آگاهی از موعد و چگونگی تعویض وایر‌ها در خودرو

0

خوشبختانه وایر‌ها طول عمر زیادی دارند و به این سادگی خراب نمی‌شوند، اما هر از گاهی نیاز به سرویس‌های دوره‌ای دارند تا از گزند مشکلات بعدی در امان باشند.
وایر (Wire) به معنای سیم، یکی از بخش‌های فنی پیشرانه است که وظیفه انتقال برق ولتاژ بالا سیستم دلکو به شمع سر پیشرانه است تا مخلوط سوخت و هوا به بهترین شکل ممکن منفجر شود. هر نوع ایراد در این سیم‌ها می‌تواند به روشن شدن چراغ چک، عملکرد بد پیشرانه، عدم جرقه سیلندر، انفجار در اگزوز، برق دزدی و اتصالی، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی منجر شود.

خوشبختانه وایر‌ها طول عمر زیادی دارند و به این سادگی خراب نمی‌شوند، اما هر از گاهی نیاز به سرویس‌های دوره‌ای دارند تا از گزند مشکلات بعدی در امان باشند. از این رو در حفظ و نگهداری خودرو لازم است تا وایر‌ها را از چند جهت مورد بررسی قرار دهید:

۱-وایر‌ها باید با بست‌های مخصوص درجای خود محکم شوند. رها و آزاد بودن وایر‌ها در دراز مدت به شل شدن محل اتصال به دلکو یا شمع منجر و موجب عدم جرقه یا آسیب دیدگی فیزیکی وایر و برق دزدی می‌شود.

انواع وایر شمع ترتیب بستن وایر شمع پراید ترتیب چیدن وایر پژو 405 شمع وایر علائم خرابی وایر شمع قیمت شمع و وایر پژو تست وایر با اهمتر وایر شمع خودرو قیمت وایر پراید جنس وایر چیست بهترین وایر خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

۲- محل اتصال به دلکو و شمع باید محکم باشد. در حقیقت وایر نباید به راحتی و با فشار اندک از دلکو یا شمع جدا شود.

۳- محل اتصال به دلکو یا شمع باید کاملا براق و تمیز باشد. این محل‌ها را هر از گاهی با سمباده تمیز و از اتصال محکم آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

 آموزش تعویض شمع و وایر ریو  آموزش نصب ال وایر 206  انواع وایر شمع  بررسی برق وایر شمع  برق دزدی شمع وایر  بهترین وایر خودرو  ترتیب چیدن وایر پراید ساژم  ترتیب چیدن وایر پژو 405  ترتیب چیدن وایر شمع 206  زمان تعویض شمع و وایر پراید  علائم خرابی وایر شمع  قیمت وایر پراید  آموزش مکانیک و برق خودرو

۴- بدنه وایر را از نظر آسیب‌های فیزیکی بررسی کنید. هر نوع آسیب کوچک در بدنه وایر می‌تواند به برق دزدی و عدم جرقه منجر شود که نتیجه آن روشن شدن چراغ چک و بروز انفجار‌های متعدد در اگزوز است.

چه زمانی باید وایر‌ها ار تعویض کرد؟

۱- زمانی که در بدنه وایر آسیب فیزیکی شدید مشهود باشد.

۲- محل تماس وایر با دلکو و شمع دچار خوردگی و آسیب دیدگی شدید باشد.

۳- وایر دچار بریدگی یا له شدگی شده باشد.

۴- درصورتی که از سیستم برق جدید با ولتاژ بالاتر از حد استاندارد استفاده کرده باشید.

هنگام تعویض وایر‌ها به چه نکاتی توجه کنیم؟

۱- ترجیحا وایر‌ها را بصورت کیت و همه را یکجا تعویض کنید.

۲- از وایر‌های استاندارد کارخانه بهره بگیرید مگر انکه از سیستم برق جدید با ولتاژی فراتر از حد استاندارد استفاده کرده باشید.

۳- برای جایگزین کردن وایر‌ها آن‌ها را یکی یکی از جای خود خارج کرده و با نمونه جدید جایگزین کنید تا ترتیب احتراق پیشرانه را بر هم نزنید.

۴- به طول وایر‌ها توجه کنید. بیشتر خودرو‌های جهان دارای وایر با طول‌های مختلف هستند که بر اساس نزدیکی یا دوری هر سیلندر نسبت به دلکو اندازه گیری شده اند.

