بررسی قیمت و مشخصات جتا VS5 ماموت خودرو + عکس

0

سرمایه گذاری مشترک FAW-Volkswagen که Jetta ، از مخفی کردن اطلاعات مربوط به اولین مدل خود، VS5 SUV، دست برداشت. از نظر ظاهری و ابعادی، این خودرو که بر روی پلت فرم MQB A1 ساخته شده است، تقریباً به معنای واقعی کلمه Seat Ateca را : فقط به خط لعاب مشابه نگاه کنید. مرتبط اشکودا کاروک و تیگوان نیز “در تجارت” هستند. خبر غیرمعمول این است که جتا VS5 با سیستم چهار چرخ متحرک و بر این اساس، سیستم تعلیق چند پیوندی در عقب عرضه شد – که هر دو با مفهوم بودجه این برند در تضاد هستند

محبوبیت سدان اقتصادی فولکس واگن جتا در بازار شرق آسیا، خودروساز بزرگ آلمانی را بر آن داشت تا برند جدیدی با نام جتا را در چین تاسیس کند. گروه فاو که شریک فولکس واگن به شمار می‌رود، مسئولیت تولید خودروهای جتا را بر عهده دارد. این برند در سال ۲۰۱۹ آغاز به کار کرد و محصولات آن بر اساس پلتفرم خودروهای فولکس طراحی و ساخته می‌شوند. جتا VS5 یکی از اولین تولیدات این شرکت به حساب می‌آید که از پلتفرم مشترک با سئات آتکا و فولکس واگن تیگوان استفاده می‌کند. این کراس اوور چینی آلمانی به تازگی توسط ماموت خودرو مهمان بازار کشورمان شده و به زودی در دسترس خریداران ایرانی قرار می‌گیرد.

 قیمت جتا VS5
 مشخصات جتا VS5
 JETTA VS5
 شرکت ماموت خودرو
 قیمت محصولات ماموت خودرو
 جدیدترین خودروهای وارداتی
 تازه های خودرو در ایران
 دفترچه راهنمای جتا VS5

مزایا و معایب

+ پلتفرم و موتور باکیفیت فولکس واگن

+ قیمت مناسب در بازار چین

+ شتاب متعادل

+ هندلینگ مناسب

 

– ظاهر قدیمی و ساده

– طراحی داخلی معمولی

– متریال پلاستیک خشک

– امکانات محدود

مشخصات فنی

جتا VS5 روی پلتفرم MQB-A1 فولکس واگن ساخته شده، بنابراین جای تعجب ندارد که موتور آن نیز ساخته و پرداخته این شرکت بزرگ آلمانی باشد. پیشرانه توربوشارژ ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر وظیفه تامین قوای محرکه جتا وی اس ۵ را بر عهده دارد. یک گیربکس اتوماتیک ۶ دنده نیز نیروی خروجی از موتور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. بنابراین خبری از سیستم تمام چرخ محرک در این ماشین نخواهد بود.

حداکثر قدرت موتور جتا VS5 برابر با ۱۵۰ اسب بخار است که در ۵ تا ۶ هزار دور در دقیقه تولید می‌شود. همچنین بیشترین گشتاور این پیشرانه معادل ۲۵۰ نیوتن.متر است که از ۱۷۵۰ دور در دقیقه در دسترس راننده قرار دارد.

جتا VS5 چینی آلمانی ۱۳۵۵ کیلوگرم وزن دارد و به طور ترکیبی ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. البته مصرف سوخت این کراس اوور جمع‌وجور در شهر به ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نیز می‌رسد.

با توجه به نسبت مناسب توان موتور به وزن، باید شاهد چابکی قابل قبول این خودرو برای کاربردهای خانوادگی باشیم. شرکت سازنده اعلام کرده که شتاب صفر تا صد جتا VS5 معادل ۹.۲ ثانیه است که البته در ایران با توجه به سطح پایین کیفیت سوخت و آسفالت جاده‌ها، در عمل می‌توانید شتابی نزدیک به ۱۰ ثانیه را با به ثبت برسانید.

