گیاه پنج انگشت چیست و چه خواصی دارد ؟

0

گیاه پنج انگشت یکی از گیاهان مدیترانه ای است که برای پایداری سلامت خانم ها بسیار عالی است. این گیاه موجب می شود هورمون ها متعادل بمانند و علائم سندرم پیش از قاعدگی بسیار کاهش پیدا کنند. همچنین یک نوشیدنی عالی برای کاهش علائم دوران پسا قاعدگی است.

برخی از تحقیقات نشان داده است آقایانی که از گیاه راهب استفاده می کنند خطر ابتلا به سرطان پروستات در آن ها کمتر می شود و از طرفی می تواند موجب رویش مو در آن ها شود. در ادامه با خواص بی نظیر این گیاه کاملا آشنا خواهید شد.

گیاه پنج انگشت چیست خواص گیاه پنج انگشت مجله سلامت بهترین دمنوش گیاهی گیاهان دارویی چیست رشته زیست شناسی چیست درمان میگرن درمان افسردگی

گیاه پنج انگشت به فلفل راهب نیز معروف است. این گیاه پرخاصیت بومی مدیترانه بوده و در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد خواهد کرد.

همچنین این گیاه دارای شاخ و برگ های معطر است که این شاخه ها بسیار ظریف و دارای بافتی مشابه سنبل یا گل های خوشه ای اسطوخودوس نیز می باشند و به طور گسترده در مناطق معتدل و نیمه گرمسیری کشت می شوند.

آشنایی با خواص گیاه پنج انگشت برای خانم ها

1. کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

حدود 30 درصد از خانم ها حدود 12 تا 10 روز قبل از پریود خود دچار اختلالات خلق می شوند و از لحاظ روحی دچار افسردگی یا خشم می شوند. به این اختلال سندرم پیش از قاعدگی می گویند.

برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی می توانید از گیاه پنج انگشت کمک بگیرید؛ چرا که این گیاه قادر است تعادل هورمون هایی که بهم ریخته است تا میزان چشمگیری به حالت طبیعی بازگرداند.

با نوشیدن دمنوش این گیاه یا عصاره های آن سطح هورمون پرولاکتین کاهش پیدا می کند. این امر موجب می شود هورمون های دیگر از جمله استروژن و پروژسترون نیز به سطح طبیعی خود باز گردند.

سندرم پیش از قاعدگی از جمله مشکلاتی است که موجب می شود قبل از پریود خانم ها دوره ی سختی را پشت سر بگدارند. اما جالب است بدانید اغلب با این اتفاق آشناییت زیادی ندارند.

2. کمک به درمان افسردگی دوران قاعدگی

اختلال خلق و حس افسردگی در دوران پریود یکی از مشکلاتی است که بسیاری از خانم ها در این دوره با آن دست و پنجه نرم می کنند. برای درمان این احساسات آزاردهنده پیشنهاد می شود خانم ها از دمنوش یا عصاره ی گیاه پنج انگشت استفاده کنند.

این گیاه پرخاصیت تاثیر مستقیمی بر روی هورمون های خانم ها در این دوره دارد. به گونه ای که سطح هورمون شادی را که بسیار پایین آمده بالاتر می آورد و به موجب آن سطح هورمون های غم را کاهش پیدا خواهد کرد.

3. تاثیر گیاه پنج انگشت در دوران پسا قاعدگی (یائسگی)

گیاه پنج انگشت یکی از گیاهان بسیار موثر برای دوران پسا قاعدگی است. چرا که این گیاه پرخاصیت اثرات متعادل کنندگی هورمونی در خانم ها دارد. در نتیجه می تواند تاثیر چشمگیری در کاهش علائم دوران پسا قاعدگی داشته باشد.

مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان داده شده است خانم هایی که در دوره ی پسا قاعدگی از دمنوش گیاه فلفل راهب استفاده می کردند نسبت به خانم هایی که درمان های دارویی را دنبال می کنند شاهد کاهش کمتری بودند. همچنین خواب راحت تری را تجربه می کرند.

همچنین خانم ها در این دوره علاوه بر اختلال خلق دچار گرگرفتگی و تعریق زیادی می شوند. اما با مصرف دمنوش این گیاه یا خوردن خوراکی های حاوی آن این علائم نیز در خانم ها بسیار کاهش پیدا می کند.

