تست و بررسی خودرو پژو 405 GLX +عکس

0

در مورد پژو 405 SLX ، خودرویی که چیزی حدود سه دهه از دوران اوجش فاصله گرفته چه می‌شود گفت؟! آیا باید به دلیل این‌که در زمان‌های بسیار دور، خودرو سال اروپا شده هنوز هم به آن افتخار کرد؟ یا از بابت اینکه پیشرانه‌اش را از نسخه 30 ساله به 20 ساله ارتقاء داده‌ایم خوشحال باشیم؟ شاید هم می‌بایست دلمان را خوش کنیم که حداقل از ارابه مرگی همچون پراید، ایمن‌تر است و سواری بهتری دارد. البته می‌دانم که خودتان به تمامی این نکات تلخ و آزاردهنده آگاه هستید و غر زدن‌های من هم دردی از شما دوا نخواهد کرد؛ پس بهتر است بیشتر از این وقتتان را نگیرم و کاری که برایش اینجا آمده‌ام را آغاز کنم.

پژو 405 SLX به هیچ عنوان خودروی خوب و کاملی نیست اما در شرایط این روزهای بازار و با توجه به قیمت، خریدش توجیه مخصوص به خود را دارد.

شاید بگویید پژو 405 SLX سوژه چندان جذابی برای بررسی نبوده که گروه «باخبر» آن را انتخاب کرده، اما در شرایط فعلی که حتی سدان‌های ارزان‌قیمت چینی هم از دسترس اکثریت جامعه خارج شده‌اند، بار رفت و آمد بسیاری از مردم بر دوش همین خودروهای از رده خارج مثل SLX قرار گرفته و در نتیجه برای مشتریانی که به دنبال خرید خودرویی صفر کیلومتر با قیمتی زیر 100 میلیون تومان هستند خواندن این متن خالی از لطف نخواهد بود. پس لطفا امروز هم «باما» همراه باشید تا در کنار شما نگاهی دقیق‌تر به این خودرو آشنا و تکراری داشته باشیم.

روشن شدن چراغ چک پژو 405 علت روشن شدن چراغ STOP تعمیرات تخصصی پژو 405 آموزش عیب یابی خودرو تعمیرکار سنسور دمای اب پژو 405
طراحی ظاهری پژو 405 SLX

قصد ندارم با دیدگاهی صرفاً انتقادی به میهمان امروزمان بنگرم؛ حتی قبول دارم که آینه‌ها و چراغ‌های جدید و اضافه شدن بالچه روی صندوق عقب باعث شده که SLX در قیاس با 405 قدیمی ظاهری اسپرت‌تر و زیباتر به خود بگیرد و تغییر فرم جلوپنجره، رنگ شدن قسمت پایینی سپر، اضافه شدن مه‌شکن‌های جلو و حتی تغییرات جزئی در قسمت‌هایی مثل زه کناری هم در بهبود چهره خودرو تاثیرگذار بوده‌اند؛ اما سوال اصلی این است که آیا این تغییرات جزئی و بعضاً نامحسوس برای خودرویی با این سن و سال کفایت می‌کند؟

این ادعا مثل این است که بخواهیم پیرمردی را با یک تی‌شرت و عینک دودی در رُل یک جوان به کار گیریم و انتظار داشته باشیم بینندگان ما را تحسین کنند! البته اگر قرار باشد با تغییرات زیادی، به افتضاحی مثل زانتیا فیس‌لیفت برسیم، همان بهتر که به‌روزرسانی‌ها جزئی باشند اما در هر صورت از خودروسازی که سال‌ها قبل 405 را با الگوبرداری از 406 به مدل موفق پارس تبدیل کرده بود، این تغییرات جزئی به هیچ عنوان راضی‌کننده نیست.