خوشبختانه سیستم تعلیق عقب از نوع مالتی لینک مستقل است. این نوع سیستم تعلیق دست مهندسان را برای ارتقای هندلینگ خودرو تا حد زیادی باز می‌گذارد؛ ضمن آنکه اجازه می‌دهد تا کمک فنرهای عقب کمی نرم‌تر عمل کنند و سواری دلنشین‌تری را برای سرنشینان ردیف دوم فراهم بیاورد. با این وجود به طور کلی خودروهای کراس اوور به دلیل ارتفاع بیشتر اتاق، سیستم تعلیق خشک‌تری دارند تا پایداری آنها در سرعت‌های بالا به ویژه هنگام دور زدن و عبور از پیچ، تحت تاثیر منفی نرمی سواری و بادی رول قرار نگیرد.

کارشناسان خارجی درباره تجربه رانندگی با جتا VS5 می‌گویند که راننده این ماشین روی اتومبیل تسلط کافی دارد. به‌ویژه آنکه ابعاد بدنه جمع‌وجور است و راننده حس می‌کند که خودرو را به طور کامل در اختیار دارد. دید مناسب آینه‌های کناری، شیشه بزرگ جلو و دید قابل‌قبول عقب، از نکات مثبت جتا VS5 به حساب می‌آید. همچنین چابکی مناسب، هماهنگی قابل قبول موتور و گیربکس، وقفه اندک توربو و قدرت ترمزگیری متناسب، از دیگر ویژگی‌های رانندگی با جتا وی اس۵  به شمار می‌رود.

 قیمت جتا VS5
 مشخصات جتا VS5
 JETTA VS5
 شرکت ماموت خودرو
 قیمت محصولات ماموت خودرو
 جدیدترین خودروهای وارداتی
 تازه های خودرو در ایران
 دفترچه راهنمای جتا VS5

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۴ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور توربوشارژ
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن.متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۹.۲ ثانیه
سرعت —–
مصرف سوخت ۶.۸ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
بدنه کراس اوور جمع و جور
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ها

طول ۴۴۱۹ میلیمتر
عرض ۱۸۴۱ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۱۶ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۳۰ میلیمتر
وزن خالص  ۱۳۵۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۴۸۲ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۱ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتوهلد ندارد
پدال شیفتر ندارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک ندارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
گرم‌کن صندلی جلو ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما ندارد
سانروف دارد

طراحی ظاهری

همان‌طور که از محصولاتی مثل سئات آتکا و فولکس واگن تیگوان انتظار ظاهر پرطمطراق و فوق مدرن نداریم، از نمونه چینی آنها، یعنی جتا VS5 هم توقع شمایل آن‌چنانی نمی‌رود. استایل بدنه این خودرو با سئات آتکا یکسان است، حتی پنل‌های جانبی، فریم پنجره‌ها و… نیز دقیقا مشابه آتکا است و نشان می‌دهد از همان طرح در اینجا نیز استفاده شده که البته با توجه به یکسان بودن پلتفرم، چندان دور از انتظار نیست.

جتا فقط نمای جلو را به طور کامل فیس‌لیفت کرده و بر اساس نماد مثلثی شکل خود، المان‌هایی به همین سبک روی چراغ‌ها، جلوپنجره، قاب مه‌شکن و سایر قسمت‌ها پیاده کرده است. فرم چهره چندان جذاب به نظر نمی‌رسد، اما به هر حال برای یک کراس اوور نه‌چندان گران‌قیمت، قابل قبول است. در نمای عقب نیز شاهد تغییر حالت چراغ‌ها هستیم که مهم‌ترین شاخصه این قسمت به شمار می‌رود. طرح سپر هم کمی مدرن‌تر شده و یک قطعه دیفیوزرمانند نقره‌ای زیر سپر قرار گرفته است.

