

اگر می خواهید بدانید که با خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ مواجه شده اید یا نه، لاستیک ها را بررسی کنید. اگر آجها به طور نامتوازن ساییده شده باشند، باعث می شود سیستم تعلیق در بالانس نگه داشتن خودرو به مشکل بخورد. در این صورت فشار برابری بر لاستیک ها وارد نمی شود.

این عدم تعادل باعث لرزش فرمان شده و باعث خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ می شود.

کشیده شدن خودرو در پیچها بر خلاف فرمان راننده:

همانطور که قبلا هم گفته شد، اگر در صورت پیچیدن احساس کردید که خودروی شما بر خلاف فرمانتان می پیچد، یعنی خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ اتفاق افتاده است. بخش های متعدد تشکیل دهنده سیستم جلوبندی می توانند موجب این اتفاق شده باشند.

روغن زدگی در کمک فنر و دیگر قطعات:

اگر بخواهید ببینید که آیا نشتی در قطعات جلوبندی وجود دارد یا نه، در قسمت زیرین، مستقیم به سیستم تعلیق نگاه کنید. اگر فنر و کمک فنرها روغنی بودند، یعنی این قطعات در حال نشت روغن هستند.

در این صورت حتما به یک متخصص مکانیک مراجعه کرده و آن را تعویض کنید. چرا که تعویض با تاخیر آن می تواند موجب خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ شما باشد.

پاسخ نامناسب خودرو در هنگام آزمون تکان:

یکی از راه هایی که از طریق آن می توانید متوجه شوید که آیا با خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ مواجه هستید یا خیر،این است که در حالت ایستاده وزن خود را روی قسمت جلویی خودرو بیندازید و این قسمت را به سمت پایین بفشارید و سپس رها کنید. اگر هنگام رها کردن، ماشین شما بیشتر از ۳ بار بالا پایین شد، یعنی شما با خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ مواجه شده اید.

در صورتی که بوش های طبق خراب شدند، نیاز نیست کل طبق را تعویض کنید. بوش های جدید خریده و با تراشکاری، از آنها استفاده کنید. اگر سیبک خراب شد، تنها راه حل تعویض آن است. روش هایی مثل لاتون گذاری و یا تزریق گریس به داخل سیبک، فقط به صورت کوتاه مدت جوابگو هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.