مجله خودرو معرفی خودرو مشخصات پژو 405 GLX قیمت پژو 405 GLX تفاوت پژو 405 GLX با SLX پرفروش ترین خودرو در ایران معایب پژو 405 امنیت پژو 405 مشکلات موتور پژو 405 نمای داخلی پژو 405

نمای عقب پژو 405 SLX

حتی اگر بخواهیم هدف اصلی فیس‌لیفت ظاهری پژو 405 SLX را در پایین بودن هزینه طراحی خلاصه کنیم باز هم می‌شد از جلو پنجره و مه‌شکن‌های زیباتر و هماهنگ‌تری استفاده کرد تا SLX حداقل در مقابل 405هایی که به دست مالکین خوش‌ذوق و به صورت شخصی وآماتور فیس‌لیفت شده‌اند حرفی برای گفتن داشته باشد! اتفاقی که به هر دلیل روی نداده و حالا پژو 405 SLX که قرار بود به نوعی نسخه اسپرت‌تر و جوان‌پسندانه‌تر پژو 405 GLX باشد حتی از رینگ‌های اسپرت هم بهره‌ای نبرده و فقط سایه ای از یک خودروی زیباتر و جذاب‌تر از پدرش را ارائه می‌کند.

قیمت پژو 405 قیمت پژو 405 SLX قیمت پژو 405 GLX آپشن های پژو 405 امکانات پژو 405 SLX پژو 405 اتوماتیک پژو 405 فرانسه معایب و مزایای پژو 405 مشخصات پژو 405 پژو 405 استیشن پژو 405 مسابقه تیونینگ پژو 405
طراحی کابین و امکانات پژو 405 SLX

در داخل کابین اما اوضاع مقداری بهتر است؛ به طور کلی داشبورد جدید خانواده پژو 405 که در میان مردم به داشبورد سوناتایی معروف شده طراحی جذاب‌تر و بهتری نسبت به مدل قدیمی دارد و ترکیب این داشبورد با تودری‌های جدیدتر و استفاده از رنگ روشن، فضای داخلی پژو 405 SLX را دل‌بازتر و مدرن‌تر از نمونه‌های قدیمی 405 کرده است؛ البته اگر از خودروهای پر زرق و برق چینی پشت فرمان SLX بنشینید قدیمی بودن طراحی 405 همچنان توی ذوقتان می‌زند.

ایموبلایزر پژو 405 تعمیرات ایموبلایزر ایموبیلایزر چیست مراحل عیب یابی ایموبیلایزر تعمیر ایموبیلایزر دنا تعمیر ایموبیلایزر سمند تعمیر ایموبیلایزر پژو پارس آموزش تعمیر دزدگیر خودرو تست ایمو‌بلایزر روش حذف ایموبلایزر نحوه از کار انداختن ایموبلایزر 405 کد ایموبلایزر پژو 405
کابین پژو 405 SLX

خطوط کلی کابین نسبت به اجداد پژو پیشرفت داشته و در نتیجه می‌توانیم از این تغییرات به عنوان رویکردی مثبت و رو به جلو یاد کنیم؛ اما ای کاش داستان به همین خوبی و خوشی تمام می‌شد ولی متاسفانه کیفیت بسیار پایین متریال استفاده شده که ساختار خشک و شکننده‌ای دارند در کنار مونتاژ نه چندان دقیق قطعات، این پیشرفت ظاهری را زیر سوال برده است. البته در قیاس با خودروهای ارزان‌تر مثل تیبا یا فاجعه‌ای از کیفیت کابین به نام رانا، شرایط SLX اندکی بهتر ارزیابی شد اما در مقایسه با مدل‌های قدیمی 405 افت کیفی کاملاً محسوس است.

در خصوص فضاسازی هم باید گفت که به طور کلی خانواده پژو 405 برای 4 سرنشین بزرگسال و یک کودک جای کافی را در اختیار قرار می‌دهد و در خصوص صندوق عقب هم مشکل کمبود فضا وجود ندارد. در بخش امکانات اما اوضاع چندان مناسب نیست و مجبوریم با یک سری گزینه حداقلی که اصلاً نمی‌شود اسم آپشن رویشان گذاشت سر کنیم؛ مواردی مثل ترمزهای ABS و EBD، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، تهویه مطبوع دستی، آینه‌ها و شیشه‌های جلو برقی، صندوق‌پران و از این قبیل چیزها.