در مجموع باید گفت که طراحی ظاهری جتا VS5 به ویژه از نمای بغل شباهت زیادی با محصولات اروپایی نظیر سئات آتکا دارد، اما با تولیدات امروزی چینی هماهنگی چندانی ندارد. با این حال زمانی که مشتری بداند این محصول نسخه فیس‌لیفت شده خودروهای گروه فولکس واگن است، با ظاهر ساده و استایل پخته آن، به ویژه در نمای جانبی کنار خواهد آمد. البته طرح چهره و نمای عقب این خودرو می‌توانست بهتر از این طراحی شود و هماهنگی بیشتری با نمای کناری داشته باشد.

 قیمت جتا VS5
 مشخصات جتا VS5
 JETTA VS5
 شرکت ماموت خودرو
 قیمت محصولات ماموت خودرو
 جدیدترین خودروهای وارداتی
 تازه های خودرو در ایران
 دفترچه راهنمای جتا VS5

طراحی داخلی

جتا VS5 یک کراس اوور اقتصادی است و درنتیجه هم از لحاظ نمای بیرونی و طراحی داخلی چندان لوکس و مجلل به نظر نمی‌رسد. بنابراین درون اتاق نیز داشبردی ساده با طرحی معمولی به کار گرفته شده تا صرفا بتواند نیازهای بصری مشتریان با توان مالی متوسط رو به پایین را پاسخگو باشد و به هیچ وجه نمی‌خواهد خود را به عنوان حریفی برای محصولات مدرن و لاکچری چینی مطرح کند.

صفحه نمایشگر مرکزی مدرن‌ترین شاخصه داشبرد به حساب می‌آید، استفاده از پلاستیک‌های پیانو بلک نیز باعث ارتقای کیفیت ظاهری شده است. اما در مجموع به دلیل طراحی ساده و همچنین استفاده از پلاستیک‌های خشک، نمی‌توان روی کیفیت نمای داخلی Jetta VS5 خیلی حساب باز کرد. البته باز هم باید تاکید کنیم که این خودرو در بازار چین فقط یک کراس اوور اقتصادی با قیمت نه‌چندان بالاست و بنابراین چنین سبک طراحی و متریال کابین برای این گونه خودروها رایج و منطقی است.

فاصله بین محور چرخ‌های کراس اوور جتا ۲۶۳۰ میلی‌متر است. پس اگرچه افراد با قد متوسط در صندلی‌های ردیف عقب محدودیت جدی از ناحیه پا نخواهند داشت، اما افراد بلندقد به مشکلاتی بر خواهند خورد.

حجم صندوق عقب جتا VS5 معادل ۴۸۲ گفته شده. این رقم نه خیلی بالاست و نه خیلی کم، بلکه در حد متوسط است و پاسخگوی نیازهای یک خانواده چهار تا پنج نفره خواهد بود.

 قیمت خودروهای وارداتی  قیمت کیا سلتوس ۲۰۲۱  قیمت کیا سراتو  قیمت جتا VS7  قیمت چانگان CS35  قیمت بستیون T۷۷  قیمت تویوتا کرولا  قیمت جتا VS5  JETTA VS5

قیمت جتا VS5 در بازار ایران

قیمت VS5 در بازارهای بین‌المللی خیلی زیاد نیست. این خودرو در چین بین ۱۴ تا ۱۶ هزار دلار فروخته می‌شود. البته قیمت مدل مجهز به گیربکس دستی بین ۱۲ تا ۱۴ هزار دلار است، اما از آنجا که نسخه اتوماتیک فول آپشن آن به کشورمان می‌آید، باید انتظار قیمت پایه ۱۶ هزار دلار را داشته باشیم. به این خودرو ۵۵ درصد تعرفه گمرکی تعلق می‌گیرد، بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیز بابت سایر هزینه‌ها روی قیمت نهایی خودرو کشیده خواهد شد؛ بنابراین با فرض نرخ دلار ۵۰ هزار تومان، باید منتظر قیمتی در حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و بیشتر برای این محصول در کشورمان باشیم.

قیمت علی الحساب جتا VS5 بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها و عوارض قانونی جانبی ۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان هست .

در مورد زمان عرضه خودرو موعد دقیقی ذکر نشده، اما ماموت خودرو واردکننده محصولات برند جتا در ایران است و در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ عرضه خودروهای برند چینی آلمانی را در ایران آغاز خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.