تقابل پیکاپ‌های تویوتا هایلوکس و فوتون تونلند در بازار ایران

0

مشخصات فنی فوتون تونلند ،قیمت وانت فوتون دیزلی ،تست فوتون ،مقایسه پیکاپ ریچ با فوتون ،مقایسه تویوتا هایلوکس با فوتون تونلند ،تقابل پیکاپ‌های ژاپنی و چینی در بازار ایران، بررسی تویوتا هایلوکس و فوتون تونلند

مقدمه

در دنیا پیکاپ‌های سایز متوسط، بیش از آن‌که به عنوان یک خودروی کار و تجاری شناخته شوند، خودرویی جذاب برای رشته مهیج آفرود محسوب می‌شوند. اما در گذشته در ایران به دلیل عدم شناخت کافی مردم از این دسته خودروها‌، با استقبال چندان خوبی مواجه نمی‌شدند. چندسالی است که به دلیل روی آوردن جوانان به رشته‌ آفرود، خودروهای دو دیفرانسیل از جمله وانت پیکاپ‌های دو دیفرانسیل مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌اند. تویوتا هایلوکس را می‌توان قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین پیکاپ در زمینه آفرود دانست که به دلیل توانایی و عملکرد منحصربفردی که دارد، در سال‌ها دفاع مقدس نیز به خدمت ایرانیان درآمد. همین موضوع سبب شده تا این خودرو در میان ایرانیان از اهمیت بالایی برخوردار باشد. باوجود این‌که سلیقه بازار این روزها به سمت پیکاپ‌ها نیز گرایش پیدا کرده است، بازهم شاهد تنوع این سگمنت در بازار نیستیم. که البته یقیناً یکی از دلایل این موضوع، عدم واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا نیز خواهد بود.
با این حال چندسالی است که یک مدعی چینی توانسته بخشی از نیازهای جوانان علاقه‌مند به آفرود را برآورده کند. فوتون تونلند پیکاپ دو دیفرانسیلی است که به دو صورت بنزینی و دیزلی توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو در دوره‌ای به بازار عرضه شد. شاید به عقیده بسیاری، یک خودروی چینی توانایی آفرود در شرایط سخت را نداشته باشد. اما جالب است بدانید که این پیکاپ چینی در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. برای اثبات و سنجیدن این موضوع، ما دو دستگاه تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ و فوتون تونلند را راهی مناطق شمالی تهران کردیم تا ببینیم این مدعی چینی در برابر رقیب کارکشته ژاپنی چند مرده حلاج است. در این مقاله قصد نداریم به صورت ریزبینانه به هر خودرو نگاه کنیم و قبلاً تویوتا هایلوکس را به صورت کامل تست و بررسی کرده‌ایم و می‌توانید با این خودرو در صفحه تست و بررسی تویوتا هایلوکس بیشتر آشنا شوید. در این قسمت ابتدا نگاهی به هریک از این دو خودرو خواهیم داشت و در نهایت تقابل آن‌ها را در مسیر خارج از جاده‌ای مورد بررسی قرار خواهیم داد و بیشتر به بررسی و تجربه‌ای عملی به توانایی فوتون تانلند خواهیم پرداخت. با خودروبانک همراه باشید.

نگاهی بر تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶

 http://panel.mototel.ir/Content/Cars/Pictures/Content_001584.jpg

کمپانی ژاپنی تویوتا از سال ۱۹۶۸ میلادی مدل هایلوکس را به سبد محصولات خود اضافه کرد که تاکنون هشت نسل از آن راهی بازار جهانی شده است. این خودرو را نمی‌توان تنها به عنوان یک وانت باری نگاه کرد زیرا عملکرد آفرودی هایلوکس بیش از هرچیز دیگری مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته است. همه این موارد سبب شد تا هایلوکس عنوان پرفروش‌ترین پیکاپ جهان را به خود اختصاص دهد. همچنین کیفیت بالا و دوام این خودرو نکته مثال‌زدنی است که موجب شده هایلوکس در بسیاری از مناطق صعب‌العبور با شرایط جوی نامناسب دوام بیاورد، به همین خاطر لقب جان‌سخت نیز به آن اطلاق می‌شود.