متاسفانه در بحث ایمنی هم جدای از مهندسی بسیار قدیمی بدنه و شاسی، نکاتی مثل نبود ایربگ‌های جانبی، فقدان سیستم‌های کمکی پایداری و حتی کاسه‌ای بودن ترمزهای عقب، هرچند با توجه به قیمت و سایر رقبا کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد اما به هر حال نشان از ضعف استانداردهای ایمنی داخلی دارد.

آموزش مکانیک خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو صدای یاتاقان پراید صدای سوپاپ چه حالتی است صدای یاتاقان زدن چگونه است صدای شاتون زدن موتور علت صدای چلق چلق چیست صدای تق تق موتور از چیست صدای تق تق موتور پراید
پیشرانه و سیستم انتقال قدرت پژو 405 SLX

خوب فکر می‌کنم به یکی از مهم‌ترین بخش‌های بررسی یعنی بخش فنی و مشخصات پیشرانه رسیدیم چراکه دلیل اصلی اختلاف نظر میان مخالفان و موافقان پژو 405 SLX در همین بخش نهفته است. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید زیر کاپوت SLX پیشرانه 1.6 لیتری معروف TU5 پژو 206 قرار گرفته؛ پیشرانه‌ای که از نمونه 1.8 لیتری XU7 پژو 405 مقداری کوچک‌تر است اما به لطف نسبت تراکم بالاتر (10.5 در برابر 9.3) و تعداد سوپاپ بیشتر (16 در برابر 8) نه تنها کمبود حجم را جبران کرده بلکه حتی 8 اسب‌بخار هم بیشتر تولید می‌کند (108 در برابر 100).
پیشرانه پژو 405 SLX

تا اینجای کار احتمالاً با خودتان می‌گویید این پیشرانه جدیدتر، کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر که اتفاقاً سر و صدای کمتری هم دارد همه جوره انتخاب بهتری خواهد بود و حتی شاید به منطق طرفداران پیشرانه قدیمی 405 شک کنید؛ اما مخالفان SLX هم دلایل خاص خودشان را دارند که صحبتشان چندان غیرمنطقی به نظر نمیرسد؛ داستان از این قرار است که پیشرانه قدیمی یعنی XU7 علیرغم اسب‌های کمتر، گشتاور بهتری (153 در برابر 142 نیوتن‌متر) تولید می‌کند و این نکته در کنار هماهنگی بیشتر میان پیشرانه و جعبه‌دنده، پژو 405 معمولی را در شتاب ثانویه و کشش در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد؛ به خصوص که حداکثر گشتاور پشرانه 1.8 لیتری قدیمی در دور موتور مناسب یعنی 3000 RPM به نقطه اوج می‌رسد که 1000 دور پایین‌تر از مدل TU5 است.

البته همان‌طور که گفتیم پیشرانه TU5 از نظر سر و صدا و لرزش و از همه مهم‌تر مصرف سوخت (7.5 لیتر در برابر 9 برای رانندگی ترکیبی)، شرایط بهتری دارد و به دلیل 16 سوپاپه بودن در دورهای بالا، رفتار نرم‌تر و تنفس بهتری خواهد داشت.
تجربه رانندگی پژو 405 SLX

پشت فرمان اکثر خودروهای قدیمی دید پیرامونی عالی است؛ دلیلش هم این است که در آن دوران تست‌های تصادف به شکل امروزی سخت‌گیرانه نبودند و در نتیجه ستون‌ها باریک‌تر ساخته می‌شدند؛ از وسایل کمکی مثل سنسورها و دوربین‌ها نیز خبری نبود و به همین دلیل نیاز به شیشه‌های بزرگ و دید عالی بیشتر احساس می‌شد. نتیجه این‌که پشت فرمان پژو 405 SLX دایره دید کلی عالی است؛ صندلی‌ها نیز فرم قابل قبولی دارند و با این‌که مثل مبلمان سمند راحت به نظر نمی‌رسند اما در عوض از ارگونومی نسبتاً مناسبی بهره می‌برند. فرمان نرم و ادوات کلی در دسترس هستند؛ کیفیت سواری هم تاحدودی راضی‌کننده است و کوبش‌های وارده به اتاق محدود است.

