آموزش روش صحیح جک زدن زیر پژو ، پراید ، ۲۰۶

3

چگونه زیر خودرو جک بزنیم ؟

هرگز به زیر خودرویی که فقط با جک بالا برده شده نروید! بهترین نوع جک برای خودرو های چهار چرخ جک اهرمی است. این نوع جک قادر به بالا بردن هر نوع خودرو است و با استفاده از یک زنجیر می توان از آن به عنوان وینچ نیز استفاده کرد.

 جک های استاندارد موجود در خودروهای چهار چرخ تنها قادرند خودرو را به اندازه ای که برای تعویض تایر لازم است بالا ببرند. این جکها برای استفاده بر روی آسفالت و زمین های سخت طراحی شده اند. این جکها باید در قسمت مشخصی در زیر خودرو قرار گیرند.

اگر در هنگامی که خودرو شما در شن یا هر مکان دیگری گیر کرده باشد و خواسته باشید از این جکها استفاده کنید متوجه شده اید که این جکها کارایی لازم را ندارند.

http://www.parksoffroad.com/tacomamods/rb1inchbl/P7100008.JPG

جک های اهرمی این قابلیت را دارند که در قسمت های مختلفی از خودرو قرار بگیرند و توانایی بالا بردن وزن های بمراتب سنگین تر از تحمل جک های استاندارد خودرو را دارند. این جکها قابلیت بالا بردن تا ۱ متر را دارا هستند.

بعضی از خودروهای چهار چرخ به دلیل دارا بودن قوس هایی بر روی بدنه، جای مناسبی برای نسب جک اهرمی ندارند. این جکها دارای قطعاتی هستند که این امکان را به مصرف کننده می دهد که بر اساس نوع خودرو، جک را با آن تنظیم کنند.

توصیه می شود در صورت استفاده از این نوع جک صفحه ای فلزی یا چوبی به ابعاد ۳۰۰x300 میلیمتر در زیر جک قرار گیرد تا جک در زمین شنی یا باتلاقی فرو نرود. قطر صفحه فلزی ۳.۵ میلیمتری و صفحه چوبی ۱۵ سانتی متری برای این کار کفایت می کند. البته با توجه به نوع خودرو ضخامت این صفحه متغیر خواهد بود. قبل از انجام سفر دو آجر را با فاصله از یکدیگر قرار دهید. صفحه را بر روی آن بگذارید و پایه جک را بر روی آن قرار دهید. سپس اقدام به جک زدن در زیر خودرو کنید. اگر صفحه شکم نداد، صفحه مناسبی را انتخاب کرده اید.

با استفاده از یک زنجیر مناسب کارایی این جک دو چندان می شود.

به این صورت عمل کنید:
قسمت فوقانی جک باید بوسیله یک زنجیر به تکیه گاه محکمی متصل شود. قسمت دیگر زنجیر به خودرو متصل می شود. در قسمت پایین جک، قسمتی از طول زنجیر بوسیله یک قلاب به جک متصل می شود و به قسمت متحرک جک قسمت دیگری از زنجیر با یک چنگک متصل می گردد. این کار باعث می شود که شما قادر باشید خودرو را یک متر به جلو بکشید. مجددا جک را آزاد کنید و زنجیر آزاد شده را به جلو بکشید و به قسمت پایین جک قفل کنید. چنگک بالایی اجازه نخواهد داد که خودرو به عقب برگردد. این روش آنقدر تکرار می شود تا خودرو آزاد گردد.

جک بادی اگزوز

http://www.4wdtools.com/wp-content/uploads/2016/04/4WDTools.com-AAJ4-a.jpg

این نوع جک وسیله ای است که استفاده از آن بسیار آسان است. این جک به شکل یک بادکنک خالی بزرگ است که در زیر خودرو پهن می شود و سپس بوسیله قدرت گازهای خروجی اگزوز باد می شود. این وسیله بخصوص در زمین های شنی و رمل بسیار کارایی دارد. این وسیله نیاز مبرمی به آن دارد که سیستم اگزوز خودرو کاملا سالم باشد و سوراخ و یا نشطی نداشته باشد. کوچکترین سوراخ در سیستم اگزوز باعث خواهد شد که جک به درستی باد نشود و کارایی لازم را نداشته باشد. همچنین از پوسیده نبودن قطعات سیستم اگزوز اطمینان حاصل کنید. چون ممکن است باعث شکسته شدن آنها شود.

