علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن چیست ؟

0

ممکن است بعد از گذشت زمان، خودرو قدرت سابق خود را از دست بدهد و به اصطلاح کم آورد. به همین منظور ما به بررسی علت کم آوردن ماشین در حالت های مختلف پرداخته‌ایم تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

به گزارش مجله خودرو کارستان :وقتی ماشین خود را روشن می کنید و گاز می دهید، انتظار دارید که سرعتش بیشتر شود. قطعات و سنسورهای زیادی در ماشین شما وجود دارند که باهم کار می کنند تا ماشین شما را به حرکت درآورند. اما اگر ماشین شما به اصطلاح کم می آورد به این معنی است که در تحویل هوا با سوخت مشکل دارد.

ممکن است بیش از یک مشکل اساسی وجود داشته باشد که رانندگی با چنین خودرویی را در یک جاده شلوغ یا بزرگراه خطرناک می کند. اگر با مشکل کم آوردن ماشین مواجه هستید و نمی توانید علت آن را تشخیص دهید، این مقاله برخی از رایج ترین “علت کم آوردن ماشین” را پوشش می دهد تا بتوانید این مشکل را حل کنید.

کم آوردن ماشین یعنی چه

منظور از کم آوردن ماشین (Car Slow To Accelerate)، نداشتن قدرت در حرکت و هنگام گاز دادن است. گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که ماشین شما قدرت قبلی خود را ندارد و هر چقدر پدال گاز را فشار می دهید، آنطور که باید سرعت افزایش پیدا نمی کند. قطعات مختلفی می توانند علت کم آوردن ماشین باشند که در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

علت کم آوردن ماشین در سر بالایی

هنگامی که در حال رانندگی با ماشین هستید، اگر از یک شیب یا سربالایی بالا می روید، موتور و تمام اجزای دیگر باید سخت کار کنند. ماشین شما باید قدرت کافی را داشته باشد تا بتواند به خوبی در سربالایی حرکت کند.

اگر قطعات خراب در خودرو وجود داشته باشد، این امر می تواند باعث شود که موتور در هنگام تلاش برای شتاب گرفتن خودرو کم بیاورد. دلایلی زیادی برای اینکه چرا ممکن است این اتفاق بیفتد وجود دارد، بنابراین باید به “علت کم آوردن ماشین در سر بالایی” توجه کنید.

خرابی فیلتر بنزین

اگر بنزین خالص همیشه در موتور جریان نداشته باشد، ماشین شما نمی تواند شتاب خوبی در سربالایی داشته باشد. فیلتر بنزین از ورود ناخالصی های بنزین به داخل موتور جلوگیری می کند، اگر فیلتر بنزین را در فواصل زمانی معین تعویض نکنید رسوبات و ذرات زیادی در باک بنزین جمع می شود و جریان سوخت را محدود می کند. اگر جریان بنزین بیش از حد محدود شود، به اندازه کافی نمی تواند به انژکتورهای سوخت برسد و خودرو دیگر قدرت و شتاب کافی را نخواهد داشت.

مسدود شدن مبدل کاتالیزوری

اگر مبدل کاتالیزوری مسدود شود، قدرت و توانایی موتور برای شتاب گرفتن و حرکت در سربالایی محدود می شود. اگر این قطعه مسدود شود مشکلی برای رانندگی در سطح صاف ندارید، اما زمانی که در سربالایی حرکت می کنید ماشین کم می آورد.

گرفتگی اگزوز می تواند خطرناک باشد، زیرا در موارد شدید خطر آتش سوزی وجود دارد. اگر فکر می کنید ممکن است اگزوز شما مسدود شده باشد، باید در اسرع وقت به مشکل رسیدگی شود.

گرفتگی فیلتر هوا

علاوه بر بنزین تمیز در محفظه احتراق داخلی، به هوای تمیز نیز نیاز دارید تا با آن مخلوط شود تا موتور قوی بماند. اگر فیلتر هوا مسدود شده باشد این قطعه قادر به جلوگیری از ورود ناخالصی ها نیست که این ناخالصی ها ممکن است به موتور آسیب برساند.

داشتن یک فیلتر هوا تمیز که گرفتگی نداشته باشد بسیار مهم است تا هوا بتواند همچنان از فیلتر عبور کرده و بدون ناخالصی های موجود در آن وارد محفظه احتراق شود. در غیر این صورت، موتور قدرت خود را از دست می دهد به گونه‌ای که باعث کم آوردن ماشین در سربالایی می شود.

گرفتگی انژکتورهای سوخت

انژکتورها معمولاً برای مدت طولانی کار می کنند، اما ممکن است با گذر زمان یا کیفیت پایین بنزین مسدود شوند زیرا فیلتر بنزین تمام رسوبات باک بنزین را جمع نمی کند. اگر انژکتور سوخت مسدود شود، توانایی سابق خود را نخواهد داشت و باعث می شود هیچ سوختی به محفظه احتراق نرسد و هیچ نیرویی را ایجاد نکند.

