افت نرخ قابل توجه لاستیک در بازار با آزادسازی قیمت

0

میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به «بازار» گفت: کاهش نرخ تایرها در بازار با آزادسازی قیمت گذاری دستوری ایجاد می شود، به عنوان مثال یک جفت لاستیک خودرو پراید افت ۹۰۰ هزار تومانی خواهد داشت.


قیمت و عرضه لاستیک خودرو این روزها در بازار به عنوان چالش وزارت صمت و دغدغه مشتریان شناخته می شود، این مورد نشان از عدم برنامه راهبردی توسط دولت برای صنایع خودروسازی، قطعه سازی و تایر سازی دارد. کمبود نقدینگی ناشی از قیمت گذاری دستوری توام با عدم تامین ارز مورد نیاز تولید منجربه کاهش عرضه لاستیک در بازار شده است.

به تازگی شنیده ها در وزارت صمت حاکی از «آزادسازی قیمت» لاستیک توسط دولت را دارد. همزمان با این موضوع سایر تولیدکنندگان صنایع خودروسازی نیز طی درخواستی از وزیر صمت خواستار آزادسازی قیمت ها شدند. اگر وزارت صمت قیمت گذاری دستوری برای «لاستیک» را حذف کند، بازار و مصرف این قطعه حقیقی، کمبود بر طرف و چالش نقدینگی تولیدکنندگان حل خواهد شد. شاید این آزادسازی قیمت آزمونی برای دولت جهت حذف قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو باشد، برای بررسی این موضوع با جمال میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به گفت و گو پرداختیم:

* شنیده ها در وزارت صمت حکایت از آزادسازی قیمت لاستیک خودروها دارد، آیا آزادسازی قیمت این محصول صحت دارد؟

بله، صنعت تایر در کشور بارها از دولت خواستار آزادسازی قیمت لاستیک خودروها شده است، به تازگی ستاد تنظیم بازار تلویحا آزادسازی قیمت لاستیک خودرو را تایید کرده است.

* قیمت گذاری دستوری از چه زمانی برای تولیدکنندگان تایر در کشور حذف خواهد شد؟

تازمانی که وزارت صمت، ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان آزادسازی قیمت لاستیک را ابلاغ رسمی نکنند، قیمت گذاری دستوری حذف نخواهد شد.

با آزادسازی قیمت تایر، یک جفت لاستیک خودرو پراید که امروز با بها ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار معامله می شود، افت ۹۰۰ هزار تومانی را تجربه خواهد کرد

* آزادسازی قیمت لاستیک چه تاثیری در کاهش نرخ این قطعه برای مصرف کنندگان در بازار خواهد داشت؟ آیا کمبود فعلی تایر با حذف قیمت گذاری دستوری بهبود خواهد یافت؟

معتقدیم با آزادسازی قیمت لاستیک در بازار شاهد کاهش شدید نرخ خواهیم بود، اگر این موضوع حقیقیت یابد قیمت یک جفت لاستیک خودرو پراید که امروز با بها ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار معامله می شود، افت ۹۰۰ هزار تومانی را تجربه خواهد کرد. از سوی التهاب بازار لاستیک از بین خواهد رفت و دست سودجویان از این بازار کوتاه خواهد شد. متاسفانه اخیرا لاستیک برای عده ای تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده است، حذف قیمت گذاری دستوری می تواند این محصول را دوباره یک قطعه مصرفی کند.

با حذف قیمت گذاری دستوری، فزایش نرخ لاستیک همچنان در چارجوب نظارت سازمان های ذیربط خواهد بود

* طی یکسال اخیر تولیدکنندگان تایر در کشور وضعیت نقدینگی مناسبی نداشتند، با حذف قیمت گذاری دستوری شرایط نقدینگی صنعت تایر چه تغییراتی خواهد داشت؟

نقدینگی در صنعت تایرسازی وضعیت مناسبی ندارد، درصورتی که قیمت گذاری دستوری حذف شود نقدینگی تولیدکنندگان برای تامین مواداولیه بهبود خواهد یافت. با حذف قیمت گذاری دستوری شاهد افزایش قیمت قابل توجه لاستیک در کارخانه ها نخواهیم بود، به بیانی بهتر قیمت ساخت تایرها با قیمت نهاده های تولید برابر خواهد شد. افزایش نرخ لاستیک همچنان در چارجوب نظارت سازمان های ذیربط خواهد بود.

* اگر قیمت گذاری دستوری برای لاستیک خودروها حذف شود، تولیدکنندگان می توانند برنامه افزایش تایر را دنبال کنند؟

افزایش تولید تایر به دو شرط تامین ارز و خرید مواداولیه در زمان مناسب انجام خواهد شد، متاسفانه طی دو ماه گذشته تولیدکنندگان چالش های فراوانی برای تهیه مواداولیه و خرید ارز را تجربه کردند. این موضوع سبب افت تولید مقطعی لاستیک شده بود، اما طی رایزنی های انجام شده با بانک مرکزی بزودی چالش تامین ارز رفع و مشکلات فعلی تولیدکنندگان تایر رفع خواهد شد.

منبع:بازار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.