بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

0

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد‌ تومان رسیده است. عمده این بدهی به زنجیره تامین یا همان صنعت قطعه‌‌سازی خودرو است.

محمد رضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان در گفت‌وگو با بیت ران اعلام کرد: بدهی خودروسازان دولتی به زنجیره تامین به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است و باعث شده‌است تا قطعه‌سازان هم تا خرخره به بانک‌ها بدهکار شوند.

نجفی منش درباره توقف عرضه خودرو در بورس کالا و ورود مجدد شورای رقابت به مبحث قیمت‌گذاری ادامه داد: “عرضه خودرو در بورس کالا روش خوبی بود که باعث می‌شد خودروساز با قیمتی واقعی‌تر خودروی خود را بفروشد و از طرفی مصرف‌کننده هم آن را با قیمت کمتری بخرد.”

وی ادامه داد: “شورای رقابت هم اگر فقط به قصد کنترل رقابت وارد شده باشد خوب است. اما اگر باز هم قصد تعیین قیمت را داشته باشد خیر. برخی از جریان‌ها مخالف پاگرفتن صنعت خودروسازی در کشور هستند و به واردات علاقه‌مندند و می‌خواهند کاری را که اوباما و ترامپ در زمینه تحریم صنعت خودروسازی کشور  ناتمام گذاشتند را تمام کنند.”

خودروسازان با چنین طلب سنگینی چگونه هنوز سرپا هستند؟

نجفی منش در پاسخ این پرسش که خودروسازان با چنین طلب سنگینی چگونه هنوز سرپا هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟ به خبرنگار بیت ران گفت: “این طلب خودروسازان باعث شده تا قطعه‌سازان برای تداوم تولید، گرفتار بدهکاری به بانک‌ها شوند. “

لازم به‌ذکر است صحبت‌های نجفی منش در حالی بیان می‌شود که سال‌ها است قطعه سازان با شرایطی خاص طلب خود را از بانک‌ها دریافت می‌کنند.

برخی کارشناسان می‌گویند برخی قطعه سازان در شرایط فعلی و به‌دلیل انحصار هر قطعه‌ای را با هر کیفیت و قیمتی به خودروسازان می‌فروشند و خودروسازان هم چاره‌ای جز دریافت آن‌ها ندارند.

آیا بدهی خودروسازان باعث به وجود آمدن رانت و سو استفاده نشده است؟ نجفی منش در پاسخ به‌این پرسش تصریح کرد: “خیر اینگونه نیست. برای مثال در حال حاضر ۶۵ شرکت تولید لنت وجود دارد و با این تعداد نمی‌توان گفت انحصار وجود دارد. “

این توضیحات نجفی منش در حالی ارایه می‌شود که سال‌هاست برخی کارشناسان می‌گویند قطعات اصلی خودروها تنها از چند کارخانه مشخص تامین می‌شوند و مطابق برخی از گزارش‌ها همین قطعه‌سازان سهام‌دار خودروسازان هم هستند و در واقع خودشان تعیین می‌کنند که قطعات خودروها باید از کدام قطعه ساز تامین شوند!

چاره جلوگیری از زیان بیشتر خودروسازان چیست؟در شرایط فعلی عرضه خودروها بسیار کمتر از تقاضای بازار است که‌همین نکته مهم‌ترین عامل نابه‌سامانی و گرانی خودرو در بازار است.

اما چاره جلوگیری از زیان بیشتر خودروسازان چیست؟ نجفی منش در این زمینه گفت: “خودروسازان باید محصول‌شان را به قیمت واقعی و با دریافت سود بفروشند. این بدهکاری آن‌ها به‌دلیل فروش محصول با قیمت‌گذاری دستوری و در واقع زیر قیمت تمام شده‌است. قیمت فروش خودرو توسط خودروساز باید با توجه به حاشیه بازار تعیین شود تا این اوضاع درست شود.”

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.