قیمت پژو 405 قیمت پژو 405 SLX قیمت پژو 405 GLX آپشن های پژو 405 امکانات پژو 405 SLX پژو 405 اتوماتیک پژو 405 فرانسه معایب و مزایای پژو 405 مشخصات پژو 405 پژو 405 استیشن پژو 405 مسابقه تیونینگ پژو 405
تست و بررسی پژو 405 SLX

در خصوص جعبه‌دنده باید گفت که در تست کوتاه ما عملکرد کلی نسبتاً نرم و روان ارزیابی شد هرچند شکایت‌های زیادی در خصوص خرابی زودهنگام دیسک و صفحه پژو 405 SLX به گوش رسیده که نشان از بی‌کیفیتی و طول عمر پایین این قطعه دارد.

حال بهتر است مقداری هم با پدال گاز بازی کنیم؛ پژو 405 SLX در آغاز حرکت با شتاب قابل قبولی از جا کنده می‌شود و این حالت تا پر شدن دنده 2 هم پابرجاست؛ اما با رسیدن به دنده 3 عدم هماهنگی میان جعبه‌دنده و پیشرانه خودش را نمایان می‌کند و از این به بعد دنده‌ها به نسبت گشتاوری که در اختیار داریم زیادی سبک به نظر می‌رسند؛ این قضیه روند شتاب‌گیری را از حالت یکنواخت خارج کرده و در سربالایی‌های شدید گاه راننده را وادار به معکوس دادن‌های پیاپی می‌نماید؛ در واقع اگر بخواهید همیشه به کشش و شتاب کافی دسترسی داشته باشید می‌بایست دنده‌ها را در دورهای بالاتر (نسبت به 405 XU7) تعویض کنید. البته خبر خوب این است که پیشرانه TU5 به طور کلی رفتار نرم‌تری از پیشرانه XU7 دارد و در نتیجه در دورهای بالاتر صدا و لرزش کمتری به سرنشینان تحمیل می‌کند. شتاب خودرو هم در حوالی عدد 12.5 ثانیه اندازه‌گیری شد که برای خودرویی در این سطح نه خیلی عالی است و نه خیلی بد.

قیمت پژو 405 آگهی فروش خودرو سایت خرید و فروش خودرو اخبار جالب پژو 405 ساخت کجاست مشخصات پژو 405 نمای داخلی پژو 405
تجربه رانندگی با پژو 405 SLX

در مورد فرمان‌پذیری باید گفت که پژو 405 به طور کلی نسبت به سن و سال و تکنولوژی قدیمی‌ای که دارد از فرمان‌پذیری قابل قبولی برخوردار است اما به هر حال نبود سیستم‌های پایداری کمکی و عدم چسبندگی مناسب تایرها، امر می‌کنند که جانب احتیاط را رعایت کنیم؛ داستان چسبندگی نه چندان مناسب تایرها در هنگام ترمزگیری روی سطوح لغزنده نیز خودش را نشان می‌دهد؛ به خصوص که سیستم ترمز ضد قفل ABS در اکثر خودروهای داخلی از دقت کافی برخوردار نیست و ترکیب این قضیه با تایرهای این چنینی باعث می‌شود که ABS بسیار زودتر از آنچه که انتظار داریم وارد مدار شود و احساس ناامنی را به راننده القا کند.
چراغ‌های پژو 405 SLX

یکی از مشکلات پژو 405 SLX که شاید تا زمان خرید خودرو به آن پی نبرید، مسئله نور کم چراغ‌های جلویی‌اش است؛ در واقع طراحی جدید و زیباتر چراغ‌های جلو به قیمت کاهش پرتاب نور و دید راننده در شب تمام شده چرا که لنزهای به کار رفته در این مدل بیشتر برای متمرکز کردن نور لامپ‌های پر قدرت زنون مناسب به نظر می‌رسند و ترکیب فعلی، نور ضعیف‌تری نسبت به پژو 405 عادی ارائه می‌کند. البته این مشکل با تعویض لامپ‌های جلو با نمونه قوی‌تر تا حدود زیادی قابل جبران است اما جا دارد که خود شرکت قبل از تحویل خودروها نسبت به این کار اقدام نماید.