برای استفاده جک را در زیر خودرو به صورت مساوی از دو انتهای خودرو پهن کنید. مطمئن شوید که در قسمت زیر خودرو قطعه تیزی که باعث پنچری جک گردد وجود نداشته باشد. برای احتیاط بیشتر می توانید زیر پایی خودرو را بر روی جک پهن نمایید. موتور را خاموش کنید و سپس شیلنگ اتصال را به اگزوز وصل نمایید. پس از بالا رفتن خودرو گودال زیر چرخها را پر نمایید و تل شن انباشته شده در زیر شاسی خودرو را خارج نمایید.

نکات مهم در هنگام جک زدن:

خودرو را در جای صاف پارک کنید

http://www.1616.ir/sites/default/files/styles/thumb_800w/public/news/AN24YD.jpg?itok=Xl_9-YNb

معمولا سعی کنید جک را در قسمت وسط خودرو قرار دهید و جک را به اندازه ای بالا ببرید که فاصله لاستیک تا زمین ۳۰ سانتی متر گردد.

در هنگامی که از جک اهرمی به عنوان وینچ استفاده می کنید کلیه همراهان را از اطراف جک و خودرو دور کنید. موقعیت خود را به گونه ای تنظیم کنید که شما بین خودرو و جک قرار بگیرید تا احتمال صدمات به شخص شما کاهش یابد.

http://s7.picofile.com/file/8249403934/2.jpg

اطمینان حاصل کنید که در هنگام کشش جک با هیچ قسمتی از خودرو تماس پیدا نکند.
از استحکام کششی زنجیر اطمینان حاصل کنید. این کار را با حوصله و به آرامی انجام دهید و به خاطر داشته باشید این روش می تواند خطرات بسیار زیادی به همراه داشته باشد.

http://cars.neptonblog.com/image/2016/03/01/%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%84%D9%87-%D8%AC%DA%A9-14.jpg
اگه خواستید برای تعویض لاستیک جلو جک پیچی بزنید سعی کنید زیر شاسی حالت ستونی هست بزنید و در مواقع ضروری زیر رکاب یک حالت برجستگی می باشد بزنید چون اگر زیر خود رکاب بزنید جمع می شود و برای جک زدن عقب یک چرخ زیر برجستگی رکاب بزنید
https://youc.ir/wp-content/uploads/2017/02/how-to-properly-replace-the-flat-tire-of-car-300x160.jpg
اگر خواستید دو چرخ جلو بالاببرید با جک سوسماری برای پراید و پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ و اکثر خودرو ها جک بزنید زیر وسط  رام و اگر خواستید دو چرخ عقب ببرید بالا زیر  وسط اکسل عقب بزنید
http://www.i3s.ir/up/1431938645.jpg
فقط در زانتیا دقت کنید که زیر پمپ سیستم تعلیق نزنید. زیر کارتل – زیر سینی خودرو – زیر گیربکس – زیر اگزوز – زیر اتاق بدون شاسی – زیر موج گیر – زیر رادیاتور به هیچ وجه جک نزنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. حامد می گوید

    مرسی از این اموزش مفید ولی متاسفانه گوش شنوا چشم بیینا کمه ماشین رو بردم یه تعمیرگاهی تو پایین سپاهانشهر اقا جک زده زیر کارتل روغن بهونش هم این بود که جا دست نداشته ازون وقت به بعد صدای پیچ پیچ افتاده زیر ماشین خب وقتی وارد نیستی چرا ماشین مردم خراب میکنی هرکی رسیده تعمیرکار شده قدیما کسی الکی تعمیرکار نمیشد

    1. ارش می گوید

      عکسها باز نمیشه

  2. پژمان می گوید

    جک زدن زیر اکسل عقب و رام موتور کاری اشتباه و من درآووردی هست و هیچ کمپانی توصیه نکرده حال اینکه مکانیک فوق حرفه ای با وجود جک زیر رام به راننده میگه بشین گاز بده یا فرمون بچرخون و غیره
    اندکی فشار به رام باعث به هم خوردن تعادل میشه و پلوس ها رو داغون میکنه کشیدن فرمان و غیره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.