اگر این 7 علامت را دیدید به خرابی واتر پمپ شک کنید!

0

اگر این 7 علامت را دیدید به خرابی واتر پمپ شک کنید!

علائم خرابی واتر پمپ خودرو : سیستم خنک کننده خودرو از اجزاء مختلفی تشکیل شده است نظیر : رادیاتور، ترموستات، فن، قمقمه نگهدارنده مایع خنک کننده و واتر پمپ.

اصلی ترین وظیفه واتر پمپ در این سیستم به جریان انداختن مایع خنک کننده و هدایت آن از رادیاتورها به سمت موتور و بالعکس است. حال اگر واتر پمپ خراب شود، باعث نقص در این سیستم می شود و دمای موتور بالا رفته و در نهایت اگر به موقع اقدامی صورت نگیرد خرابی موتور را در پی خواهد داشت.

نصب فن اضافه روی پراید کلاچ پروانه نیسان کلاچ فن نیسان فن پاترول جهت چرخش فن پراید پروانه رونیز سیستم خنک کاری خودرو عیب یابی سیستم خنک کننده قیمت فن کلاچ نیسان آموزش مکانیک و برق خودرو

دلایل خرابی واتر پمپ چیست ؟

قبل از اینکه به بررسی علائم خرابی واتر پمپ بپردازیم بد نیست بدانیم که اصلا چرا واتر پمپ دچار خرابی می شود.

مهمترین دلایل خرابی واتر پمپ شامل :

  • یخ زدن آب درون موتور در زمستان و فصول سرد و شکسته شدن پره های واتر پمپ
  • زنگ زدن پره های داخلی واتر پمپ
  • عدم استفاده از ضد یخ در سیستم خنک کننده موتور خودرو
  • وجود خوردگی در واتر پمپ
  • فرسودگی واتر پمپ

پس بهتر است قبل از اینکه واتر پمپ دچار خرابی شود حتما دلایل بالا را مدنظر قرار دهید تا از آسیب های احتمالی بعدی جلوگیری نمایید.

 

علائم خرابی واتر پمپ

حال که با دلایل و چرایی خرابی واتر پمپ آشنا شدید به سراغ 7 نشانه و علامت مهم در خرابی واتر پمپ می پردازیم :

1. شنیدن صداهای غیر معمول از واتر پمپ

اولین نشانه ای که میتواند دلیل خرابی واتر پمپ باشد، شنیدن صداهایی نظیر ناله در هنگام رانندگی با سرعت بالا است. اگر در این شرایط این صدا را شنیدید حتما به تعمیرکار مراجعه کنید. معمولا این صدا به دلیل فرسودگی و خرابی این شنیده می شود.

2. بالا رفتن ناگهانی آمپر آب

دومین نشانه بسیار مهم از علائم خرابی واتر پمپ بالا رفتن ناگهانی عقربه آمپر آب است. البته این نشانه فقط مخصوص واتر پمپ نیست و خرابی در یک از قسمت های سیستم خنک کننده نظیر ترموستات، فن و … نیز باعث بروز این حالت می شود.

3. گردش نادرست مایع خنک کننده

همانطور که گفتیم واتر پمپ از طریق پروانه هایی که در داخلش قرار دارد، جریان آب یا مایع خنک کننده را درون موتور انجام می دهد. حال اگر ایرادی در واتر پمپ باشد و این گردش به درستی صورت نگیرد، دمای موتور افزایش می یابد و موتور خودرو آسیب خواهد دید.

4.نشتی مایع خنک کننده

احتمالا گاهی دیده اید که در برخی از خودروها به طور ناگهانی و از قسمت زیرین آن مایع سبز رنگ و یا آب ریخته باشد. در این هنگام به احتمال بسیار بالا واتر پمپ خراب شده و نشتی داده است.

البته همیشه به این نحوی که گفتیم نیست و ممکن است به دلیل خرابی واشرهای واتر پمپ، نشتی به صورت خیلی آهسته صورت گیرد.

5. خروج بخار از موتور

یکی دیگر از علائم و نشانه های خرابی واتر پمپ، خروج بخار از موتور و یا رادیاتور خودور است. با توجه به اینکه واتر پمپ وظیفه خنک کنندگی و به جریان انداختن مایع خنک کننده را بر عهده دارد، خرابی آن باعث بروز بخار از موتور یا رادیاتور می شود. در صورت مشاهده حتما با تعمیرکار تماس بگیرید.

توصیه شده است در هنگام مشاهده این حالت، خودرو را خاموش کنید و به خودرو را به کنار جاده یا خیابان هدایت کنید.

6. داغ شدن موتور خودرو

داغ شدن موتور نیز می تواند نشانه ای از خرابی واتر پمپ باشد. با دست زدن به موتور و یا از طریق سیستم های الکترونیکی که در خودرو تعبیه شده است می توانید به این موضوع پی ببرید.

7. بالا و پایین شدن زیاد نشانگر دمای آب

در حالت عادی آمپر آب خودرو در یک محدوده خاصی نوسان می کند و اگر به یک دمای خاصی برسد فن خودرو روشن می شود و در نهایت سعی می کند بالاتر از خط وسط نرود. حال اگر در یک بازه زمانی بیش از اندازه این آمپر بالا پایین شود باید به خرابی واتر پمپ شک کرد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم مهمترین علائم خرابی واتر پمپ خودرو را بررسی کنیم و 7 نشانه مهم را بررسی کردیم. با توجه به اینکه خرابی در هر یک از اجزاء سیستم خنک کننده موتور خودرو می تواند منجر به آسیب های جدی به موتور شود، توصیه می شود حتما به طور دوره ای اجزاء این سیستم به خصوص واتر پمپ را بررسی کنید تا از خسارت های آتی جلوگیری نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.