اسب بخار به چه معناست؟

0

توان تولیدی موتور اتومبیل شما به روش‌های مختلفی قابل اندازه گیری است، اما متداول‌ترین آن در اسب بخار است.

بسیاری از مواقع پیش آمده که هنگام خواندن مشخصات خودرویی با کلماتی عجیب و غریب مواجه شویم که در صحبت های عامیانه تا به حال آن‌ها را نشنیده ایم، به طور مثال شنیده ایم که بگویند لینکلن یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی را برای اویاتور ارائه کرده است که ۴۵۰ اسب بخار قدرت ۸۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. در مواجه با چنین کلماتی دچار سرگردانی می‌شویم که منظور از این کلمه چیست؟

توان تولیدی موتور اتومبیل شما به روش‌های مختلفی قابل اندازه گیری است، اما متداول‌ترین آن در اسب بخار است. با یک نگاه سریع، ممکن است فکر کنید که اسب بخار دقیقاً به معنای قدرت یک اسب است اما آیا واقعاً یک اسب بخار قدرت یک اسب را دارد؟

اسب بخار کلمه‌ای است که در صحبت‌های روزمره کاربردی ندارد و بیشتر در اصطلاحات مکانیکی به کار برده شده است. سوالی که اکنون به وجود می‌آید اسب بخار داخل اتومبیل چه کاری می‌تواند انجام دهد و معنای آن چیست؟

اسب بخار (hp) یک واحد اندازه گیری قدرت یا میزان کار در آن است که معمولاً با توجه به خروجی موتور‌ها اندازه گیری می‌شود. اسب بخار در خودرو استاندارد‌ها و انواع مختلفی دارد که نسبت به هم بسیار متفاوت هستند. دو تعریف رایج که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اسب بخار مکانیکی (یا اسب بخار امپریالیستی) است که تقریباً در حدود ۷۴۵.۷ وات و اسب بخار متریک بوده که تقریباً ۷۳۵.۵ وات است.

این اصطلاح در اواخر قرن ۱۸ میلادی توسط مهندس اسکاتلندی جیمز وات به منظور مقایسه تولید موتور‌های خودرو به کار برده شد. بعداً گسترش یافت تا قدرت خروجی انواع دیگر موتور‌های پیستون و همچنین توربین‌ها، موتور‌های برقی و سایر ماشین آلات را شامل شود.

نحوه محاسبه اسب بخار خودرو:

برای محاسبه قدرت تولیدی در اتومبیل‌های احتراق داخلی، اول با دستگاه‌های مخصوص که به خروجی میل لنگ موتور وصل می‌شود و باری بر روی موتور قرار می‌دهد، حداکثر گشتاور تولیدی موتور را محاسبه می‌کنند و سپس آن را در دور موتور ضرب کرده و تقسیم بر عدد ۵۲۵۲ می‌کنند.

به عنوان مثال در دور موتور ۳۶۰۰ rpm، گشتاوری ۲۰۰ نیوتن متری بدست می‌آید، حال اگر ۲۶۰۰ را ضربدر ۲۰۰ نیوتن متر کنیم و سپس عدد بدست آمده یعنی ۷۲۰۰۰۰ را تقسیم بر ۵۲۵۲ کنیم، عدد ۱۳۷ برای مقدار قدرت تولیدی بدست می‌آید که آن را ۱۳۷ اسب بخار می‌نامیم، البته ناگفته نماند که این روش برای موتور‌های تنفس طبیعی کاربرد دارد و برای محاسبه نیروی تولیدی موتور‌های توربوشارژر نیاز به یک فرمول جداگانه و دستگاه‌های مخصوص سنجش توان است.

اسب بخار

آیا یک اسب بخار برابر یک اسب قدرت دارد؟

برخی تصور می کنند که اسب بخار از قدرت یک اسب می آید اما اینگونه نیست. این یک تصور غلط است که بین برخی رایج شده است. اگر گفته می شود که حداکثر قدرت یک موتور حدود ۱۴.۹ اسب بخار است به این معناست که در مقایسه قدرت انسانی، در تولید قدرت تقریباً پنج اسب بخار قدرت دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.