غذای محبوب ایرانی‌، شماره یکِ جهان شد

0

در فهرست «۱۰۰ غذای مرغ با رتبه برتر در جهان» جوجه‌کباب ایرانی اول شد.

راهکار پخت جوجه کباب طرز تهیه جوجه کباب طرز تهیه انواع کباب مجله آشپزی کتاب آشپزی فوت و فن آشپزی نکات ریز آشپزی آشپزی ساده سریع آشپزی خانگی

روزنامه خراسان: در فهرست «۱۰۰ غذای مرغ با رتبه برتر در جهان» جوجه‌کباب ایرانی اول شد. این اولین بار نیست که یک غذا یا خوراکی ایرانی، توجه مردم جهان را جلب می کند و در رقابت با غذاهای کشورهای مختلف در رده‌های بالا قرار می‌گیرد.

مثلا نیویورک‌تایمز تاکنون دستورپخت بیش از 10 غذای ایرانی را به‌عنوان خوشمزه‌ترین خوردنی‌ها در جهان برای مخاطبانش منتشر کرده است. به بهانه اول شدن جوجه‌کباب ایرانی در جهان، از دیگر غذاهای مقام‌آور ایران در جهان گفتیم و این‌که در زمان خوردن این غذاها، چه حس و حالی در ما ایجاد می‌شود.

جوجه‌کباب، مرغ شکم‌پر و فسنجان، بهترین غذاها بر پایه مرغ

بهترین غذایی که می‌شود با مرغ پخت، چیست؟ نظرسنجی سایت «TasteAtlas» می‌گوید، جوجه‌کباب ایرانی! این سایت بعد از قراردادن این غذا در فهرست غذاهای بر پایه مرغ در توضیح جوجه‎ کباب نوشت: «این غذای ساده جزو غذاهای اصلی ایرانی است و دو نوع محبوب مرغ بدون استخوان و بااستخوان دارد.» همچنین مرغ، زعفران، ماست، پیاز، لیمو، روغن زیتون و نمک به عنوان موادلازم این غذا معرفی‌شده است.

 

 بهترین غذای جهان
 بهترین غذای چینی
 طرز تهیه جوجه کباب
 بهترین کباب ایرانی
 مجله آشپزی
 مواد زیتون پرورده
 آموزش خورشت فسنجون با مرغ

البته جوجه‌کباب در این فهرست تنها نیست و «مرغ شکم‌پر» در جایگاه چهاردهم و «فسنجان با گوشت مرغ» در رتبه هفدهم بهترین خوراک‌ مرغ جهان قرار گرفته‌است. جالب این که در معرفی فسنجان در سایت ذکرشده آمده: «یک خورش انار و گردوی ایرانی است و می‌تواند غذای اصلی انقلاب زمستانه باشد»  همچنین مرغ شکم‌پر یک غذای سنتی ایرانی بیان‌شده و در طرز تهیه آن آورده شده‌است که داخل مرغ شکم‌پر ایرانی میوه‌های خشک مانند آلو، خرما، کشمش و زردآلو به همراه پیاز، سیر و سبزی‌های معطر مانند جعفری، پیازچه، گشنیز و ترخون مخلوط ‌می‌شود و این چاشنی ترش‌وشیرین، مرغ را مرطوب نگه‌می‌دارد و طعم‌ معطری به آن می‌دهد.

زیتون پرورده، بهترین غذای گیاهی جهان

غذای محبوب دورهمی‌های ایرانی‌، شماره یکِ جهان شد

زیتون پرورده یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های شمالی است که ارزش غذایی بالایی هم دارد. این خوراکی که در کنار غذای اصلی، سر سفره‌ها می‌نشیند، از زیتون، آب انار ترش، رب انار شیرین، انواع ادویه، روغن زیتون، گردو و سبزیجات معطر شمالی تشکیل شده است که همه با هم مخلوط می‌شوند و بعد از مدتی خواباندن، قابل استفاده هستند. در سایت اطلس مزه‌ها، رتبه‌های زیتون پرورده از این قرار است: سومین غذای گیاهی محبوب جهان، هشتمین میان وعده خوب جهان، سیزدهمین پیش‌غذای دوست‌داشتنی جهان و از همه مهم تر؛ بهترین غذای وگان (بدون استفاده از حیوانات) در جهان. زیتون پرورده اصلی و سنتی مزه‌ای کمی ترش و حتی خیلی کم ته‌مزه تلخ به دلیل زیتون بومی‌اش دارد. ولی این روزها برای جلب رضایت همه ذائقه‌ها انواع زیتون پرورده با طعم‌های مختلف و حتی عسلی که شیرین است هم در فروشگاه‌ها یافت می‌شود.