http://autowpaper.com/images/toyota-hilux-2016-interior-2.jpg

خودرویی که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم، مدل ۲۰۱۶ بوده که آخرین نسل یا هشتمین نسل هایلوکس به شمار می‌رود. شاید هایلوکس را یکی از استثناهای خودروهای وارداتی دانست که به دلیل حجم موتور ۲۷۰۰‌سی‌سی، مجوز ورود به کشور را دریافت می‌کند. علت آن‌هم این است که در دسته خودروهای کار و تجاری قرار می‌گیرد. با نگاه کلی به نمای تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ که از زبان طراحی جدید تویوتا استفاده کرده و روی شاسی جدید تویوتا تاکوما طراحی‌شده است، می‌توان این خودرو را یک پیکاپ زیبا و جذاب دانست که نسبت به نسل قبلی خود از نمایی خشن‌تر، باابهت و جذاب‌تر برخوردار است. در نسل هشتم تویوتا هایلوکس، شاهد سپری باز طراحی‌شده هستیم که ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد و مناسب رانندگی‌های خارج جاده‌ای است زیرا زاویه ورود و خروج خودرو را بیشتر کرده است. در دو طرف سپر مه شکن‌ها به زیبایی در حاشیه‌های کرومی قرارگرفته‌اند که این طراحی کرومی شکل در قسمت‌های دیگر خودرو مانند جلوپنجره، زیر سپر، آینه‌ها، دستگیره‌ی درها و سپر پشت دیده می‌شود. شاید همین ادوات کرومی باشد که هایلوکس را به خودرویی لوکس در بازار تبدیل کرده است. زیرا هایلوکس در بازار جهانی خودرویی تجاری محسوب می‌شود و به عنوان یک خودروی لوکس شناخته نمی‌شود.

اوج طراحی در نسل هشتم به همان نمای جلو ختم می‌شود، جایی که شباهت بسیاری با نمای جلوی تویوتا کرولا دارد. اما در نمای جانبی و پشتی تغییرات چندانی مشاهده نمی‌شود. تنها حجیم‌تر شدن بدنه و به خصوص گلگیرها، نکته بارزی است که در نگاه اول ممکن است توجه را به خود جلب کند.

کابین نسل هشتم هایلوکس جایی است که بیش از هرچیز دست‌خوش تغییرات زیادی شده است. با ورود به کابین اولین موردی که جلب توجه می‌کند، صفحه نمایشگر لمسی است که با طراحی خاصی که دارد، به‌صورت جداشده از داشبورد و سایر ادوات، خودنمایی می‌کند. همچنین قرارگیری دکمه‌های تنظیم سیستم تهویه مطبوع در زیر صفحه‌ نمایش که چهره‌ نسبتاً به‌روز و قابل‌قبولی در اختیار شما قرار می‌دهد، پیشرفت چشم‌گیر آن نسبت به نسل قبل محسوب می‌شود. فاصله ۳۰۹۰ میلی‌متری بین دو محور در این خودرو سبب شده تا فضای کافی کابین برای سرنشینان ایجاد شود که به لطف صندلی‌های راحت و سیستم فنربندی خوبی که دارد، تجربه لذت‌بخشی از سفرهای آفرودی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

فوتون تونلند، آفرودر ارزان‌قیمت چینی

https://cdn.iranjib.ir/images/i18mkk0vm9whbq3izp3a.jpg

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، به دلیل محدود بودن فضای رقابتی میان وانت‌های دو دیفرانسیل قدرتمند در بازار، گزینه‌های چینی که تعدادشان نیز محدود است، توانسته‌اند بخشی از بازار را به خود اختصاص دهند. یکی از گزینه‌های اخیر بازار، فوتون تونلند بوده که حاصل همکاری مشترک ایران‌خودرو دیزل با کمپانی چینی فوتون است و بیشتر آن را به پیکاپ ایران خودرو دیزل می‌شناسند. این محصول که به صورت بنزینی و دیزل توسط ایران‌خودرو عرضه می‌شود، باتوجه به قابلیت‌های بالایی که دارد، و جالب است بدانید که همین خودرو در کشورهایی نظیر استرالیا نیز عرضه می‌شود.