4. کمک به باروری خانم ها

تحقیقات و بررسی ها بر روی گیاه پنج انگشت نشان داده است خانم هایی که مشکل بارداری دارند مصرف این گیاه امکان کمک به بارور شدن تخمک در آن ها بالا می برد.

گیاه راهب به دلیل تاثیری که بر سطح  پرولاکتین دارد احتمال بارداری را در خانم ها بسیار بالا می برد. این امر ممکن است به ویژه در خانم هایی که نقص فاز لوتئال یا چرخه نیمه دوم قاعدگی کوتاه شده دارند بسیار صادق باشد.

نکته: این اختلال با سطح غیر طبیعی پرولاکتین در ارتباط است و بارداری را برای خانم ها بسیار دشوار می کند.

در یک مطالعه نشان داده شد خانم هایی که دچار چرخه نیمه دوم قاعدگی کوتاه شده هستند تحت درمان با گیاه راهب قرار گرفته اند یا مکمل های دارویی آن را مصرف کرده اند نسبت به خانم های که تنها درمان دارویی را دنبال می کردند سطح غیر طبیعی پرولاکتین آن ها کاملا کاهش پیدا کرد. این امر موجب درمان باردار نشدن آن ها شد.

5. کمک به پریود منظم

پریود نامنظم می تواند نشان دهنده ی مشکلات کیست تخمدان باشد. زمانی اطمینان حاصل کردید این مشکل از کیست نیست می توانید برای نظم دادن به پریود ماهانه خود گیاه پنج انگشت مصرف کنید.

مطالعات و بررسی بر روی این گیاه نشان داد خانم هایی که در سه ماه به طور مرتب این گیاه را به صورت دمنوش یا کپسول میل می کردند شاهد بهبود تعادل هورمونی شدند. در نتیجه ی این امر پریود ماهانه آن ها منظم شد.

این را در نظر داشته باشید پریود های نامنظم همچنین می تواند خانم ها را در برنامه ریزی در بارداری دچار مشکل کند. در نتیجه این امر در بارداری نیز نقش مهمی ایفا می کند.

 خاصیت گیاه راهب برای سلامتی

1. کمک به درمان میگرن با گیاه پنج انگشت

میگرن یکی از سردردهای شدیدی است که با سر معمولی بسیار متفاوت است و فرد بیمار را به صدا و نور و حتی بو حساس خواهد کرد. همچنین این درد های شدید می تواند هر لحظه به سراغ فرد دچار میگرن بیاید.

برای کمک به کاهش درد و تعداد دفعات حملات میگرن می تواند از گیاه پنج انگشت روزانه استفاده کنید. در یک بررسی و تحقیق به مدت سه ماه نشان داده شد افرادی که مستعد میگرن هستند اگر روزانه از این گیاه فوق العاده مصرف کنند در این مدت  تعداد سردردهایی را که تجربه می کنند بسیار کاهش پیدا می کند.

2. مقابله با باکتری و قارچ

یکی دیگر از خاصیت های گیاه پنج انگشت آن است که در ترکیبات خود دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ دارد. مطالعات نشان داده است روغن این گیاه اثر قوی تری دارد.

روغن گیاه راهب می تواند در درمان قارچ  و باکتری های بسیار مضری مانند باکتری های استافیلوکوک و سالمونلا بسیار موثر واقع شود.

 

3. کاهش التهابات با گیاه راهب

یکی از فواید و خواص بی نظیر گیاه پنج انگشت آن است که این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد. در نتیجه مصرف این گیاه فوق العاده می تواند به درد هایی که ناشی از التهابات درونی باشد کمک چشمگیری کند.

التهابات دورنی را اگر جدی نگیرید می تواند آسیب های بسیار زیادی به بافت های دیگر بدن وارد کنند. همچنین به این نکته توجه داشته باشید برای درمان بیماری های التهابی خودسرانه عمل نکنید و ابتدا از پزشک به دنبال راه درمان باشید.

4. کمک به درمان استخوان شکسته

همیشه گفته می شود برای ترمیم سریع و جوش خوردن استخوان شکسته بهتر است تا جای ممکن جذب کلسیم در بدن را بالا ببرید. اما جالب است بدانید بررسی و تحقیقات نشان داده است گیاه پنج انگشت نقش بسزایی در ترمیم شکستگی استخوان ایفا می کند.

در یک مطالعه نشان داده شد افرادی که دارای شکستگی استخوان هستند و ترکیبی از منیزیم و گیاه راهب را مصرف می کنند نسبت به آن هایی که از داروهای شیمیایی استفاده می کردند ترمیم استخوان آن ها با سرعت بالاتری اتفاق افتاده است.

