به دلایل زیر ال ۹۰ دنده دستی بخرم یا نخرم ؟

0
در این مقاله سعی در ذکر مهم ترین موارد برای خرید ال ۹۰  داریم خودرویی که در ابتدا عرضه چندان توجه ایرانیان را به خود جلب نکرد اما پس از مدتی تبدیل به خودرویی ماندگار بین ما ایرانی ها شد حال در این مقاله قصد داریم تا بررسی کنیم به دلایل زیر ال ۹۰ دستی بخرم یا نخرم ؟

تندر ۹۰ همان طور می دانید توسط کمپانی داچیا زیرvمجموعه رنو در سال ۲۰۰۴ به بازار عرضه شد

خودرویی در کلاس اقتصادی که برای بازار های در حال توسعه بود و توانست راهش را به بازار ایران باز کند و با مشارکت مستقیم کمپانی رنو این خودرو در ایران از سال ۱۳۸۶ شمسی مونتاژ شد .

تجربه رانندگی ال ۹۰ یا تندر ۹۰ را همراه تاریخچه کامل آن می توانید در مقاله  “تست و بررسی تندر۹۰ ; زشتِ دوست داشتنی” مطالعه کنید .

آموزش تشخیص رنگ خودرو خودرو دور رنگ چیست خودرو تمام رنگ چیست آموزش کارشناسی خودرو راهنمای خرید خودرو تشخیص رنگ شدگی ماشین با چشم تشخیص رنگ ماشین ابزار تشخیص رنگ خودرو مراکز تشخیص رنگ در تهران آموزش صافکاری و نقاشی خودرو بهترین سایت آموزشی خودرو تشخیص رنگ فابریک از رنگ دستی تشخیص رنگ کارخانه از رنگ دستی پژو 206 تمام رنگ

مزایا و معایب موتور K4M

ال ۹۰ دارای موتور ۱٫۶ لیتری است که با کد K4M شناخته می شود و قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۴۰ نیوتن متر تولید می کند

موتور این خودرو در ایران قطعا بین رقبایی مانند موتور TU5 پژو در صدر جدول است چرا که از استهلاک کمتری نسبت به موتور مذکور برخوردار است .و در خصوص این مورد می توان ساعت ها بحث و گفتگو کرد و با ذکر موارد عینی به برتری این موتور بین رقبای ایرانیش می توان پی برد و قطعا کسانی که مالک تندر بوده اند به این موضوع واقف اند

اولین موردی که برای هر مصرف کنندگی در کلاس اقتصادی مطرح است بحث مصرف سوخت خودرو است که تندر ۹۰ در حالت ترکیبی، در مدل دستی ۶.۹ لیتر و در مدل مجهز به جعبه دنده اتومات برابر با ۸.۳ لیتر است.

و اگر رانندگی با دور موتور بالا نداشته باشید مصرف این خودرو به مراتب پایین تر از سایر خودرو های تولید داخل است .

لازم به ذکر است ال ۹۰ از استاندارد آلایندگی یورو ۴ نیز بهره می برد .

اگر تجربه رانندگی با تندر را داشته باشید ، متوجه خواهید شد از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است و با ارفاق می توان گفت که کیفیت فنی و موتوری یک خودرو اروپایی را به شما القا خواهد کرد و در دراز مدت تندر ۹۰ خودرویی است که خیلی مالک خود را اذیت نمی‌کند و اگر سرویس‌های دروه ای  آن را به موقع انجام دهید و رانندگی غیر عادی با آن نداشته باشید ، احتمال این که خودروی شما به تعمیر اساسی پیدا کند خیلی کم خواهد بود.

و در برابر خودرویی مانند ۴۰۵ که با مشکل عدم خنک کنندگی موتور و در نهایت از بین رفتن واشر سر سیلندر مواجه هستید باید گفت در این خودرو خبری از این مشکلات نگران کننده نیست و با آرامش خاطر می توانید از تندر ۹۰ استفاده کنید .البته موردی که بعضا برای مصرف کنندگان وجود دارد قیمت بالای قطعات این خودرو است و قطعا خرید این خودرو به صورت دست دوم حساسیت بالایی را می طلبد ، پس حتما هنگام خرید با کارشناسان مجرب در ارتباط باشید .