در نگاه اول به این خودرو، جثه بزرگ و تنومندش توجه را به خود جلب می‌کند. ظاهر باابهت و نسبتاً ساده تونلند سبب شده تا این‌روزها بعضی آفرودرها نیز سراغ این خودرو بیایند. نمای جلوی تونلند که از یک جلوپنجره کرومی بزرگ بهره‌ می‌برد، در حقیقت نقش اصلی در با ابهت کردن آن ‌را بازی می‌کند. چراغ‌های بزرگی که در طرفین آن نصب شده‌اند، به وضوح طرحی چینی را نمایان می‌کنند. سادگی بدنه نیز همانند سایر چینی‌ها در دراز مدت ممکن است سبب خستگی شود. نمای جانبی و پشتی شباهت‌های زیادی به تویوتا هایلوکس دارد که البته اکثر پیکاپ‌های بازار چنین طراحی ساده‌ای را در نمای عقب دارند. از آن‌جایی که مالک خوش ذوق خودروی مورد نظر، تغییراتی روی آن انجام داده، دارای ظاهری اسپرت و جذاب شده است. لازم به ذکر است که تغییرات انجام شده در راستای بالابردن عملکرد آفرودی بوده که بارزترین آن ‌را می‌توان تعویض رینگ و لاستیک آفرودی دانست. همچنین تجهیزات آفرودی نصب شده روی آن علاوه بر زیبایی بصری، مفید و کاربردی است.

http://digiato.com/wp-content/uploads/2017/06/photo_2017-06-02_01-41-35.jpg

اما نقطه ضعف طراحی تونلند را می‌توان کابین آن دانست. زیرا با وارد شدن به کابین و دیدن طرح ساده آن، به خصوص داشبورد و ادوات نصب شده روی آن‌، ناامید شوید. کابین تونلند به دلیل بزرگ بودن ابعاد کلی، در قسمت جلو برای سرنشینان جلو جادار و برای سرنشینان عقب آنچنان جایی ندارد (برای افراد بلند قد بسیار مشکل ساز می‌شود). صندلی‌های پارچه‌ای که دارای طراحی ارگونومیک برای راحتی بیشتر سرنشینان نیستند، ممکن است در سفرهای طولانی موجب خستگی سرنشینان شود. این سادگی طرح را می‌توان در داشبورد پلاستیکی به خوبی مشاهده کرد. بخش‌های چوبی که درون داشبورد خودنمایی می‌کنند، نه تنها بر زیبایی کابین نیافزوده، بلکه موجب شده ناهماهنگی در طراحی به چشم بخورد. تمامی این نکات موجب شده تا توقع خریدار از یک خودرو با قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برآورده نشود.

