فنر پنوماتیکی (فنر بادی) خودرو چیست ؟

0

فنر پنوماتیکی خودرو

فنر پنتوماتیکی یکی دیگر از انواع فنر خودرو است. به این فنرها، گازی، بادی یا تناوبی نیز گفته می‌شود. در این نوع فنر از خاصیت تراکم‌پذیری هوا یا گازهای دیگر به‌جای قابلیت ارتجاعی فنرهای فولادی استفاده می‌شود.

قیمت کمک فنر پنوماتیک مزایای کمک فنر پنوماتیک سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک چیست فنر پنوماتیک چیست سیستم تعلیق چیست آموزش جلوبندی خودرو

طی سال‌های اخیر فنرهای پنوماتیکی رواج بیشتری پیدا کرده‌اند. در واقع استفاده از آن‌ها پیشتر در خودروهای سنگین و باری بیشتر دیده می‌شد اما امروزه در خودروهای سواری نیز به‌دلیل نرمی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فنرها از یک سیلندر پر شده از هوا یا اتاقک استوانه‌ای‌شکل و یک پیستون تشکیل می‌شوند. این اتاقک بین چرخ و بدنه نصب شده، با استفاده از خاصیت تراکم‌پذیری هوا، ضربات وارده از سوی چرخ را جذب می‌کند.

اجزای این فنر به‌طور دقیق‌تر عبارتند از:

  • کمپرسور
  • کیسه هوایی
  • لوله‌های انتقال هوا
  • رگلاتور تنظیم فشار

اهرم پیستون فنر پنوماتیکی به اتصالات پایین چرخ متصل می‌شود. با حرکت چرخ‌ها و وارد آمدن نیرو از سوی آن‌ها به اهرم، پیستون نیز در محفظه‌ هوا حرکت کرده و هوا را متراکم می‌کند.

 قیمت کمک فنر پنوماتیک مزایای کمک فنر پنوماتیک سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک چیست فنر پنوماتیک چیست سیستم تعلیق چیست آموزش جلوبندی خودرو

این هوای فشرده، ایجاد فنریت خواهد کرد. نکته مهم هوای ذخیره‌شده در این محفظه است که با تغییر وزن از طریق سوپاپ مخصوصی افزایش یا کاهش می‌یابد. میزان باد اضافه درون سیلندر را نیز کمپرسور مخصوص فنر تأمین می‌کند.

وقتی که اهرم در جهت مخالف حرکت کند سوپاپ ورودی بسته و سوپاپ خروجی باز می‌شود در این موقع باد کیسه فنر تا حدی خالی می‌شود که اهرم در حالت وسط قرار بگیرد.

بنابراین نسبت به افزایش بار خودرو فشار باد در کیسه‌های هوایی زیاد می‌شود و با کاهش بار فشار هوای فنر کاهش پیدا می‌کند. تنظیم فشار هوای درون محفظه نسبت به وزن خودرو توسط رگلاتور ثابت ماندن ارتفاع خودرو از زمین را به‌همراه دارد. فنرهای بادی یا گازی، نرمی بسیار خوبی در سواری ارائه می‌دهند اما معضل هزینه بالا، نگهداری و تعمیرات سخت آن‌ها باعث می‌شود استفاده چندان زیادی در خودروهای شهری نداشته باشند.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.