مهم‌ترین اخبار خودرویی هفته گذشته

0

در هفته منتهی به شنبه 10 اردیبهشت 1401 نظر پلیس درباره واردات، انتشار لیست بدهکاران بانکی با حضور خودروسازان، معاینه‌فنی رایگان برای تاکسی‌ها، اعلام قیمت خودروی ارزان و کاهش حجم قرعه‌کشی خودرو ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌های خودرویی بودند.

اخبار خودرو اخبار بازار خودرو دلایل گران شدن خودرو برخورد با دلالان خودرو قیمت خودرو امیرحسن کاکایی کیست

پلیس درباره واردات خودرو چه می‌گوید؟

جانشین پلیس راهور می‌گوید برابر قانون با توجه به حجم و مشخصات وسیله نقلیه وارداتی، باید یک، دو یا سه دستگاه وسیله نقلیه فرسوده اسقاط شود؛ اما در این چند سال به توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور، اسقاط خودروهای فرسوده نیز کاهش چشم‌گیری یافته است. به گفته سردار حسینی واردات خودروی باکیفیت می‌تواند در کاهش آمار تصادفات، مصدومان و جان‌باختگان مؤثر باشد. از طرف دیگر نیز همان‌طور که گفتم واردات خودروی خارجی با توجه به قوانین کشور ما باعث از رده خارج شدن خودروهای فرسوده هم می‌شود که همین موضوع هم باز در کاهش تصادفات و شمار مصدومان و موارد فوتی ناشی از تصادفات مؤثر است.

خودروسازان در لیست ابربدهکاران بانکی

طبق لیستی که بانک مرکزی منتشر کرده، خودروسازان از چند بانک تسهیلات گرفته‌اند، تسهیلاتی که برخی از کارشناسان از آن به‌عنوان وام ارزان‌قیمت یاد می‌کنند. در اصل سیاست‌گذار با قصد تقویت بخش صنعت به‌طورکلی و خودرو به‌طور اخص، زمینه تزریق وام‌های سریع‌الوصول را فراهم می‌کند، این در شرایطی است که این وام‌ها با توجه به مشکلات و چالش‌های صنعت خودرو چندان کارساز نیست و تنها آنها را در لیست ابربدهکاران بانکی قرار داده است.

حمله سنگین نماینده مجلس به خودروسازان

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در پاسخ به این پرسش که نمایندگان مجلس چه زمانی به افزایش سرسام‌آور قیمت خودروها ورود خواهند کرد؟ گفت: «افزایش قیمت خودروها دهن‌کجی خودروسازان به نظام است؛ در حال حاضر بحث از موافق و مخالف گذشته است. مجلس، دولت، مردم و حتی مقام معظم رهبری تأکید می‌کنند که وضعیت خودروسازی نابسامان و نارضایتی ایجاد کرده است، در چنین شرایطی افزایش قیمت‌ها نوعی دهن‌کجی و گستاخی به شمار می‌رود.»

یک نوبت معاینه‌فنی رایگان برای تاکسی‌های پایتخت

بر اساس اعلام سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی‌های شهر تهران در 8 مرکز معاینه فنی رایگان است. طرح یادشده از سال 1400 با هماهنگی‌های صورت پذیرفته از سوی سازمان تاکسیرانی شهر تهران و تقبل هزینه‌های مرتبط با این مقوله، با هدف کاهش آلودگی هوا، حمایت مالی از رانندگان خدوم تاکسی، ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای سالم و بی‌نقص و حفظ سلامت شهروندان به مرحله اجرا درآمد که در سال جدید نیز ادامه می‌یابد.

بازه قیمت خودروی ارزان چقدر است؟

سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، از طراحی یک پلتفرم مشترک داخلی برای تولید خودروهای ارزان که 150 تا 200 میلیون تومان (معادل 5 تا 6 هزار دلار) قیمت خواهد داشت خبر داد. به گفته لاریجانی طبق محاسبات انجام شده قرار است دست‌کم 4 خودروی مختلف روی این پلتفرم مشترک در شرکت‌های خودروساز داخلی تولید شود که میانگین قیمت آن رقمی بین 150 تا 200 میلیون تومان یا معادل 5 تا 6 هزار دلار است.

کلیات واردات خودرو تصویب شد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن از مجلس از تصویب کلیات طرح واردات خودرو به شرط صادرات خودرو، قطعه و خدمات نیروی محرکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.

در همین رابطه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته بود. مدت اجرای مصوبه سران قوا درباره ممنوعیت واردات خودرو پایان اردیبهشت‌ماه به اتمام می‌رسد. با انقضای این مصوبه شرایط واردات خودرو تسهیل می‌شود و دست دولت برای واردات مدیریت شده خودرو به‌گونه‌ای که به تولید داخل لطمه وارد نشود، باز خواهد شد.

خبر خوب برای بازار لوازم‌یدکی

سرپرست دفتر خدمات نگهداری و فنی‌مهندسی وزارت صمت می‌گوید در سه ماه آینده باید بخش عمده کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه قطعات یدکی از بازار برچیده شود. به گفته محله‌ای در این راستا از دو هفته گذشته قطعات یدکی مشمول این گروه شدند که برای دو قلم کار آغاز شده و 53 قلم نیز اخیراً ابلاغ شده است و سه ماه نیز زمان در نظر گرفته شده تا تولیدکننده‌ها در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کنند که اگر محصول آن‌ها جزئی از این 53 قلم است، در سامانه درج شود.

خط‌ونشان سازمان استاندارد برای خودروسازان

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اولتیماتوم به شرکت‌های خودروساز، گفت چرخه معیوب در فرایند تولید خودرو باید اصلاح شود. به گفته اسلام‌پناه می‌دانیم که صبر مردم تمام شده و به همین دلیل در بحث کیفیت خودرو، کوتاه نخواهیم آمد تا اعتماد از دست رفته را برگردانیم.

حجم تصادفات در ایران 20 برابر معیار جهانی

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور می‌گوید میزان تصادفات جاده‌ای 20 برابر استانداردهای جهانی است و میزان کشته‌های تصادفات جاده‌ای در روز به 45 نفر رسیده که مهم‌ترین عامل آن عامل انسانی و پس از آن تولید بی‌کیفیت خودروهای سواری و ناایمنی جاده‌های کشور است.

انتقاد بی‌سابقه پلیس از کیفیت خودرو

جانشین رئیس پلیس راهور در اظهاراتی بی‌سابقه انتقادات شدیدی را متوجه دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور کرد. سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور می‌گوید با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو و صرفه‌جویی در مصرف سوخت با واردات خودروی خارجی، حقوق تمام کارکنان آن را می‌دهیم. او با تاکید بر اینکه دیگر در جهان خودرویی نداریم که 15 لیتر در صد کیلومتر مصرف کند، گفت که دیگر دوران آن گذشته که با تغییر یک کاپوت، بگوییم طرح جدید زده‌ایم، خودروسازان باید پلتفرم عوض کنند.

حجم قرعه‌کشی خودرو کاهش پیدا کرد

سید امیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور می‌گوید طرح 10 درصد از خودروهای عرضه شده در قرعه‌کشی به دارندگان خودروهای فرسوده، پارسال با پیگیری مجلس به ثمر نشست و در قرعه‌کشی بعدی این 10 درصد اعمال خواهد شد.

منبع:باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.