آزمایش شاسی بلند جدید MVM X33S در تهران

0

آزمایش شاسی بلند جدید MVM X33S در تهران

فهرست مطالب

مزایای یک تغییر بزرگ

 پس از برنامه تستی که مدیران خودرو در ارتفاعات غرب تهران مخصوص خبرنگاران خودرویی رسانه های مختلف به اجرا گذاشت ، دومین برنامه تست در مسیری بلند تر و غیر شهری برای روز ۲۵ آبان ماه برنامه ریزی شد. برنامه دوم به دلیل درک اهمیت تست بلند مدت یک خودرو توسط مدیران خودرو اجرا شد که در نوع خود گامی مثبت و شایسته تقدیر است. مسیر از محل دفتر مرکزی آغاز و تا ارتفاعات دیزین برنامه ریزی شده بود و در این تست درایو بیرون شهری بیش از ۱۵ خبرنگار دعوت شده بودند. مطلبی که در ادامه خواهید خواند تجربه ای یک روزه از سفر با این شاسی بلند شهری با سابقه در ایران است.

احتمالا شما تست قبلی را  مطالعه کرده اید ، اما برای آن دسته از خوانندگانی که برای نخستین بار درباره این تازه وارد چینی تحقیق کرده اند باید بگوییم این سومین نسل از X33 است که وارد ایران شده و البته نسل دوم تنها فیس لیفتی بر اساس نسل اول بود. نسل های پیشین به نسبت رقیبان هموطن خود تجربه فروش نسبتا خوبی داشتند و به همین دلیل نسل های بعدی آن نیز به مرور زمان برای فروش درنظر گرفته شد. اگر بخواهیم سبک طراحی نسل اول را در زمانی که به فروش گذاشته شد ، در نظر بگیریم ، باید گفت طراحی آن عادی و محافظه کارانه بود و صد البته این سادگی در قسمت درب ها که بدون زه های ضربه گیر بودند ، بیشتر نمایان بود. اما نسل جدید آن که تنها چند ماه از رونمایی آن می گذرد ، سعی بر رسیدن به طراحی های به روز دنیا داشته و اگرچه تغییرات بنیادی زیادی در قسمت عقب خودرو دیده نمی شود ، اما دماغه خودرو به صورت کلی تغییر کرده است و جثه کوچک این شاسی بلند شهری  را درشت اندام تر نشان می دهد. چراغ های جلو از آن فرم چاغی که مانند چشمانی خسته از روز کاری بود ، به چشمانی باریک تر و مصمم تر رسیده و در سپر ها نیز می توانید چراغ های مخصوص روز را ببینید. اما تغییر اصلی را باید در کابین X33S حس کنید که به کلی مورد بازبینی واقع شده است. ترکیبی اروپایی – ژاپنی ، فرمولی است که MVM برای کابین ابدا کرده و زیباتر از چیزی که قبلا بود ، نشان می دهد. پس بیشتر ترغیب به راندن آن می شوید.

روز آزمایش

روز آزمایش فرا رسیده بود و جمع خبرنگاران در محل دفتر مرکزی مدیران خودرو جمع شده بودند. با توجه به تعداد زیاد خبرنگاران و عکاسان انتظار تعداد بیشتری از ۴ دستگاه X33S داشتیم ، اما تنها همین تعداد برای آن روز در نظر گرفته شده بود. البته این یک فرصت خوب برای تست مصرف سوخت و راحتی سرنشینان عقب در خانواده های پر جعمعیت بود و ما از این کمبود نیز برای محک زدن میزان راحتی خودرو در مسافرت های خانوادگی استفاده کردیم.

به نسبت شاسی بلند شهری بودن X33S ، فاصله پای چندانی در قسمت عقب ندارد. البته فقط به این نکته خلاصه نمی شود، اگر در قسمت جلو فردی با قد بالای ۱۸۰ قصد راحت نشستن را داشته باشد ، فاتحه سرنشینان عقب خوانده است. زیرا با کمی عقب کشیدن صندلی ، زانو کاملا به صندلی سرنشینان جلو می چسبد و اگر مانند روز آزمایش نفر پنجمی در کار باشد ، کار حتی سخت تر می شود. نظر قطعی مان درباره صندلی های عقب را همین ابتدای کار می گوییم. شما باید با این ترکیب خانوادگی X33S را انتخاب کنید. چهار نفر بزرگ سال و یک کودک و یا بدون کودک!

با ورود به جاده چالوس و آغاز مسیر اصلی ، تعلیق خود را به خوبی نشان داد. نرمی این خودرو با وجود اضافه وزنی که ناشی از پنج سرنشین و تجهیزات تصویربرداری بود، بسیار نظر نگارنده را جلب کرد و ذهنیت ما را نسبت به خشک بودن چینی ها در جاده و پستی بلندی های ناشی از کیفیت بد آسفالت تغییر داد. اما فرمان خودرو با وجود شباهت به اکثر خودرو های چینی، کمی لاغر احساس میشود.
در پیچ های تند در صورتی که بخواهید کاملا خودرو را به چالش بکشید ، باید ابتدا افرادی که در ردیف پشت نشسته اند پیاده کنید و در غیر این صورت با سنگین بودن بیش از اندازه خودرو پهلو انداخته و جا به جایی افراد بخشی از ماجرا خواهد بود. مخصوصا برای نفر وسط که هیچ دستگیره ای در اختیار ندارد ، بسیار سخت است که خودش را در چنین پیچ هایی نگه دارد و نگارنده در این تجربه مجبور شد اولین جسم در دسترس که مونوپاد نفر کناری بود را نگه دارد!

