ساخت جاده جدید بین ایران و جمهوری آذربایجان

0

الهام علی‌اف، رئيس جمهوری آذربایجان با صدور یک فرمان اجرایی دستور داد جاده جدید بین این کشور و ایران ساخته شود.

پایگاه خبری آذرنیوز، رئیس جمهور این کشور علی‌اف دستور داده منابع مالی لازم برای احداث این جاده و همچنین ساخت یک پل بر روی رودخانه ارس جهت اتصال دو کشور اختصاص یابد.

برای این پروژه‌ها ۱۴ میلیون منات معادل ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار از صندوق ذخیره رئيس جمهوری آذربایجان اختصاص داده شده است.

سازمان دولتی این کشور تحت عنوان «آذربایجان اتومبیل رودز» قرار است مسئولیت ساخت این پروژه را برعهده داشته باشد و ادامه کار در پروژه ساخت جاده جدید با ایران و همچنین احداث پل بر روی ارس را پیگیری کند.

این دستور جدید مقام‌های باکو در حالی صادر می‌شود که در ماه‌های اخیر روابط میان دو طرف بسیار تنش‌آمیز شده و مقام‌های ارشد دو کشور اظهارات تندی را علیه یکدیگر به زبان می‌آوردند.

همچنین تاکید جمهوری آذربایجان و ترکیه برای اتمام دالان زنگزور که نخجوان را به خاک جمهوری آذربایجان متصل می‌کرد اعتراض و نارضایتی ایران را به همراه داشت.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید داشتند ساخت این دالان باعث قطع ارتباط مرزی میان ایران و ارمنستان می‌شود و به همین دلیل با ساخت آن مخالف هستند.

با ادامه مخالفت‌های ایران، مقام‌های آذری به صورت تلویحی اعلام کرده‌ بودند که حاضرند این دالان را در خاک ایران احداث کنند و به این ترتیب ارتباط مرزی میان ایران و ارمنستان نیز حفظ خواهد شد.

وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان بنا است بودجه تعیین شده برای ساخت این جاده جدید و همچنین پلی بر روی رودخانه ارس را تامین کند. همچنین دیگر اعضای کابینه دولت باکو موظف‌ شده‌اند شرایط لازم برای ساخت و تکمیل این جاده را هموار سازند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.