قابلیت های فنی و امکانات سایپا کوییک در برابر دانگ فنگ H30 CROSS
معرفی خودرو اچ ۳۰ کراس
اچ سی کراس حاصل همکاری شرکت دانگ فنگ چین و PSA فرانسه بوده که از سال ۱۳۹۴ تا کنون مهمان خیابانهای کشورمان شده است.
چند سال پیش ایران خودرو با تبلیغات فراوان از دانگ فنگ اچ سی کراس رونمایی و آن را به بازار کشورمان عرضه نمود. به واسطه همین تبلیغات خوب که ظاهرا ایران خودرودر انجام آن تبحر دارد، در دور اول پیش فروش اچ سی کراس، ظرفیت آن بسیار سریع تکمیل شد. دانگ فنگ اچ سی کراس بعد از امضای قرارداد هستهای بین ایران و گروه ۵+۱، جزو اولین مدلهایی بود که قرار شد وارد بازار کشورمان شود. آن هم در شرایطی که مردم امیدوار بودند به واسطه امضای برجام و تسهیل امکان ورود خودروسازهای غیر چینی به ایران بالاخره بتوانند خودروهایی خوب و با کیفیت، به قیمت مناسب سوار شوند.
ولی افسوس که ایران خودرو برنامههای دیگری برای بازار کشور تدارک دیده بود و قصد داشت دانگ فنگ را وارد دنیای سواریهای کشورمان کند. دانگ فنگ در آن زمان در بازار کشورمان خودروسازی ناآشنا نبود، قبلا توفیق آشنایی با کشندههای آن را در ایران داشتیم و احتمالا خبرهای مربوط به مشکلات سیستم ترمز این کشنده و تصادفات زیادی که در جادههای ایران به بار آوردند را شما هم شنیدهاید.
دانگ فنگ اچ سی کراس، که برخلاف آن چه که از نام آن برداشت میشود یک کراس اور نیست و در بهترین حالت آن را میتوان چیزی بین یک هاچ بک و یک استیشن در نظر گرفت، از یک موتور بسیار معروف در ایران به نام TU5 بهره میبرد. این موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۰۵ اسب بخار نیرو و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و به کمک گیربکس اتومات این خروجیها به چرخهای جلو ارسال میشوند. این خودرو را با داشتن ابعاد بدنهای برابر با ۴۳۵۱ میلی متر طول، ۱۷۶۰ میلی متر عرض، ۱۵۲۸ متر ارتفاع و ۲۶۱۰ میلی متر طول بین دو محور، میتوان جزو خودروهای سایز متوسط بازار دسته بندی کرد.
معرفی مختصر کوئیک
سایپا کوییک سومین خودروی ملی شرکت سایپا محسوب میشود که بهنوعی میتوان آن را ساینا اتوماتیک هاچبک دانست. این خودرو نسبت به سایر اعضای خانواده X200 از امکانات و تجهیزات فراوانی بهره میبرد به همین دلیل توانسته طی چندماه گذشته توجهات بسیاری را بهسوی خود جلب کند.
سایپا کوییک نام محصول بهاصطلاح جدید شرکت سایپا است که اولین بار در اسفندماه سال ۱۳۹۵، با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از آن رونمایی شد. همانطور که میدانید حاشیههای زیادی برای نام عجیب این خودرو وجود دارد و شرکت سایپا نیز برای مقابله با این شایعهها با تمام قدرت سعی در ایرانی جلوه دادن نام این خودرو دارد تا مبادا شنیدن این کلمه یادآور رنو کوئید(Renault KWID) فرانسوی یا کلمه Quick در زبان لاتین (به معنی تند و سریع) باشد. طبق ادعای شرکت سایپا، کوییک نام روستایی در استان کردستان است یا اینکه کوییک نام تپهای باستانی مربوط به هزاره چهارم بوده که در استان کرمانشاه واقعشده است!
در سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا در راستای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی اصلاحاتی را در پلتفرم پراید اعمال نمود و موفق شد پلتفرمی ایمنتر به نام X100 را طراحی کرده و محصولات جدید خود را (۱۱۱ و ۱۳۲) بر پایه آن تولید و به بازار عرضه نماید. پس از به سرانجام رسیدن پروژه ساخت محصولات خانواده X100، شرکت سایپا برای محصولات جدید خود پلتفرم جدیدی را طراحی کرد که بر اساس ادعای مسئولین این شرکت، نسبت به مدل پایه (پراید) کاملا مورد بازنگری قرارگرفته و اصلاحات بسیاری در بخش پیشرانه، گیربکس و سیستم ترمز آن انجام شد. این پلتفرم جدید X200 نام داشت و خودروهایی همچون تیبا، ساینا و کوییک نیز بر پایه همین پلتفرم شکلگرفتند.