5. پیشگیری از بیماری صرع

تحقیقات و بررسی ها بر روی گیاه پنج انگشت نشان داده است می تواند از بیماری صرع پیشگیری کند. همچنین افرادی که به این بیماری مبتلا هستند می توانند پس از مشورت با دکتر خود از این گیاه استفاده کنند. چرا که به دلیل ترکیبات فوق العاده ای که در این گیاه وجود دارد احتمال حملات بیماری صرع کاهش پیدا خواهد کرد.

6. افزایش شیر مادران

برخی از افراد معتقد هستند خانم های شیرده که شیر کافی برای سیر کردن کودک خود ندارند می توانند از گیاه پنج انگشت استفاده کنند. چرا که در بیشتر خانم ها مصرف گیاه راهب موجب افزایش شیر آن ها شده است.

اما نکته ی مهمی که باید به آن اشاره کنیم آن است که هنوز تحقیقات کافی بر روی نوزاد انجام نشده است تا بدانند آیا این گیاه تاثیر منفی یا مثبت روی او می گذارد یا خیر. در نتیجه برای گیاه راهب در دوران شیردهی بسیار با احتیاط باشید و از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

گیاه پنج انگشت چیست خواص گیاه پنج انگشت مجله سلامت بهترین دمنوش گیاهی گیاهان دارویی چیست رشته زیست شناسی چیست درمان میگرن درمان افسردگی

7. کاهش درد با گیاه راهب

مطالعات نشان داده است مصرف گیاه پنج انگشت می تواند در بیشتر مواقع اثر ضد درد باشد. این گیاه دارای ترکیباتی است که روی گیرنده های درد قرار می گیرد و آن ها را بی حس می کند. در نتیجه درد میزان چشمگیری کاهش پیدا می کند.

8. درمان آندومتریوز با گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت می تواند عدم تعادل هورمونی را به اندازه قابل توجهی متعادل کند. این امر از نظر تئوری می تواند علائم اندومتریوز را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

خانم هایی که درگیر بیماری اندومتریوز هستند این را به یاد داشته باشند چون داروهای هورمونی مصرف می کنند این گیاه را سرخود مصرف نکنند و برای مصرف آن با پزشک خود حتما مشورت کنند.

9. پیشگیری و کمک به درمان طاسی

یکی از دغدغه های آقایان با افزایش سن ریزش مو و طاسی است. این مشکل می تواند به دلیل وراثت یا تنش های عصبی باشد. برخی از تحقیقات نشان داده است گیاه پنج انگشت به دلیل اثرات متعادل کننده هورمون می تواند موجب افزایش رشد مو در آقایان شود.البته باید به این نکته اشاره کنیم در این باره هیچ ادعایی به صورت صددرصد ثبت نشده است.

10. درمان آکنه و جوش با گیاه راهب

آکنه و جوش از ضایعات پوستی هستند که درمان های زیادی برای آن وجود دارد. آکنه هایی که منشا هورمونی دارند باید به تعادل برسند  تا از ایجاد مجدد جوش جلوگیری شود.

گیاه پنج انگشت نقش بسزایی در متعادل کردن هورمون های خانم ها ایفا می کند. در نتیجه می تواند درمان بسیار موثری برای آکنه های هورمونی باشد.

عوارض گیاه پنج انگشت و موارد منع مصرف

گیاه پنج انگشت دارای خواص بسیار زیادی برای سلامت بدن و روحی است و اغلب عوارض جدی را به همراه ندارد. اما اگر این گیاه زیاد و نامتعادل استفاده شود می تواند مشکلات زیر را به همراه داشته باشد.

  • تهوع
  • نفخ
  • مکشلات گوارشی
  • مشکلات معده
  • احساس سرگیجه

گیاه پنج انگشت از جمله گیاهان پرخاصیت است که به خصوص خانم ها می توانند با مصرف آن سیستم دفاعی خود را بالا ببرند و همچنین آقایان ریسک طاسی و سرطان پروستات را در خود کاهش دهند.

اما این نکته را به خاطر داشته باشید اگر داروهای هورمونی یا عصبی میل می کنید قبل از استفاده از گیاه راهب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

از طرفی دیگر باید به این نکته اشاره کنیم این گیاه ممکن است باعث حس تهوع و مشکلات گوارشی برای برخی از افراد شود. اما در کل آن را گیاه بدون عوارضی می شناسند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.