خرابی شمع ها

شمع خودرو وظیفه شروع احتراق را برعهده دارد و زمانی که این قطعه خراب می شود نمی تواند جرقه لازم را برای شروع چرخه احتراق ایجاد کند. علاوه بر این، زمانی که شمع ها فرسوده می شوند کاملاً قدرت موتور را تحت تاثیر قرار می دهند.

در نهایت باید اشاره کنیم که علت کم آوردن ماشین اتومات در سربالایی نیز می تواند به مواردی که در بالا ذکر شد مربوط باشد. خرابی پمپ و فیلتر بنزین، خرابی شمع ها، گرفتگی فیلتر هوا، مسدود شدن کاتالیزور و… می توانند علت کم آوردن ماشین اتومات در سربالایی باشند که اگر با این مشکل مواجه شدید می بایست ابتدا این قطعات را مورد بررسی قرار دهید.

علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن

ریست چراغ سرویس رنو کپچر ریست چراغ سرویس سمند EF7 چراغ سرویس مگان ریست چراغ سرویس پژو 206 ریست چراغ سرویس ام وی ام نحوه ریست چراغ سرویس پژو ۲۰۷ ریست چراغ سرویس mvm x33 خاموش کردن چراغ آچار علت روشن شدن چراغ آچار مگان چراغ آچار نشانه چیست روشن شدن چراغ آچار سمند روشن شدن چراغ آچار پژو 206

علاوه بر خرابی فیلتر بنزین، فرسوده شدن فیلتر هوا، گرفتگی مبدل کاتالیزوری، فرسودگی شمع ها و گرفتگی انژکتورهای سوخت که اصلی ترین علت های کم آوردن ماشین در سربالایی هستند ، موارد رایجی دیگری وجود دارند که علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن می باشند:

نقص سنسور موقعیت میل سوپاپ

سنسور موقعیت میل سوپاپ ماشین وظیفه جمع آوری اطلاعات در مورد سرعت میل سوپاپ ماشین و ارسال آن به ماژول الکترونیکی (ECM) را بر عهده دارد. این ماژول که امروز در بیشتر خودروها وجود دارد، هنگامی که اطلاعات مربوط به سرعت میل سوپاپ را به ECM ارسال می کند، کامپیوتر ماشین بر اساس این اطلاعات زمان تزریق سوخت و احتراق را مدیریت می کند.

با این حال، اگر سنسور موقعیت میل سوپاپ نقصی داشته باشد و نتواند این اطلاعات را به ECM ارسال کند، عملکرد موتور به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و احتمالاً نمی تواند به درستی کار کند.

نقص سنسور اکسیژن

هنگامی که گازهای خروجی از موتور ماشین شما خارج می شوند، میزان گازهای خروجی توسط سنسور اکسیژن اندازه گیری می شود. سپس ماژول کنترل الکتریکی از این اطلاعات برای تعیین نسبت هوا به سوخت در زمان واقعی که در موتور خودرو وجود دارد استفاده می کند.

سنسور اکسیژن در داخل جریان اگزوز قرار دارد. این سیستم زمان بندی موتور و تزریق سوخت را قادر می سازد تا وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد. اما اگر نقصی در سنسور اکسیژن رخ دهد، آنگاه نمی تواند اطلاعات مربوط به نسبت هوا به سوخت را به طور دقیق به ماژول کنترل الکترونیکی ارسال کند. این امر باعث می شود موتور قدرت خود را از دست بدهد و خودرو دچار کم آوردن هنگام گاز دادن شود. علاوه بر این، نقص در سنسور اکسیژن باعث آلودگی محیط زیست نیز می شود.

خرابی پمپ بنزین ماشین

وظیفه پمپ بنزین ماشین برداشتن سوخت از باک بنزین و انتقال آن به موتور خودرو می باشد. علاوه بر این، پمپ بنزین خودرو تضمین می کند که سوخت در فشار مناسب تحویل داده می شود تا بتواند نیازهای موتور را برای حداکثر کارایی برآورده کند.

اگر مشکلی در پمپ بنزین ایجاد شود، شتاب خودرو به وضوح کاهش می یابد و زمانی که شما گاز می دهید متوجه می شوید ماشین کم می آورد. علاوه بر این، در صورت بروز خرابی پمپ بنزین عملکرد کلی موتور به خطر می افتد.

خرابی کویل

کویل های احتراق به عنوان یک عنصر مدیریت الکترونیکی موتور عمل می کنند که برای جرقه زنی وظیفه تبدیل ۱۲ ولت برق تولید شده توسط ماشین به برق ۲۰۰۰۰ ولت را دارد. این مقدار ولتاژ برای تولید جرقه الکتریکی که می تواند مخلوط هوا و سوخت را مشتعل کند، مورد نیاز است.