بالاخره نوبت به من رسیده بود که X33S را آزمایش و درجه چالش را در حد قیمتی و موتوری بررسی کنم. موتوری که برای نسل سوم X33 در نظر گرفته شده ، شامل یک بلوک دو لیتری است که با چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ می تواند ۱۳۶ اسب بخار تولید کند و این قدرت نه به چهار چرخ، بلکه تنها به چرخ های جلو انتقال پیدا می کند.

این موضوع باعث پایین نگه داشتن وزن کلی خودرو شده که البته برای این میزان از قدرت و گشتاور به نظر کافی می رسد. شتاب گرفتن با جعبه دنده CVT کمی سخت به نظر می رسد. هنگامی که پا را تا ته روی پدال گاز فشار می دهید ، همین جعبه دنده CVT باعث می شود دور موتور تا ۶۰۰۰ دور بر دقیقه بالا رفته و در همان حالت بایستد و در مقابل کیلومتر شمار در حال بالا رفتن باشد.
توصیه ما به شما این است که اگر قصد شتابگیری و یا بالارفتن از جاده ای مانند چالوس را دارید، حتما حالت رانندگی را روی تیپ ترونیک قرار داده و خودتان دور موتور را مدیریت کنید. چرا که پس از رانندگی مدام و پرشتاب ممکن است فشاری بیش از حد معمول روی موتوری که مداوم روی حداکثر دور کار می کند ، وارد شود و این کار باعث مراجعه زود تر از  موعد شما به تعمیرگاه خواهد شد.
در میانه راه به مکانی زیبا برای عکاسی رسیدیم و وقت آن بود کمی X33S را به چالش خاکی دعوت کنیم. اگر شما برخلاف ذهنیت برخی از خریداران ، انتظار زیادی از آن نداشته باشید، می توان عملکرد آن را خوب ارزیابی کرد. برخی از خریداران شاسی بلندهای شهری انتظار دارند که مانند یک SUV تمام عیار از هر پستی و بلندی بالا روند و هر مانعی را پشت سر بگذراند که این تصور در خیلی از موارد باعث آسیب رسیدن به خودرو و سرنشینان می شود.

با توجه به نداشتن ESP ، در مسیر های خاکی و با فرمان دادن سریع ، خیلی زود بخش عقبی خودرو نافرمانی می کند و باید در این مورد باید احتیاط لازم را داشته باشید، اما ترمز های آن حتی با وجود ۵ سرنشین عالی عمل می کند و در هر شرایط و سرعتی کارآمد است.
پس از عکاسی ، بار دیگر به جاده اصلی بازگشتیم تا ناهار را در هتل دیزین صرف کنیم و به یک جمع بندی کلی برسیم. در پایان مسیر ، کامپیوتر سفری MVM مصرف سوختی معادل ۱۳ لیتر را نشان می داد که با توجه به وزن زیاد ، رانندگی گاها پر شتاب و مسیر سربالایی ، قابل قبول به نظر می رسد!

پس از صرف ناهار ، نکته ای که چند نفر درباره آن همصدا بودند ، فضای سرنشین کم عقب در قسمت وسط بود که اثرات نظرات آن ها در نوع خستگیشان هویدا بود! مشخصه بعدی که درباره آن اتفاق نظر داشتیم ، زیاد بودن صدای موتور و پیچیدن آن در کابین است که اگر بخواهید اثر آن را کمتر کنید ، باید از صفحه نمایش ۸ اینچی در کنسول و اتصال بلوتوث آن به تلفن همراه کمک بگیرید.
حرف از صفحه نمایش شد. کمبود GPS در این خودرو به راستی حس می شود و اگر مدیران خودرو به عنوان یک به روز رسانی در ماه های آینده ، رهیاب را به لیست اضافه کند کمک بزرگی به سفر های مشتریان خواهد کرد. در کل این خودرو نسبت به رقیبان هم قیمت خود کاربردی تر به نظر می آید، به خصوص که بر خلاف جک s5 حساسیت بالایی نیز نسبت به مصرف سوخت ندارد.

ظاهر جذاب و کابین با کیفیت MVM X33 S می تواند امتیاز مثبتی برای این خودروی نام آشنا باشد و با توجه به فروش ۵۰ هزار دستگاهی مدل های قبلی، باید انتظار موفقیت نسل جدید X33 S را نیز داشت. شاسی بلندهای شهری که از نظر فنی تجربه خود را در بازار ایران پس داده است و در نسل جدید جذابیت تر از همیشه به نظر می رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.