کد یکتای بیمه شخص ثالث چیست و چطور با آن استعلام بگیریم؟

0

از اردیبهشت‌ماه سال ۹۹، نسخه کاغذی بیمه‌نامه شخص ثالث حذف شد و از آن زمان فقط به‌صورت الکترونیکی می‌توان به آن دسترسی داشت. شما با داشتن کد یکتای بیمه شخص ثالث می‌توانید به این نسخه الکترونیکی دسترسی داشته باشید. این کد مانند کد ملی منحصربه‌فرد است. یعنی تمامی پیشینه بیمه ماشین و خسارت‌هایی را که به آن وارد شده است، می‌توان با این کد استعلام کرد. با داشتن این کد دیگر نیازی به کاغذ برای صدور و تمدید بیمه نخواهد بود. همراهمان بمانید؛ در این مقاله با کد یکتای بیمه شخص ثالث، کاربرد‌های آن و مراحل استعلام بیمه شخص ثالث با کد یکتا آشنا خواهیم شد.

کد یکتای بیمه شخص ثالث چیست و چند رقم دارد؟

هر شرکت بیمه باید برای هر قرارداد بیمه‌ای، کد یکتایی را از سازمان بیمه مرکزی دریافت کند. زمانی که قرارداد بیمه شخص ثالث شما در سامانه بیمه ثبت می‌شود، از طریق پیامک، کد یکتایی برایتان ارسال می‌شود که معمولا ۱۱ رقمی است. این کد ۱۱ رقمی همان کد یکتای بیمه شخص ثالث است که منحصر به خودروی شماست و با استعلام آن به مشخصات خودرو و سوابق بیمه آن دسترسی پیدا می‌کنید.
با کد یکتای بیمه شخص ثالث می‌توان وضعیت بیمه شخص ثالث را از طریق سامانه بیمه مرکزی استعلام گرفت و دیگر نیازی به همراه داشتن بیمه کاغذی نخواهد بود.

کاربرد کد یکتای بیمه شخص ثالث

کد یکتای بیمه خطای ورود اطلاعات در زمان ثبت اطلاعات بیمه‌نامه را کم و استعلام بیمه را ساده می‌کند. قبلا برای استعلام بیمه، فرد باید بیمه‌نامه کاغذی را به شعب شرکت‌های بیمه می‌برد که فرایند بسیار وقت‌گیری بود. اما اکنون فقط با داشتن این کد یکتا، می‌توان به‌صورت اینترنتی وضعیت بیمه را در سامانه بیمه مرکزی بررسی کرد.

همچنین هرگاه پلیس راهور از شما بیمه شخص ثالث را بخواهد، می‌توانید تنها همین کد را به او ارائه دهید. پلیس با استعلام این کد می‌تواند سوابق بیمه و تصادفات قبلی را بررسی کند. با این کد یکتا می‌توانید اصالت و درستی بیمه را هم ثابت کنید.

یکی از کاربردهای مهم دیگر کد یکتای بیمه شخص ثالث، استعلام خسارات دریافتی است. یعنی در زمانی که قصد خرید خودرویی دست دوم دارید و از سالم بودن آن مطمئن نیستید، می‌توانید با گرفتن کد یکتای بیمه‌نامه از فروشنده، سوابق خسارت خودرو را بررسی کنید و از وضعیت خودرویی که می‌خواهید خریداری کنید، مطلع شوید.

راهنمای تصویری استعلام بیمه‌نامه با کد یکتا

شما پس از دریافت کد یکتا از شرکت بیمه می‌توانید از طریق سامانه بیمه مرکزی، از بیمه خودرو استعلام بگیرید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. وارد سایت centinsur.ir شوید.
  2. از پایین صفحه سمت راست، دکمه نارنجی «میز خدمات الکترونیک» را انتخاب کنید.

 کد یکتا بیمه شخص ثالث چیست  استعلام کد یکتا بیمه شخص ثالث  بیمه شخص ثالث  اخبار بیمه مرکزی  سایت بیمه مرکزی ایران  کاربرد کد یکتای بیمه ثالث

  1. روی گزینه «استعلام اصالت بیمه‌نامه» کلیک کنید.

 کد یکتا بیمه شخص ثالث چیست  استعلام کد یکتا بیمه شخص ثالث  بیمه شخص ثالث  اخبار بیمه مرکزی  سایت بیمه مرکزی ایران  کاربرد کد یکتای بیمه ثالث

  1. در این مرحله قوانین مربوط به خدمات سازمان بیمه مرکزی نشان داده می‌شود که باید بعد از مطالعه، گزینه «می‌پذیرم» را انتخاب کنید.

  1. در این مرحله ابتدا گزینه «استعلام با کد یکتا» را انتخاب کنید. سپس اطلاعات مربوط به بیمه‌نامه را وارد کنید. درنهایت با وارد کردن کد امنیتی، روی دکمه «ارسال کد تأیید» کلیک کنید.

  1. در این مرحله وضعیت بیمه شخص ثالث به شما نمایش داده می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.