مهم‌ترین عامل افزایش قیمت تایر چیست؟

0

ین روزها قیمت‌ها در تمام بخش‌ها در حال افزایش است و قیمت تایر نیز از این قاعده مسثنی نیست. در حال حاضر نحوه عرضه لاستیک برای خودروهای سبک و سنگین متفاوت از گذشته شده است که گرانی به خصوص در بخش مواد اولیه مهم‌ترین عامل آن است.
صنعت خودروسازی و قطعات مرتبط با آن در کشور مدتی است که با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند. تحریم‌ها، تغییرات نرخ ارز و موارد مرتبط با واردات باعث شده که آشفته بازاری در زمینه فروش قطعات خودرو ایجاد شود. یکی از قطعات و موارد مهم در خودرو تایر است که با جان سرنشینان نیز به نوعی سر و کار دارد. همانند اکثر قطعات خودرو، تایر نیز امسال رشد قیمت داشته که این مورد هم در بخش تایر خودروهای سنگین و هم خودروهای سبک بوده است. در زمینه افزایش قیمت تایر و مباحث مرتبط با آن، گفتگویی با مصطفی تنها،‌ سنخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر کشور صورت گرفته است که در ادامه این گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

اخبار بازار خودرو قیمت لاستیک قیمت لاستیک کامیون سایت قیمت لاستیک خودرو خودروسازان

تنها ابتدا در رابطه با افزایش قیمت تایر در چند سال اخیر اشاره کرد: از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۶ علی‌رغم اتفاقات مختلف و تورم موجود در کشور هیچ‌گونه افزایش قیمتی در زمینه تایر نداشتیم و قیمت‌ها ثابت نگه داشته شده بود. در رابطه با افزایش قیمت تایر، از خرداد ماه سال ۱۳۹۷ مجوز افزایش قیمت به صورت پلکانی برای تایر خودروهای سبک و سنگین داده شد. این قیمت در بازار ممکن است بسیار متفاوت باشد و می‌توان آن را به مسئله موجود در بین خودروسازان اشاره کرد بدین صورت که خودروسازان درصدی برای افزایش قیمت اعلام می‌کنند اما قیمت خودرو در بازار کاملا متفاوت است.

وی در ادامه به واردات لاستیک و مواد اولیه اشاره کرد: واردات مواد اولیه در حال حاضر با مشکل مواجه است ضمن این که همین مشکل در خصوص واردات تایر نیز وجود دارد. در مورد تایر با وجود این که ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده است اما همچنان در برخی موارد مجبور به واردات مواد اولیه با ارز آزاد هستیم. مهم‌ترین عامل گرانی تایر را نیز می‌توان مواردی از جمله تورم و افزایش نرخ مواد اولیه دانست.

تنها در خصوص نحوه عرضه تایر سبک و سنگین گفت: عرضه تایر سنگین هم‌اکنون با نظارت ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود اما در خصوص عرضه تایر سبک که توسط نمایندگی‌ها صورت می‌پذیرد، خریدار باید مدارک لازم را برای دریافت تایر ارائه دهد.

تنها در مورد عرضه تایرهای خارجی و داخلی و تفاوت بین آن‌ها  گفت: به طور کلی نمی‌توان درصد خاصی را برای میزان تایر‌های خارجی نسبت به داخلی اعلام کرد اما تایرهای خارجی در حدود یک سوم سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. اگر بخواهیم به تفاوت میان تایرهای داخلی و خارجی اشاره کنیم می‌توان گفت در خصوص عمر و کیفیت، تایرهای ایرانی بسیار بهتر از تایرهای چینی هستند اما در رابطه با مقایسه تایرهای ایرانی و تایرهای اروپایی، کره‌ای و ژاپنی کیفیت تایر ایرانی خوب است اما بهترین نیست.

منبع: گسترش نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.