در خصوص بحث موتوری این خودرو به جرئت می توان گفت نمی توان به مشکلی اشاره کرد به جز آن که قیمت لوازم یدکی آن نسبت به سایر خودرو های بازار مانند ۲۰۶ ، ۴۰۵ ، پارس و … بالاتر است .

megamoto

مزایا و معایب گیربکس JH3

تندر ۹۰ با گیربکس دنده دستی ۵ سرعته و ۴ سرعته اتومات به بازار ایران عرضه شده است .

گیربکس دنده دستی ال ۹۰ ابتدا با کد JH3  روی این خودرو قرار گرفت و تا سال ۱۳۹۶ رو این خودرو سوار بود

از مزایا این گیربکس می توان به ضرایب دنده مناسب و  تعویض نرم و بدون صدا آن اشاره کرد

البته یکسری ایراداتی این گیربکس داشت که به دلیل ساختار قدیمی آن است وعمده ترین مشکل آن که معمولاً صاحبان این خودرو را مجبور به مراجعه به تعمیرگاه می کرد، خرابی گردگیرهای پلوس آن و نشت روغن گیربکس از این ناحیه می باشد و در هنگام خرید حتما به این مورد توجه فرمایید .مسئله ی دیگر، چرخ دنده های گیربکس JH3 بود که به دلیل استفاده از مواد اولیه ی نامرغوب در ساخت و مونتاژ بی کیفیت، خیلی زود ساییده می شدند و می شکستند.

اما با ذکر تمامی این موارد باز هم این نسل گیربکس خانواده رنو از عملکردی به مراتب بالاتر از سایر خودروهایی داخلی برخوردار است .

راهنمای جامع مراقبت از خودرو

مزایا و معایب گیربکس JHQ

از سال ۱۳۹۶ نسل جدید گیربکس رنو روی این خودرو سوار شد که با کد JHQ شناخته می شود که استفاده از کلاچ هیدرولیکی به جای کلاچ سیمی و تغییرات جزئی گیربکس در راستای رفع مشکل روغن ریزی از ناحیه نزدیک به پلوس ها که گردگیر ها جای خودشان را به کاسه نمده دادند  بزرگ ترین خاصیت و مزیت این گیربکس نسبت به نسل گذشته اش بود .

در کلاچ های هیدورلیکی بخش زیادی از فشار تعویض دنده که پیش تر با گرفتن کلاچ توسط راننده انجام می شد، بر عهده ی روغن و پمپی است که در این کلاچ به کار می رود و صدا کمتر ، تعویض دنده نرم تر و عمر بالاتر اجزای گیربکس از بزرگ ترین مزایا این مدل گیربکس محسوب می شود .

مزایا و معایب سیستم تعلیق و جلوبندی

در خصوص سیستم تعلیق این خودرو باید گفت که عملکرد خوبی دارد و  ناهمواری های جاده و خیابان را جذب می کنند البته این مورد تقریبا در همه خودروهای خانواده ررو صدق می کند و سواری خوبی به شما ارائه می دهد و از خشکی سیستم تعلیق خانواده پژو در این خودرو خبری نیست  اما تکان های شدید خصوصا در قسمت عقب خودرو به شدت آزار دهنده است و آن هم به دلیل طراحی غیر آیرودنیامیک این خودرو است .

جلوبندی ال ۹۰  از کیفیت مناسبی برخوردار است و اگر رانندگی اصولی داشته باشید و دست انداز ها و چاله های سطح شهر را با سرعت بالا رد نکنید به جرئت می توان گفت نیازمند تعمیر و تعویض قطعه نخواهید بود و حتی سر و صدایی هم از آن نخواهید شنید .

تصادف ال 90 تصادف با گاردریل اخبار حوادث اخبار حوادث تهران اخبار تصادف عکس تصادف وحشتناک

مزایا و معایب ایمنی

در خصوص بحث ایمنی تندر می توان گفت تندر دنده دستی در سه تیپ E2 , E1 , E0 بازار عرضه شده که ترتیب بدون ایربگ راننده و سرنشین  ، فقط ایربگ راننده و در نهایت کامل ترین مدل مجهز به ایربگ راننده و سرنشین است .