رقابت ناعادلانه اما جذاب

در ابتدا باید خاطرنشان کرد که مقایسه تویوتا هایلوکس با فوتون تونلند چندان منطقی و عادلانه به‌نظر نمی‌رسد، زیرا سال‌ها تجربه در پس زمینه تویوتا هایلوکس، توانسته این خودرو را به یکی از بارزترین پیکاپ‌های آفرودر تبدیل کند. اما تونلند نیز باوجود تجربه و سابقه کمتر، توانسته توانایی‌های خود را در این زمینه ثابت کند. از آن‌جایی که تونلند با دو پیشرانه توربودیزل و بنزینی عرضه می‌شود، طیف وسیع‌تری از علاقه‌مندان را می‌تواند پوشش دهد. خودروی مذکور به پیشرانه چهار سیلندر بنزینی با حجم ۲.۴ لیتری مجهز بوده که توانایی تولید نیرویی معادل ۱۳۸ اسب‌بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور خروجی ۲۰۰ نیوتن‌متر در ۳ هزار دور در دقیقه را دارد. نیروی تولید شده توسط موتور به کمک جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. اما پیشرانه دیزلی این خودرو نیز از توانایی بالایی برخوردار بوده که از نوع چهار سیلندر ۲.۸ لیتری توربودیزل با توان تولید ۱۶۴ اسب‌بخار و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور است. گشتاور عظیم این پیشرانه، توان کشش بسیار بالایی به این جثه ۱۸۶۰ کیلوگرمی می‌بخشد. به بیان دیگر در خودروهای آفرود و پیکاپ‌ها، گشتاور اهمیت بیشتری نسبت به قدرت دارد.

https://res.cloudinary.com/carsguide/image/upload/f_auto,fl_lossy,q_auto,t_cg_hero_large/v1/editorial/toyota-hilux-2015-%286%29.jpg

اما نکته‌ای که در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است، کیفیت پایین گازوئیل در جایگاه عرضه سوخت است، زیرا وجود میزان زیادی گوگرد در گازوئیل، ممکن است در درازمدت آسیب جدی به پیشرانه‌های توربودیزل وارد کند.
اما در آن‌سوی میدان رقیب سرسخت ژاپنی قرار دارد که در زمینه مشخصات فنی نیز برتری قابل توجهی نسبت به تونلند دارد. قلب تپنده‌ تویوتا هایلوکس جدید از یک پیشرانه‌ چهار سیلندر خطی با حجم ۲۶۹۴ سی‌سی تشکیل‌شده است که از سیستم‌های VVTI و DOHC استفاده می‌کند و توانایی تولید ۱۶۴ اسب‌بخار قدرت را در ۵۲۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۴۵ نیوتون متر را در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه دارد. تمام این ۱۶۴ اسب‌بخار تولیدی موتور، توسط جعبه‌دنده‌ ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک در صورت نیاز به چرخ‌های عقب و یا هر چهار چرخ منتقل می‌شود که به‌صورت دستی از داخل کابین قابل انتخاب است (خودروی مورد بررسی ما از جعبه‌دنده اتوماتیک بهره می‌برد).
حال پس از بررسی مشخصات فنی هردو خودرو، سراغ توانایی و عملکرد آن‌ها در مسیرهای ناهموار خارج از جاده می‌رویم، باتوجه به اینکه از پیش می‌دانیم تویوتا هایلوکس می‌تواند در بدترین شرایط هم از پس سختی‌های مسیر برآید، از آن به‌عنوان خودروی پیشرو استفاده کردیم. تا مسیری مناسب را برای تست انتخاب کنیم. اما نکته‌ قابل توجه، همراهی فوتون تونلند در تمامی مسیر بود. در ابتدا برای صعود از شیب نسبتاً تندی اقدام کردیم که با تنظیم وضعیت دیفرانسیل هردو خودرو روی حالت چهار چرخ سبک، توانستیم به راحتی با فوتون تونلند پا به پای آفرودر کهنه‌کار به بالای تپه صعود کنم. نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت بود، سیستم تعلیق خوب و قابل اعتماد تونلند است که باتوجه به چینی بودن خودرو، ضربات و تکان‌های ناشی از ناهمواری راه را به خوبی جذب می‌کند، البته در مقام مقایسه با تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ باید گفت که به مراتب از تعلیقی خشک‌تر بهره می‌برد.