بستنی سنتی، بهترین دسر یخ‌زده دنیا

غذای محبوب دورهمی‌های ایرانی‌، شماره یکِ جهان شد

بستنی سنتی ایرانی یک بستنی منحصربه فرد با زعفران است که چند دهه پیش توسط اکبر مشتی، اولین بستنی‌فروش در تهران اختراع شد. این خوراکی یخ‌زده با مخلوطی از شیر، خامه و پسته خردشده درست و با گلاب و زعفران طعم‌دار می‌شود. به گفته سایت اطلس مزه‌ها، رنگ زرد پرجنب‌وجوش و طعم‌های عجیب، بستنی را به یکی از شیرینی‌های مورد علاقه ایرانی و جهانی تبدیل کرده است. ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند آن را در کاسه‌ بخورند یا بین دو ویفر ساده که به این ساندویچ، بستنی نونی می‌گویند. در این سایت چند تا از رتبه‌های بستنی سنتی این‌هاست: بهترین دسر یخ‌زده دنیا، چهارمین بستنی محبوب دنیا و هفتمین دستور ساخت محبوب بستنی در دنیا. در این نظرسنجی فالوده شیرازی در جایگاه نهم و آب هویج بستنی در جایگاه بیست‌و‌یکم محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین دسر‌های سرد جهان قرار گرفته‌اند.

قرمه‌سبزی، هشتمین غذای برتر دنیا

 

طرز تهیه قرمه سبزی فوت و فن قرمه سبزی خوشمزه آشپزی ساده سریع آشپزی خانگی آموزش غذای مجلسی آموزش غذای خوشمزه فوت و فن آشپزی نکات ریز آشپزی مجله آشپزی کتاب آشپزی

اسم غذای ایرانی وسط باشد و «قرمه‌سبزی» در کار نباشد؟ این غذای محبوب می‌تواند همه افراد خانواده را به سر سفره بکشاند، بوی آن می‌تواند یک محله را دیوانه‌کند و همه نوع آن حتی ماسیده و سردشده‌اش طرفدار دارد. قرمه‌سبزی در دی ماه سال‌ گذشته در فهرست 50تایی بهترین غذاهای جهان در رتبه هشتم قرارگرفت. این فهرست توسط سایتی که در ابتدا از آن گفتیم و یکی از معتبرترین سایت‌های صنعت غذاست، منتشر‌شده و حاصل 100هزار رای‌گیری از 15هزار غذا از کشور دنیاست. در این فهرست غذای «کاره» از کره جنوبی روی سکوی اول بهترین غذاهای جهان قرار گرفت.

کشک‌بادمجان و ماست‌و‌خیار،  برترین میان‌وعده جهان

غذای محبوب دورهمی‌های ایرانی‌، شماره یکِ جهان شد

اگر جزو عشق بادمجان‌ها باشید حتما «کشک بادمجان» یکی از غذاهای محبو‌ب‌تان است. چندی پیش این غذا در فهرست 50تایی بهترین میان‌وعده‌های جهان در جایگاه هفتم قرارگرفت و در این سایت به عنوان یک پیش‌غذای خوش‌طعم ایرانی که ترکیبی از بادمجان‌های بو‌ داده در فر و کشک و مغز گردوست، معرفی‌شد. اما ترکیب طلایی ماست و خیار که الان به خصوص در فصل تابستان طرفدارهای خودش را دارد جایگاه 37 را کسب‌کرد. «یک (دیپ) دسرساده و باطراوت که با ماست و خیار خردشده درست‌می‌شود» تعریف سایت «TasteAtlas» از ماست و خیار است در حالی که ماست‌وخیار برای ما ایرانی‌ها چیزی بیشتر از یک میان‌وعده‌ و غذاست و بیشتر ما را به یاد گذشته‌ها، خانه‌های حیاط‌دار و سفره‌پهن‌کردن در حیاط خانه مادربزرگ و ناهارهای تابستان می‌اندازد.

غذاها و دسرهای ایرانی که شهرت جهانی پیدا کردند فقط یک غذای ساده برای سیر کردن آدم‌‌‌‌ها نیستند، بلکه بخش مهمی از خاطرات ما محسوب می‌‌‌‌شوند. غذاها و خوراکی‌‌‌‌هایی که چنان برای ما جذاب هستند که صبر می‌‌‌‌کنیم برای روزهای خاصی مثل عروسی، سفر، روز جمعه و… مروری بر جایگاه خاص این غذاها داشته باشیم.