سیستم جرقه زنی - سیستم جرقه زنی چیست ؟ سیستم جرقه زنی چیست ؟ برای خرید محصولات مربوط به سیستم جرقه زنی خودرو بر روی اینجا کلیک نمایید . اولین نکته قابل توجه برقراری هماهنگی کامل بین سیستم جرقه زنی با بقیه اجزای موتورمی باشد. سیستم جرقه زنی در موتور وقتی سوخت وارد سیلندر ها می شود باید چیزی باعث محترق شدن آنها شود و عمل احتراق وانفجار سوخت در سیلندر ها انجام شود . هدف از اشتعال سوخت در یک تایم معین این است که گازهای منبسط شده قادر به ارائه بیشترین کار خود باشند . زیرا چنانچه سیستم جرقه زنی در زمانی نادرست و بدون هماهنگی با بقیه اجزای موتور عمل کند قدرت موتور افت محسوسی نموده ، سبب هدررفت سوخت وتولید آلایندگی می شود. منظور از زمان درست جرقه زنی یعنی اینکه جرقه باید قبل از این که پیستون به انتهای کورس تراکم برسد، اتفاق بیافتد . آوانس تنظیم زمانی جرقه در سیستم جرقه به چه معنا است ؟ مدت زمان اشتعال سوخت تقریبا ثابت است ولی به خاطر افزایش سرعت موتور ، سرعت پیستون افزایش می یابد. برای دست یابی به افزایش سرعت موتور باید جرقه زنی زودتر اتفاق بیافتد که به آوانس جرقه معروف شده است. وهرچه سرعت موتور بیشتری مد نظر باشد بایستی به همان میزان آوانس رابیشتر کرد. بنابراین آوانس کردن به معنای جلو انداختن زمان جرقه زنی نسبت به استاندارد آن می باشد وهدف آن افزایش سرعت پیستون برای دست یابی به سرعت بیشتر موتور است زمانی که ماکزیمم قدرت هدف نباشد آنگاه کاهش آلودگی در اولویت قرار خواهد گرفت . ریتارد کردن تنظیم زمانی جرقه در سیستم جرقه زنی یعنی چه ؟ ریتارد کردن زمان جرقه به مفهوم به تاخیر انداختن زمان جرقه زنی ، نزدیک نقطه مرگ بالا در کورس تراکم می باشد وبا این کارحداکثرفشار در داخل سیلندر، و دما می تواند کاهش پیدا کند . کاهش دما به معنای کاهش تشکیل اکسید نیتروژن (NOx) می باشد که به این ترتیب آلودگی کنترل وتنظیم می شود .عمل ریتارد شدن تنظیم زمانی جرقه نیز احتمال رفع یا کاهش مناسب ضربه را افزایش می دهد ، برخی از خودروها دارای سنسور ناک (حسگر ضربه) بوده که این کار به شکل خودکار انجام می گیرد . تنظیم زمانی جرقه زنی برای خودروهای مدرن امروزی آنچنان برای عملکرد موتور بحرانی است که بیشتر خودرو ها از پلاتین استفاده نمی کنند وبه جای آن از یک حسگرکه موقعیت مکانی دقیق پیستون را به واحد کنترل موتور (ای سی یو)اعلام می کند بهره می برند.آنگاه سیستم کامپیوتر موتوربرای قطع و وصل جریان برق کویل یک ترانزیستور راکنترل می کند. سیستم جرقه زنی بدون دلکو ، ازجمله فن آوری هایی است که زمان تنظیم موتور را به تعویق می اندازد به نحوی که خودروهای امروزی حتی تا 180000 کیلومتر نیازی به تنظیم ندارند. سیستم های فاقد دلکو به جای یک کویل اصلی ، برای هر یک شمع یک کویل دارند که مستقیماً روی شمع قرار می گیرد . چگونگی کار کویل در این نوع از سیستم ها مشابه کار کویل اصلی سیستم های قدیمی است واحد کنترلی موتوراقدام به کنترل ترانزیستور ( برای قطع کردن اتصال به زمین مداربه کار می رود ) می نماید تا جرقه تولید شود . ECU کنترل تمام تایمینگ جرقه را برعهده دارد. این سیستم جرقه زنی نوین دارای مزایای چشمگیری می باشد. اولاً، دلکو ندارند ، در نتیجه مشکل کهنه شدن آن برطرف می شود. همچنین فاقد وایر های ولتاژ بالای شمع هستند که خود ازبین رفتنی اند. و سرانجام کنترل تایمینگ منظمی را تدارک می بینند که می تواند هم راندمان موتور را افزایش دهد وهم آلایندگی را بهبود بخشد و به طور کلی سبب افزایش قدرت موتور گردد . سیستم جرقه زنی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که آنها را می توان به شکل زیر نام برد : وسیله ی افزایش دهنده انرژی فشار الکتریکی ( مانند کوئل ) منبع انرژی الکتریکی ( مانند باتری ) وسیله ی قطع و وصل کردن جریان پلاتین وسیله ی پخش کننده برق فشار قوی ( مانند دلکو ) درخودروهای قدیمی وسیله ای برای تولید جرقه در سیم کشی های خودرو ( مانند سیستم جرقه شمع ) با چرخاندن سوئیچ باعث به کار افتادن سیستم جرقه زنی شده و با انجام کارهایی در قطعات باعث تولید جرقه در خودرو می شود که باعث احتراق مخلوط سوخت شده و اتومبیل روشن می شود .

۵- از محکم بودن اتصال دو سر وایر به دلکو و شمع اطمینان حاصل کنید.

۶- ترتیب احتراق پیشرانه خودرو خود را به ذهن بسپارید یا بر روی پیشرانه یا دلکو حک کنید. همچنین می‌توانید وایر‌ها و پلاتین‌های دلکو را با برچسب علامت گذاری کنید.

نکات مهم
۱- ترتیب احتراق در همه پیشرانه‌های ۴، ۶، ۸ و … با یکدیگر یکسان نیست. به این ترتیب درصورتی که ترتیب احتراق را برای چیدمان صحیح وایر‌ها بر روی پیشرانه و دلکو فراموش کرده اید، باید به دنبال ترتیب احتراق پیشرانه خودرو خود باشید. به عنوان مثال ترتیب احتراق پیشرانه V۸ شورولت الزاما با فورد یکسان و مشابه نیست.

آگاهی از موعد و چگونگی تعویض وایر‌ها در خودرو

۲- برای تعویض وایر‌ها پیشرانه را خاموش و حتما از دستکش کار استفاده کنید. برق جاری در وایر‌ها به هنگام روشن بودن پیشرانه ولتاژ بسیار زیادی دارد. اگرچه این ولتاژ جریان پایینی دارد، کشنده و خطرناک نیست، اما می‌تواند باعث درد و انقباض عضلانی شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.