مشخصات خودروی فرمولا دانشجوی ایرانی چیست؟

0

حضور یک تیم ایرانی در مسابقات فرمول دانشجویی SAE ایتالیا

رهام نام خودروی فرمولا دانشجویی ایرانی بوده که به تازگی با همت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برای شکرت در مسابقات فرمولا دانشجویی ایتالیا رونمایی شده است. در حالیکه بسیاری از کارشناسان و رسانه های کشور این خودرو را نخستین خودروی فرمول یک ایرانی (خودروی فرمول 1 ایرانی) دانسته اند، ولی باید اظهار کنیم که رهام یک خودروی فرمولا دانشجویی محسوب می شود.

دو روز پیش خودروی رهام به عنوان یک خودروی فرمولا دانشجویی SAE رونمایی شد. این خودرو با همت تیم دانشگاه فردوسی مشهد متشکل از 14 نفر دانشجو توسعه پیدا کرده و اکنون در مسیر ایتالیا برای شرکت در مسابقات فرمولا دانشجویی FSAE قرار دارد.

در این مسابقه قرار است که تیم هایی از 700 دانشگاه مختلف از 14 کشور جهان حضور پیدا کنند که این باعث خرسندی و افتخار است که در این شرایط یک تیم از ایران در مسابقات فرمولا دانشجویی SAE ایتالیا شرکت می کند

مشخصات فنی خودروی فرمولا دانشجویی ایرانی (رهام)

 اولین خودرو فرمول یک ایرانی  دانشگاه فردوسی مشهد  پیشرفت تکنولوژی در ایران  دانش و فناوری  تازه های خودرو در ایران

خودروی فرمولا دانشجویی ایرانی موسوم به رهام که بسیاری به اشتباه آن را نخستین خودروی فرمول یک ایرانی هم نامیده اند، دارای اجزای فنی مشترکی با موتور سیکلت سوزوکی GSX 600 است. به عبارت دیگر پیشرانه و گیربکس این خودرو همان گیربکس و پیشرانه سوزوکی GSX 600 است. اما تیم مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برای سوار کردن این ادوات فنی ابتدا شاسی این خودرو را طراحی کرده و سپس مجبور به طراحی ECU، دسته سیم و همچنین منیفولد ورودی و خروجی برای پیشرانه آن شده اند.

 اولین خودرو فرمول یک ایرانی
 دانشگاه فردوسی مشهد
 پیشرفت تکنولوژی در ایران
 دانش و فناوری
 تازه های خودرو در ایران

البته که تغییراتی هم در سیستم خنک کاری اعمال شده است. طبق گفته تیم توسعه دهنده خودروی فرمول دانشجویی رهام، این خودرو قادر است طی 5.2 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت قابل پیمایش آن 170 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. موتور 600 سی سی این خودرو دقیقا همان پیشرانه سوزوکی GSX 600  بوده و قادر به تولید 67 اسب بخار قدرت و 57 نیوتن متر گشتاور است. ماهیت موتورهای نصب شده روی موتور سنگین ها، قابلیت گاز خوردن آنها تا دور بالا بوده و به دلیل فقدان توربوشارژ و همچنین دور بالا بودن، توان تولیدی آن نسبت به گشتاور مقداری بیشتر است.

نکته جالب این است که بسیاری از رسانه ها رهام را به عنوان نخستین خودروی فرمول یک (خودروی فرمول 1) ایرانی معرفی کرده اند. سوال اینجاست که این خودرو چه ربطی به خودروی فرمول یک دارد؟ آیا تحقیقی هم پشت این صحبت ها بوده است یا صرفا با هدف خبرسازی یک تیتر زرد در رسانه ها کشور در خصوص این خودرو زده شده است. باید تاکید کنیم که رهام یک خودروی فرمولا دانشجویی بوده و کاملا مطابق با استانداردهای تعریف شده در این حوزه طراحی شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.