غذای محبوب دورهمی‌های ایرانی‌، شماره یکِ جهان شد

قرمه‌‌‌‌سبزی وقتی عروس‌‌‌‌ و دامادها جمع هستند

ظهر جمعه، روز مادر، روز پدر، تولد پدر بزرگ و… مناسبت‌‌‌‌هایی هستند که فرزندان یک خانواده به‌‌‌‌همراه عروس و داماد و نوه‌‌‌‌ها، منزل بزرگ تر خانواده جمع می‌‌‌‌شوند و بهترین انتخاب برای چنین روزی قرمه‌‌‌‌سبزی است. از همان قرمه‌‌‌‌سبزی‌‌‌‌ها که وقتی وارد خانه می‌‌‌‌شوید بویش بی‌‌‌‌رحمانه به مشام‌‌‌‌تان می‌‌‌‌خورد و ترجیح می‌‌‌‌دهید تا خوردن ناهار هیچ چیزی نخورید که این خورش بی‌‌‌‌نظیر را از دست ندهید. البته زرشک پلو با مرغ هم می‌‌‌‌تواند گزینه بعدی چنین روزی باشد. هیچ‌‌‌‌کدامش نشد حتماً گزینه سوم مادر بزرگ برای پذیرایی از مهمانان استامبولی با سالاد شیرازی است؛ سالادی که خودش شهرت جهانی دارد.

جوجه، رفیق شفیق عروسی و سفر

شاید هیچ غذایی مثل جوجه کباب با ما رفیق نباشد؛ یک رفیق پایه برای سفر، برای پیک‌‌‌‌نیک و از همه مهم‌‌‌‌تر عروسی. البته جوجه بی‌‌‌‌استخوان مخصوص عروسی‌‌‌‌هاست اما بیایید کم کم فرهنگ‌‌‌‌سازی کنیم تا در عروسی‌‌‌‌ها هم شاهد سرو جوجه با استخوان باشیم؛ خوشمزه، آب‌‌‌‌دار، کلاسیک و بدون این‌‌‌‌که از طعمش خسته شویم. در تاریخ ایران زمین بی‌‌‌‌سابقه است یک خانواده ایرانی چند روز بروند باغ، بیرون شهر یا سفر و در یکی از وعده‌‌‌‌ها جوجه باد نزنند.

بستنی سنتی مودب باشید تا بستنی بخرم

روزهای گرم تابستان شرط مامان با ما این بود که بعد از ناهار کمی بخوابیم تا بعدازظهر به خانه مامان بزرگ برویم. حدود ساعت 6 که از گرمای هوا کم شده بود راهی می‌‌‌‌شدیم. حدود 10 بچه بین 5 تا 15 سال خانه را روی سرشان می گذاشتند، مادربزرگ هم که  زیر مشمای کابینت فلزی‌‌‌‌اش پول می‌‌‌‌گذاشت، دایی را صدا می‌‌‌‌زد و می‌‌‌‌گفت «اگه تا نیم ساعت دیگه آروم نشستن با یکی‌‌‌‌شون برو برای همه بستنی بخر». ما نیم ساعت تحمل می‌‌‌‌کردیم و بعد بیشترمان با دمپایی‌‌‌‌های پاره مثل جوجه اردک پشت سر دایی راه می‌‌‌‌افتادیم برای خرید بستنی. هنوز هم «بستنی نونی» وقتی به پارک می‌‌‌‌رویم، بستنی قیفی وقتی سرگرم خرید هستیم و انواع دیگر بستنی در موقعیت‌‌‌‌های مختلف دلچسب هستند اماطعم بستنی سنتی مغزداری که در کودکی می‌‌‌‌خوردم بهترین است.

آبگوشت شاخصه مهم زندگی دیروز

هنوز در ر‌‌‌‌ده بندی های بین‌‌‌‌المللی اسم آبگوشت را ندیده‌‌‌‌ام. اما برای این‌‌‌‌که بدانیم آبگوشت چه جایگاهی دارد نیازی به هیچ فهرست جهانی نداریم؛ چون با غذایی طرفیم که طبخ و سرو آن چنان حوصله‌‌‌‌ای می‌‌‌‌خواهد که همه‌‌‌‌چیزش رنگ و بوی زندگی پرحوصله و پرظرافت دیروز را دارد. آبگوشت برخلاف یک برگر خوشمزه که در چند دقیقه بلعیده می‌‌‌‌شود؛ باید خوب آماده شود؛ بعد از خوردن ترید، تازه وقت بگذاریم و گوشت، سیب‌‌‌‌زمینی و لوبیایش را خوب بکوبیم و همه این‌‌‌‌ها نشان می‌‌‌‌دهد خوردن آبگوشت دورهم چه فرصت خوبی برای گپ زدن و لذت بردن از غذا در کنار خانواده را فراهم می‌‌‌‌کند. زود یک فهرست جهانی برای بهترین و خوشمزه‌‌‌‌ترین غذاها که باید با خانواده خورده شود، فراهم کنید و ببینید چطور آبگوشت قهرمان بلامنازعش می‌‌‌‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.