بررسی بازار چری آریزو ۵ اکسلنت و روند تغییر قیمت آن

0

چری آریزو ۵ اکسلنت، محصول سال ۹۷ مدیران خودرو است که از نظر ظاهری تفاوت چندانی با نسخه لاکچری این خودرو ندارد. در واقع مدیران خودرو، لقب اکسلنت را به نسخه فول آپشن هر مدلش می‌دهد.

در نسخه اکسلنت شاهد همان چراغ‌های کشیده و جلوپنجره‌ بزرگ با نوارهای کرومی که یادآور طراحی هیوندای اکسنت است و طراحی پشت خودرو که به هیوندای النترا شباهت دارد، هستیم. مهم‌ترین تفاوت در سقف خودرو رخ داده، جایی که سان‌روف برقی به تیپ اکسلنت اضافه شده و البته تایرها که با یک سایز افزایش، از رینگ ۱۷ بهره ‌می‌برند تا به خودرو حال‌‌وهوای اسپرت‌تری بدهند. آریزو ۵ در مدل اکسلنت، از همان موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۱۶ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۱ نیوتن‌متر مدل لاکچری سود می‌برد. شتاب اولیه خودرو هم مثل مدل لاکچری اتوماتیک کم‌تر از ۱۷ ثانیه است و همچنان در مصرف ترکیبی چیزی حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند که عدد قابل قبولی برای سدانی با این ابعاد است.
اما مثل همیشه، نسخه اکسلنت این محصول مدیران خودرو نیز، از امکانات رفاهی بیشتری بهره‌مند بود. برای نمونه، نسخه اکسلنت به کروز کنترل، فرمان هیدرولیکی و سیستم رانندگی eco به منظور کاهش مصرف سوخت مجهز بود.
همین موارد جزئی باعث شد تا چری آریزو اکسلنت در زمان عرضه، در سال ۹۷، از نسخه اتوماتیک لاکچری ۵ میلیون تومان گران‌تر باشد. این اختلاف قیمتی بود که از سوی کارخانه تعیین شد. البته که برای یک خودروی چینی که نسخه ساده و غیر اتوماتیک آن در ابتدای ورود به کشور، حدود ۸۰ میلیون بود، قیمت بالایی محسوب می‌شد. اما شروع تحریم‌ها، توقف واردات و آشفتگی بازار خودروی کشور که از سال ۹۷ آغاز و ماندگار شد، تاثیر خود را بر قیمت آریزو ۵ اکسلنت گذاشته بود. همین تاثیر باعث شد تا با وجود استقبال خوب از خودروهای چری، آریزو ۵ اکسلنت در ابتدای ورود به بازار، چندان موفق ظاهر نشود.
در واقع، در ایران، محصولات چری از ابتدا به عنوان خودروهایی باکیفیت‌تر و قابل قبول‌تر از برادرش ام‌وی‌ام و برخی دیگر محصولات چینی مانند برلیانس بودند. اما گویا این بار مدیران خودرو، بیش از حد واقعی، بر این اعتماد حساب باز کرده بود. گرچه، مدت زمان زیادی لازم نبود تا این بازار تضعیف شده احیا شود و محصولاتی نظیر آریزو ۵ اکسلنت تبدیل به گوهرهای محبوب بازار شوند. حتی با وجود اینکه افزایش قیمت هرروزه محصولات داخلی و خارجی، بر قیمت آریزو ۵ نیز تاثیر بسزایی داشت و قیمت امروز نسخه صفر آن، با قیمت برخی محصولات اروپایی دو سال پیش برابری می‌کند. (برای اطلاع از قیمت روز خودرو و بررسی نمودار قیمتی آن به https://divar.ir/car/pricesمراجعه کنید.)

به این ترتیب، وجود نسخه‌های صفر آریزو ۵ اکسلنت، ارائه خدمات پس از فروش مناسب از سوی مدیران خودرو و نبود دغدغه تامین قطعات و تعمیرات از جمله مواردی بودند که باعث شدند که این خودرو در بازار خلوت خارجی‌های مونتاژی یا وارداتی میان قیمت، یکه تازی کند. اما مواردی همچون کیفیت ساخت بهتر از نمونه‌های داخلی، طراحی به روزتر و امکانات کامل‌تر نیز منجر به رونق گرفتن بازار دست دوم‌های این خودرو شدند.
در واقع بسیاری ترجیح می‌دادند با هزینه مدنظر خود، یک چینی کارکرده تهیه کنند تا یک محصول داخلی. چرا که یک چینی حتی از نوع کارکرده، از ظاهر، امکانات و حتی بعضا چهره بهتری برخوردار است تا خودروها داخلی. در این میان آریزو ۵ اکسلنت که نسخه فول آپشن این خودرو هم محسوب می‌شود، با ارائه لیست نسبتا کاملی از امکانات شرایط بهتری نیز خواهد داشت.
بنابراین خرید و فروش نسخه‌های دست دوم آن در اولویت قرار دارد. البته یکی از دغدغه‌ها در این مواقع قیمت‌گذاری و کارشناسی مناسب خودرو است که می‌توان برای بهره‌مندی از شرایط استاندارد، از خدمات مربوط به کارشناسی و قیمت گذاری خودرو در سایت دیوار استفاده کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.