آموزش برق خودرو تعمیرات تخصصی پژو 405 تعویض لامپ سقف پژو 405 نقشه برق پژو 405 آموزش نصب چراغ سقف پژو 405 آموزش نصب چراغ سقفی پژو آموزش سیم کشی خودرو چراغ مطالعه پژو پارس
راند پایانی با پژو 405 SLX

پژو 405 در دوران جوانی خودروی موفق و پرطرفداری بوده و با ضریب آیرودینامیک بسیار خوب بدنه، قیمت مناسب، کیفیت سواری خوب و شتاب وکشش و فرمان‌پذیری قابل قبول (در قیاس با خودروهای هم‌قیمت آن دوره) توانسته بود در اروپا سر و صدای زیادی به پا کند؛ پژو 206 هم داستان مشابهی دارد و در ابتدای ورودش به بازارهای جهانی موفق شد با فروش عالی، به نوعی منجی شرکت فرانسوی شود و نام پژو را یک بار دیگر سر زبان‌ها بیاندازد. پس با این اوصاف ترکیب پیشرانه 206 با بدنه پژو 405 که تازه به دست طراحان داخلی دست‌خوش یک سری به‌روزرسانی ظاهری هم شده نباید چیز بدی از کار در می‌آمد؛ اما این بدان شرط بود که اکنون در دهه 70 شمسی قرار داشتیم نه سال 1398!

در واقع پژو 405 SLX یک مرد خانواده بوده که به دلیل کهولت سن می‌بایست سال‌ها پیش بازنشست می‌شد اما به خاطر شرایط سخت مالی مجبور شده در دوران بازنشستگی همچنان سر خدمت بماند و با تن دادن به عمل تعویض قلب و پوشیدن لباس‌های جدید، با رقبای میانسال و جوانش به رقابت ادامه دهد. خوب طبیعتاً این خودرو با این ظاهر قدیمی و از مد افتاده، آپشن‌های رفاهی و ایمنی بسیار محدود و کیفیت نه چندان مناسب فنی و کابین قادر نیست تمامی نیازهایتان را برآورده کند؛ اما در کمال تاسف باید گفت که اوضاع خودروهای زیر 100 میلیونی بازار در حال حاضر به قدری وخیم است که همین SLX قدیمی و از رده خارج ما هنوز هم در برابر برخی از رقبای داخلی می‌تواند گزینه معقولی باشد؛ مصرف سوختش از امثال سمند و 405 معمولی کمتر است، برخلاف چینی‌های دست دوم بازار به هیچ عنوان با مشکل قطعات یدکی، نبود تعمیرکار ماهر یا بازار دست دوم ضعیف مواجه نیست و از نظر قیمتی هم در رده‌ای قرار دارد که قدرت خرید بالاتری در قیاس با تندر 90 و سدان‌های چینی برایش وجود دارد.

قیمت پژو 405 GLX قیمت پژو 405 SLX دلایل افزایش قیمت خودرو قیمت محصولات ایران خودرو قیمت پژو

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های پژو 405 SLX

با این تفاصیل یک بار دیگر به یاد ضرب‌المثل همیشگی یعنی لنگه کفش کهنه در بیابان افتادیم؛ به زبان ساده و خلاصه پژو 405 SLX به هیچ عنوان خودروی خوب و کاملی نیست اما در شرایط این روزهای بازار و با توجه به قیمت، خریدش توجیه مخصوص به خود را دارد؛ به خصوص که احتمالاً در سال آینده پس از قطع تولید 405 های مجهز به پیشرانه‌های XU7، مدل‌های مجهز به سری TU5 همچنان به حضور ابدی خود در خطوط تولید ایران خودرو ادامه خواهند داد! از این رو می‌توان گفت که اگر به فکر خرید یک نسخه از پژو 405 SLX هستید، بعید است که خطری از بابت قطع تولید، خودرو مورد نظر شما را تهدید کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.