اما یکی از مسایلی که در روز تست چندین بار ما را به خود درگیر کرد، تغییر وضعیت حالت دیفرانسیل در فوتون تونلند بود. این کار با سه کلید ۲H، ۴H و ۴L انجام می‌پذیرد که هربار اقدام به تغییر وضعیت می‌کردیم، تغییر حالت صورت نمی‌گرفت و ما مجبور به خاموش و روشن کردن خودرو می‌شدیم. این دست از اشکالات سیستم برقی که مربوط به کلیدهای تغییر حالت دیفرانسیل در تونلند می‌شد، در محصولات تویوتا به ندرت دیده می‌شود که همین موضوع تفاوت‌های این دو پیکاپ را نشان می‌دهد. موضوع دیگری که ممکن است زمانی که در آفرود پشت فرمان تونلند می‌نشینید متوجه آن شوید، کیفیت پایین‌تر آن نسبت به هایلوکس بوده که همین موضوع سب می‌شود ناخودآگاه محتاطانه‌تر رانندگی کنید. زیرا به دلیل کمبود قطعات یدکی فوتون تونلند در بازار، مالک ترجیح می‌دهد ریسک کمتری برای خرابی خودرو کند. زیرا ممکن است برای رفع مشکل چندین هفته درگیر شود.

در ادامه مسیر باتوجه به سطح راه، تونلند در یکی از پستی‌ و بلندی‌ها سه لنگ شد، که برای ادامه دادن به حرکت مجبور شدیم دیفرانسیل را روی حالت چهار چرخ سنگین قرار دهیم. معمولاً در چنین وضعیتی باید خونسردی را حفظ کره و با کمترین عجله و شتاب اقدام به خروج خودرو از وضعیت پیش آمده کرد. در این وضعیت، در حالت چهارچرخ سنگین توانستیم خودرو را از وضعیت سه لنگ خارج کرده و به سطحی پایدار و مسطح انتقال دهیم.

آیا فوتون ارزش خرید دارد؟

http://smedia.asrekhodro.com/AsreKhodro/Uploaded/Image/1396/02/25/139602251048575691667732.jpg

در این که هایلوکس جزو خودروهای حرفه ای آفرود است شکی نیست و این شایستگی را بارها در بازارهای مختلف اثبات کرده است. اما این روزها قیمت سرسام آور آن در بازار داخل، این پیکاپ را تقریباً از دسترس بسیاری خارج کرده است.
در مقابل با نگاهی به شرایط بازار و قابلیت‌های فوتون، باید گفت که فوتون تونلند می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای کسانی باشد که قصد دارند آفرود را با خودروی شخصی تجربه کنند و تاکنون هیچ تجربه‌ای در این زمینه نداشته‌‌اند. زیرا تونلند خودرویی است که با قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، می‌تواند عملکردی نسبتاً رضایت‌بخش را به شما ارائه دهد ولی به دلیل محدودیت خدمات و کمبود قطعات در بازار، شاید نباید خیلی بلند مدت به آن فکر کرد و قطعاً برای آفرودهای سنگین نیز خودروی مناسبی نخواهد بود. لذا اگر در زمینه آفرود مهارت و تجربه کافی را دارید، توصیه می شود که با کمی افزایش قیمت یک دستگاه هایلوکس کارکرده مدل پایین‌تر را خریداری کنید که کماکان کیفیت اولیه خود را حفظ کرده‌اند و با خیالی آسوده به دل طبیعت بزنید.

مشخصات فنی
مدل تویوتا هایلوکس فوتون تونلند
پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۴ سیلندر خطی
حجم موتور ۲.۷ لیتر ۲.۴ لیتر
حداکثر قدرت ۱۶۴ اسب بخار ۱۳۸ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر ۲۰۰ نیوتن متر
شتاب رسمی ۱۳ ثانیه ۱۶ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر ۱۰.۵ لیتر در هر صد کیلومتر
وزن ۱۸۶۰ کیلوگرم ۱۸۹۵ کیلوگرم
قیمت حدود ۲۴۰ میلیون تومان حدود ۱۰۰ میلیون تومان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.