مهم ترین علایم خرابی بلبرینگ چرخ خودرو چیست ؟

0

علایم خرابی بلبرینگ چرخ خودرو چیست ؟

بلبرینگ ها کارایی و انواع مختلفی در ماشین آلات صنعتی داشته و در خودروهای نیز مورد استفاده قرار میگیرند بلبرینگ ها در هر وسیله ای که می چرخد به کاررفته تا از ایجاد اصطکاک و سایش سطح در حال چرخش جلوگیری کند به عنوان مثال چرخش اجسام سنگین مانند چرخ های خودرو توسط این قطعه امکان پذیر است بلبرینگ های چرخ خودرو نیز مانند هر وسیله ای دیگر پس از مدتی عمر مفید خود را از دست داده و نیاز به تعویض دارد اما چگونه می توان فهمید که زمان تعویض آن فرا رسیده است و علایم خرابی بلبرینگ چرخ خودرو چیست ؟

آموزش تصویری تعویض بلبرینگ آموزش تعویض بلبرینگ پراید آموزش تعویض بلبرینگ چرخ سمند آموزش تعویض بلبرینگ چرخ جلو پراید انواع بلبرینگ ایرادات بلبرینگ چیست بلبرینگ اکسل پژو 405 بلبرینگ کلاچ چیست بلبرینگ ماشین چیست تشخیص خرابی بلبرینگ علائم خرابی بلبرینگ صدای خرخر ماشین از کجاست علت خرخر چرخ چیست علت خرخر کردن واترپمپ علت صدای خرخر کلاچ علت صدای خرخر هنگام ترمز گرفتن آموزش جلوبندی خودرو

 ۶ مورد از مهم ترین علایم خرابی بلبرینگ چرخ خودرو

دلایل مختلفی وجود دارد که موجب خرابی بلبرینگ می شود برخی از این دلایل شامل رانندگی در میان گل و لای و آب نمک جاده , جنس این قطعه , جاده های ناهموار , تصادفات , نصب ضعیف این قطعه و لاستیک های نامتعادل  است  , این قططعه در صورت خرابی با نشانه های و علایمی همراه است .

شنیدن صدای آسیاب مانند از تایرها :

از جمله علایم بلبرینگ چرخ خودرو شنیده شدن صدای غیر عادی و آسیاب مانند در چرخ هاست ؛ وقتی که در حال دور زدن یا تعویض دنده هستید اغلبا این صدا از یک چرخ شنیده می شود و با بالارفتن سرعت خودرو صدا هم بیشتر می شود , این صدا زمانی ایجاد می شوند که بلبرینگ های چرخ روغن کاری و حرکت روان خود را از دست داده و داخل این قطعه گرما و اصطکاک زیاد ایجاد می شود .

لرزش فرمان در حین رانندگی :

یکی دیگر از علایم خرابی بلبرینگ چرخ خودرو لرزش فرمان بوده به طوریکه حتی در سرعت های پایین نیز حس می شود و زمانی که پدال را فشار داده و خودرو سرعت می گیرد بیشتر می شود شاید برخی تصور کننده که این لرزش به دلیل چرخ های نامتوازن است اما مشکل اگر از چرخ های نامتوازن باشد لرزش فرمان در سرعت های بالا رخ می دهد .

لقی بیش از حد چرخ ها :

برای بررسی چرخ ها , خودرو را روی جک قرار داده و یکی از چرخ ها را گرفته و به سمت عقب و جلو حرکت دهید در حین انجام این کار به لقی چرخ توجه کنید در صورتی که هنگام تکان دادن چرخ متوجه شدید که عقب و جلو حرکت می کند بلبرینگ چرخ خراب شده است .

کشیده شدن خودرو به یک سمت :

بلبرینگ ها و یاتاقان ها وظیفه حرکت درست و حفظ تعادل چرخ را به عهده دارند و اگر این قطعات خراب شوند تعادل خودرو هنگام حرکت یا ترمز به هم خورده و کشیده شدن فرمان خودرو رخ می دهد برای رفع این مشکل سریعا نسبت به تعویض بلبرینگ اقدام نمایید .

فرسودگی تایر :

ساییدگی ناهموار لاستیک نیز نشانه خراب بودن بلبرینگ چرخ است ؛ این امر می تواند موجب شود که سایز لاستیک نسبت به دیگر تایرهای اتومبیل غیر طبیعی است ؛ اکر تایر شما در دراز مدت و به دلیل شرایط خاص رانندگی فرسوده شوند فرسودگی آنها یکسان و مشابه است اما اگر این فرسودگی یکسان نباشد می توان به علت خرابی بلبرینگ چرخ باشد اما با این حال می تواند دلایل دیگری مانند تراز نامناسب چرخ , لاستیک نامتعادل و.. باشند بنابراین فرض نکیند که مشکل صد در صد خرابی بلبرینگ است .

داغ شدن پشت چرخ ها :

نشانه ای دیگر که می گوید بلبرینگ چرخ شما خراب شده است داغ شدن چرخ هاست به دلیل خرابی بلبرینگ فلزات روی هم ساییده شده و چرخ ها به دلیل اصطکاک زیاد داغ می شوند .

آموزش تصویری تعویض بلبرینگ آموزش تعویض بلبرینگ پراید آموزش تعویض بلبرینگ چرخ سمند آموزش تعویض بلبرینگ چرخ جلو پراید انواع بلبرینگ ایرادات بلبرینگ چیست بلبرینگ اکسل پژو 405 بلبرینگ کلاچ چیست بلبرینگ ماشین چیست تشخیص خرابی بلبرینگ علائم خرابی بلبرینگ صدای خرخر ماشین از کجاست علت خرخر چرخ چیست علت خرخر کردن واترپمپ علت صدای خرخر کلاچ علت صدای خرخر هنگام ترمز گرفتن آموزش جلوبندی خودرو

خرابی بلبرینگ چرخ خطرناک است ؟

اگر یکی از بلبرنیگ های چرخ جلو خراب شده باشند رانندگی با آن بلبرینگ چرخ می تواند خطرناک باشد به ویژه زمانیکه هنگام رانندگی بلبرینگ چرخ خراب موجب توقف ماشین شما می شود .

خطرات خرابی بلبرینگ

خرابی بلبرینگ چرخ می تواند موجب شود که رانندگی نرمی نداشته باشید و ازسویی عمر لاستیک کاهش یافته و آنها را دچار فرسودگی های نامتوازن می کند همچنین خرابی این قطعه می تواند مشکلاتی برای ایمنی خودرو ایجاد کرده که جان راننده و سرنشینان را تهدید کند .

چگونه عمر بلبرینگ چرخ را افزایش دهیم ؟

  • عبور از روی دست اندازها با سرعت کم
  • توجه به جنس بلبرینگ در هنگام خرید
  • هر ۵۰۰۰ کیلومتر چرخ ها را جک زده و بچرخانید و اگر چرخ صدا داد یا لق زد بلبرینگ خراب شده است .
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.