اگر کویل احتراق از کار بیفتد، خودرو نمی تواند شتاب بگیرد و قدرت آن از بین می رود.
علت کم آوردن ماشین در سرعت بالا


علت کم آوردن ماشین در سرعت بالا” به موارد زیر مربوط می شود:

  • نامرغوب بودن روغن موتور
  • کثیفی انژکتور
  • خرابی سنسور گاز
  • مشکل داشتن سیم گاز
  • خرابی پمپ بنزین ماشین
  • گرفتگی فیلتر بنزین
  • گرفتگی فیلتر هوا
  • فرسودگی شمع ها
  • مسدود شدن منیفولد اگزوز

علت کم آوردن ماشین در تعویض دنده

علت کم آوردن ماشین در تعویض دنده معمولاً به مواردی همچون خرابی دیسک و صفحه کلاچ، خرابی گیربکس، خرابی پمپ بنزین و فیلتر بنزین و… مربوط می شود. علاوه بر این، بهتر است از روغن موتور و روغن گیربکس باکیفیت استفاده کنید چراکه استفاده از روغن های بی کیفیت، نقش زیادی در کم آوردن ماشین دارند.
علت کم آوردن ماشین روی گاز

علت کم آوردن ماشین روی گاز عبارتند از:

  • خرابی شمع ها
  • خرابی سنسور اکسیژن
  • گرفتگی فیلتر هوا
  • خرابی انژکتور سوخت
  • بی کیفیت بودن روغن موتور

علت کم آوردن ماشین با کولر

اگر هنگام روشن بودن کولر شتاب خوبی نداشته باشید، ممکن است فکر کنید که مشکلی در ماشین شما وجود دارد. هنگامی که AC یا کولر روشن باشد، کمپرسور کولر شروع به کار می کند و این بار اضافی روی موتور منعکس می شود زیرا این موتور است که کمپرسور را تامین می کند. برای اینکه کمپرسور خوب عمل کند، حدود ۵ تا ۱۰ اسب بخار نیرو نیاز دارد. بنابراین، اگر ماشین شما ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کند، کمپرسور با روشن شدن، ۵ تا ۱۰ اسب بخار آن را کاهش می دهد. به همین دلیل ماشین هنگام روشن بودن کولر کم می آورد.

همچنین هنگام روشن کردن کولر سرعت خودرو کاهش می یابد زیرا دور در دقیقه (RPM) کاهش می یابد و بر شتاب شما تاثیر می گذارد. هنگامی که AC روشن است، موتور توسط این بار اضافی تحت فشار قرار می گیرد در نتیجه سرعت ماشین کم می شود.

با این حال ما علت کم آوردن ماشین با کولر را بررسی کرده‌ایم:

خرابی سوئیچ کولر ماشین

یک سوئیچ کولر خراب می تواند بر عملکرد موتور تاثیر بگذارد. این کلید چرخشی الگوی عملکرد کمپرسور کولر را تنظیم می کند و اگر معیوب شود، می تواند بیش از حد نیاز به موتور اضافه بار کند و در عملکرد آن اختلال ایجاد کند.

سوئیچ داخل کمپرسور در سمت کم فشار قرار دارد و به کلاچ اجازه باز و بسته شدن می دهد. هنگامی که سوئیچ خراب است، می تواند روشن بماند و باعث فشار بیش از حد به موتور شود و در نتیجه ماشین زمانی که کولر روشن است کم می آورد.

سطح مبرد پایین

مقدار نادرست مبرد (گاز کولر) همچنین می تواند موتور ماشین را هنگام روشن بودن کولر تحت تاثیر قرار دهد. مبرد کم، کمپرسور را مجبور می کند تا چرخه های مکرر انجام دهد و در نتیجه بار اضافی ایجاد می شود.

علاوه بر این، مبرد بیش از حد نیز می تواند باعث همین موضوع شود. بنابراین، مبرد باید همیشه در مقدار مناسب باشد. اگر کولر ماشین شما به اندازه گذشته سرد نیست، احتمالاً می دانید که سطح آن پایین است.

تسمه کمپرسور

فرسوده بودن تسمه کمپرسور نیز می تواند باعث کم آوردن ماشین با کولر شود. اگر این تسمه آسیب ببیند، ممکن است بلغزد. این کار موتور را تحت فشار قرار می دهد و سیستم AC برای عملکرد عادی تلاش می کند.

کمپرسور به طور کلی در سمت چپ دینام در اکثر خودروها یافت می شود. اگر صدایی از اینجا شنیدید، بررسی آن ضروری است زیرا کمپرسورها گران هستند و اگر بتوانید عیب را زود تشخیص دهید، تعمیر اغلب امکان پذیر است.

در نهایت باید نتیجه گیری کنیم که چون سیستم تهویه مطبوع به موتور ماشین شما متصل است، در نتیجه زمانی که کولر ماشین را روشن می کنید بخشی از اسب بخار موتور را برای خود مصرف می کند. به همین دلیل طبیعی است زمانی که کولر روشن است، ماشین به اصطلاح کم آورد. اما زمانی که کم آوردن ماشین کاملاً مشهود و زیاد است، بهتر است این مواردی که گفته شد را بررسی کنید و خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا افراد متخصص آن را تعمیر کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.