هم چنین سیستم ترمز  این خودرو مجهز به سیستم ترمز ABS نیز هست که در تاریخ امروز صنعت خودروسازی چندان سیستم ایمنی پیشرفته ای محسوب نمی شود

ترمز های عقب یه صورت کاسه ای است.

و در مجموع می توان گفت سیستم ترمز تندر ۹۰ به شدت ضعیف است و واقعا وجود ABS در آن احساس نمی شود

ساختار بدنه و شاسی این خودرو از استحکام خوبی برخودار است و توانسته توسط  EURO NCAP سه ستاره ایمنی نیز دریافت کند

اما بزرگترین عیب ال ۹۰ در ساختار غیر آیرودینامیک آن نهفته است و در برابر جریان باد به شدت مقاومت می کند به گونه ای که در پیچ های جاده اصلا احساس خوبی را به شما القا نمی کند و پیشنهاد میشود به هیچ عنوان هوس نکنید با سرعت بالا در تندر ۹۰ رانندگی کنید و همیشه با سرعت مطمئنه با  این خودرو رانندگی کنید .

در نهایت در بحث ایمنی در این خودرو چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد .

آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو تعمیرات تخصصی ال 90 مزایا و معایب ال 90 برق ترمز ال ۹۰ بهم ریختن پشت آمپر بهم ریختن ساعت خودرو

مزایا و معایب طراحی ظاهری

طراحی ظاهری ال ۹۰ به معنای واقعی فاجعه بار است و فاقد هر گونه مورد مثبتی است

از معایب این طراحی  این خودرو در نمای بیرونی می توان به گلگیرهای بیرون زده آن در قسمت عقب خودرو اشاره کرد و اگر توجه کرده باشید اکثر تندرهایی که در بازار موجود است گلگیرهای عقب خودرو خوردگی های فراوان دارد.

و تندر از دسته خودروهایی است که پارک کردن آن از یک خودرو شاسی بلند هم به مراتب سخت تر است .

و در نهایت  خودرویی هر چقدر هم که موتور قوی و بحث فنی خوبی داشته باشد  ولی طراحی بدنه اصولی و درستی نداشته باشد، ممکن است نتواند در بازار با اقبال خوبی مواجه نشود.

ال ۹۰ نیز دقیقاً به همین شکل است ، خودرویی با موتور فوق العاده و سواری مناسب، ولی با ظاهری بدقواره که البته توانسته فروش خوبی برای خود دست و پا کند.

و علت  این امر کم بودن تنوع خودرو در بازار و ترجیح مردم به داشتن خودرویی با کیفیت فنی بهتر تا یک ظاهر زیباتر باشد.

به طور کلی بخواهیم بگوییم، رنو تندر ۹۰ از یک طراحی بسیار قدیمی و بی روح بهره می‌برد و به هیچ وجه، خودروی زیبایی نیست.

ال90 تندر 90 خودروی داخلی سمند LX سورن elx یا تندر 90 مشخصات سمند وال90 معایب تندر 90 مقایسه ال 90 با سورن elx مقایسه دو خودرو مقایسه سمند ef7 با پژو پارس مقایسه سمند سورن با تندر 90 سمند بهتر است یا تندر 90 مشخصات سمند LX مقایسه خودرو مشخصات سمند سورن مشخصات سمند LX سال مشخصات سمند EF7 مشخصات تندر 90 قیمت سمند سورن قیمت سمند LX قیمت سمند EF7 قیمت سمند قیمت تندر 90 سمند سورن طرح جدید انواع سمند امنیت سمند

مزایا و معایب طراحی داخلی

در طراحی داخلی این خودرو هم نمره ای که میشود به آن داد صفر مطلق است

و بدون شک یکی از بی روح ترین کابین هایی است که در  طول عمرتان دیده اید .

