دنا پلاس پلاگین هیبرید ؛ تهران تا مشهد با یک باک

0

ایران خودرو در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو تهران، دنا پلاس پلاگین هیبرید را به نمایش گذاشت که می‌تواند با یک باک سوخت، مسافت تهران تا مشهد را طی کند.

dena-plus-ev

خودرو دنا پلاس پلاگین هیبرید در نمایشگاه تحول صنعت خودرو تهران به نمایش گذاشته شد. البته این برای اولین بار نیست که این خودروی پلاگین هیبریدی رونمایی می‌شود و پیش از این، ایران خودرو چند بار دیگر نیز آن را در معرض دید عموم قرار داده بود. این خودرو اولین بار در زمستان سال ۱۳۹۶ و در جریان همایش بین‌المللی صنعت خودرو رونمایی شد. با این حال هنوز مشخص نیست دنا پلاس پلاگین هیبریدی چه زمانی وارد بازار می‌شود و آیا اصلا وارد خط تولید ایران خودرو خواهد شد یا فقط یک نمونه آزمایشگاهی و تحقیقاتی است؟

مشخصات دنا پلاس پلاگین هیبریدی

دنا پلاس پلاگین هیبریدی از همان پیشرانه و پکیج باتری‌های رانا برقی استفاده می‌کند. این باتری‌ها به وسیله برق شهری با ولتاژ خانگی نیز قابل شارژ است. با وجود شباهت‌های باتری و پیشرانه، اما ساختار فنی دنا پلاس هیبریدی با رانا برقی تفاوت‌های زیادی دارد. در رانا برقی، فقط از پیشرانه الکتریکی استفاده شده و خبری از موتور بنزینی نیست، اما ایران خودرو در دنا پلاس هیبریدی علاوه بر باتری و پیشرانه الکتریکی، از موتور بنزینی هم برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده کرده است.

حداکثر قدرت ۱۲۲ اسب بخار، حداکثر گشتاور ۲۲۰ نیوتن‌متر، حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت و باتری لیتیوم یونی ۱۴ کیلووات ساعتی با ولتاژ ۳۵۰ ولت، مشخصات فنی این محصول را تشکیل می‌دهند. این خودرو می‌تواند در حالت برقی مسافت ۶۷ کیلومتر و در حالت هیبریدی مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند و میزان آلایندگی آن در این حالت، تنها ۷۷ گرم در هر کیلومتر خواهد بود. بنا بر اعلام ایران خودرو، دنا پلاس هیبریدی در هر صد کیلومتر ۲۰ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند.

نسخه‌های معمولی دنا پلاس به پیشرانه EF7 مجهز شده‌اند، اما ایران خودرو برای نسخه هیبریدی از پیشرانه یک لیتری 3 سیلندر استفاده کرده است. این پیشرانه، مصرف سوخت ترکیبی خودرو را به 3.3 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش داده که تقریبا 50 درصد از دنا پلاس با پیشرانه EF7 کمتر خواهد بود.

https://gadgetnews.net/wp-content/uploads/2022/08/dena-plus-plugin-hybrid-7.jpg

امکان شارژ کردن باتری دنا پلاس هیبریدی با فناوری شارژ سریع نیز وجود دارد و در این حالت فقط طی ۳۰ دقیقه می‌توانید کل ظرفیت باتری را شارژ کنید. با استفاده از برق خانگی نیز شارژ کامل باتری‌ها حدود ۴ ساعت به طول خواهد انجامید.

همانطور که بالاتر گفتیم، هنوز مشخص نیست دنا پلاس پلاگین هیبریدی وارد خط تولید ایران خودرو می‌شود یا خیر. با این حال خودروسازان داخلی این روزها چند خودروی برقی و هیبریدی را به نمایش گذاشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به رانا برقی و ساینا S برقی اشاره کرد. یکی از بزرگترین مشکلات در خصوص عرضه خودروهای الکتریکی و هیبریدی، نبود زیرساخت‌های لازم برای چنین خودروهایی است.

منبع:گجت نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.