سایپا کوییک در حال حاضر در سه تیپ مختلف و با امکانات بسیار متفاوت به بازار عرضه میشود که ما در این مقاله قصد داریم به بررسی سایپا کوییک نمونه پلاس (SEA-LUX) بپردازیم و پس از رانندگی با این هاچبک تازهوارد تمامی تجارب خود را در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار دهیم،
قابلیت های فنی و امکانات سایپا کوییک در برابر دانگ فنگ H30 CROSS
خودروفهرست مطالب |
|
کوییک | H30 کراس |
کشور سازنده |
|
ایران
|
ایران
|
سال (طراحی) |
|
۱۳۹۶ | ۲۰۱۱ |
موتور |
|
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه |
حجم موتور |
|
۱۵۰۳سی سی | ۱۶۰۰سی سی |
حداکثر قدرت |
|
۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور |
|
۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده |
|
CVT یا ۵ دنده دستی | ۴ سرعته خودکار |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ |
|
– | ۱۲.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت |
|
– کیلومتر در ساعت | ۱۸۳ کیلومتر در ساعت |
وزن |
|
۱۰۶۳ کیلوگرم | ۱۲۵۴ کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) |
|
۴۰۰۵ طول – ۱۶۷۸ عرض – ۱۴۹۲ ارتفاع | ۴۳۵۱ طول – ۱۷۶۰ عرض – ۱۵۲۸ ارتفاع |
فاصله بین دو محور |
|
۲۴۱۵ میلیمتر | ۲۶۱۰ میلیمتر |
مصرف سوخت داخل شهر |
|
– لیتر در هر صد کیلومتر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر |
|
– لیتر در هر صد کیلومتر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی |
|
۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر | ۷ لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک |
|
۴۱ لیتر | ۵۱ لیتر |
استاندارد آلایندگی |
|
یورو ۴ | یورو ۴ |
استاندارد امنیت |
|
– | – |
میزان تولید CO2 |
|
– گرم در هر کیلومتر | – گرم در هر کیلومتر |
ترمز و پایداری |
|
ترمز جلو دیسکی عقب کاسه ای – ABS – EBD – BA – ESC | سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو ABS و EBD |
کیسه هوا |
|
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | راننده , سرنشین جلو و جانبی |
سیستم صوتی |
|
نمایشگر ۷ اینچی لمسی – رهیاب – بلوتوث – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان | کلید های کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث هندزفری – صفحه نمایشی لمسی (۶.۵ اینچی) با قابلیت پخش فایل های تصویری و سیستم رهیاب |
دیگر تجهیزات |
|
فرمان برقی یا هیدرولیک نسبت به مدل – رینگ های ۱۴ اینچی آلومینیومی – سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS – سیستم هشدار سرقت با بوق VAS – چراغ های مخصوص روز – استارت دکمه ای – سیستم ورود بدون کلید – دوربین عقب – سنسور پارک عقب – کروز کنترل
خودرو در سه مدل ارایه می شود که نسبت به مدل بعضی از تجهیزات بالا روی آن نصب شده است |
فرمان هیدرولیک – سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک – چراغ های عقب LED دار و چراغ های جلو ال ای دی کریستالی – آیینه های جانبی راهنمادار و دارای سیستم گرمایشی – شیشه بالابر های جلو و عقب برقی – روکش چرمی غربیلک فرمان،دکوراتیو طرح متال ،استفاده از قطعات کرومی در بدنه،آیینه های جانبی و سپرهای هم رنگ بدنه – سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) ، قفل میکرو سوییچی درب ها ،سنسور پارک،چراغ مه شکن جلو و عقب و دوربین دید عقب،ایزوفیکس – رینگ اسپرت آلومینیومی ۱۶ اینچ و لاستیک ۲۰۵ – راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت، صند لی های عقب تاشو – جا عینک، اسپویلر ، قطعات تزیینی دور بدنه ،کامپیوتر سفری، ۴ عدد بلندگو + ۲ عدد تیوتر،چراغ مطالعه جلو و عقب ، سان روف برقی |
قیمت بازار |
|
۸۰-۷۰ میلیون تومان | ۱۴۰-۱۳۰ میلیون تومان |
آخرین بروزرسانی قیمت |
|
۱۳۹۸/۷/۲۶ | ۱۳۹۸/۷/۲۶ |
نمایندگی فروش |
|
سایپا | ایران خودرو |