صندلی های غیر ارگونومیک و خسته کننده ی صندلی های تندر ۹۰ و شکل گهواره ای آن در سفر های طولانی مدت به شدت آزار دهنده است .

دید جانبی و عقب این خودرو به شکل فاجعه باری ضعیف است و تقریبا در عقب خودرو هر آنچه که قرار دارد در نقطه کور است

از نظر دید جانبی هم به دلیل آینه های غیر اصولی تندر در نسل اول این خودرو شاهد میدان دید ضعیف هستیم که البته اگر آینه های جانبی را با نمونه ساندرویی  تعویض کنید علاوه بر میدان دید بالاتر زیبایی بصری هم به خودرو می بخشد .

هنگامی که سوار خانواده تندر می شوید این را باید به خاطر بسپرید که با واژه به نام آپشن خداحافظی کرده باشید .

 

چرا که در این خودرو بیشترین آپشنی که در اختیار دارید همان شیشه برقی خودمان است و لاغیر !!!!!!!!!!!!!!!!

البته چندان جای تعحب هم نسیست چرا که این خودرو در بدو ورود به بازار ایران قرار بود جایگزین خودرو ملی ایران یعنی پیکان گردد .

سیستم صوتی این خودرو هم مانند پژو های دهه هشتاد فقط دو باند در عقب دارد و دو باند در جلو و اوج هنر عرضه کنندگان این خودرو در سال اخیر ارائه تندر ۹۰ با سیستم پخش JVC بود .

در نهایت اگر دلبسته امکانات هستید از همین الان دور این ماشین خط قرمز بکشید چرا که هر روز چیزی جز  آه و ناله چیزی عایدتان نخواهد شد.

اما از همه اینها گذشته به دلیل این که در طراحی کابین تندر فقط یکسری خطوط به وصل شده اند و هیچ گونه طراحی حجمی داخل کابین دیده نمی شود فضای خوبی را در اختیار شما و سر نشینانتان خواهد داد .

فضای صندوق هم در بهترین سطح ممکن بین خودروهای تولید داخل است و با ۵۱۰ لیتر فضای مفیدی که در اختیار شما قرار میدهد امکان جا به جایی هر اسباب و وسیله ای را به شما میدهد .

آموزش تنظیم ارتفاع خودرو ارتفاع استاندارد زانتیا تنظیم ارتفاع تنظیم ارتفاع خودرو دردسرهای کم کردن ارتفاع قیمت کمک فنر رگلاژی فابل تنظیم ارتفاع کاهش ارتفاع 206 کاهش ارتفاع 405 کاهش ارتفاع پارس کاهش ارتفاع پراید کاهش ارتفاع سمند معایب کاهش ارتفاع خودرو نحوه تنظیم ارتفاع زانتیا

سخن پایانی به دلایل زیر ال ۹۰ دستی بخرم یا نخرم ؟

خوب معمولا در ذکر موارد پایانی به مسئله قیمت نیم نگاهی می شود و با توجه به شرایط حاکم در بازار ایران برچسب قیمتی این خودرو بامدل ۹۹ که آخرین مونـتاژ خودروسازان است بیش از ۳۵۰ میلیون تومان در بازار خودرو می باشد که عددی واقعا نجومی برای این خودرو است اما از آنجا که در سال های اخیر به دلیل کیفیت بالا ال ۹۰ تقاضا برای خرید آن زیاد بوده است قیمت این خودرو به این روز دچار شده است البته که مهترین مزیت این خودرو بحث فنی آن است که به راحتی قابل چشم پوشی نیست

در نهایت اگر از دسته افرادی هستید که کیفیت بالای ساخت خودرو برایتان مهم است و حوصله رفتن به تعمیرگاه را ندارید و در کنارش ظاهر خودرو اصلا برایتان مهم نیست تندر ۹۰ می تواند انتخابی معقول باشد

اما اگر دلباخته امکانات و آپشن هستید و ظاهر خودرو برایتان در اولویت است اصلا سراغ این خودرو نروید و با هزینه به مراتب کمتر می توانید یک مدل از پژو پارس را سوار شوید و از ظاهر زیبایش لذت ببرید .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.